علمی و پزشکی

اهمیت توجه نظام سلامت و رسانه‌ها به موضوع ناباروری

ابن سینا، مدیر مرکز ناباروری گفت: از هر پنج زوج در سنین باروری، یک زوج به نوعی ناباروری مبتلا خواهند شد. این آمار نشان دهنده شیوع ناباروری در کشور است و بنابراین هم نظام سلامت و هم رسانه ها باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش باراناخبرمرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی با هدف ارتقای آگاهی عمومی نسبت به ناباروری، اصلاح باورهای غلط در مورد ناباروری و فرهنگ سازی در درمان زوج های نابارور به مناسبت روز فرهنگ عمومی “اسکن ناباروری و ناباروری” از 8 تا 14 آبان ماه . اولین روز از تقویم این پویش با شعار «حمایت از زوج های نابارور» نامگذاری شده است.

دکتر. علی صادقی تبار، رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: بر اساس آمارهای موجود، شیوع ناباروری در کشور بین پانزده تا بیست درصد برآورد شده است. بنابراین از هر پنج زوج در سنین باروری، یک زوج به نوعی مشکل ناباروری دارند. این آمار نشان دهنده شیوع ناباروری در کشور است و بنابراین هم نظام سلامت و هم رسانه ها باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر، با توجه به سیاست های جمعیتی کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج زایمان و جلوگیری از بحران پیری جمعیت در دهه های آینده، اهمیت توجه به زوج های نابارور دوچندان می شود زیرا با سرمایه های بالقوه جمعیتی مواجه هستیم که می تواند حمایت های پزشکی را انجام دهد. . فعال باش.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا افزود: پژوهشکده و مرکز تحقیقات ناباروری ابن سینا همواره به جنبه هایی غیر از جنبه های پزشکی و ناباروری نیز توجه داشته است. در واقع مجموعه ابن سینا علاوه بر تلاش برای ارائه پیشرفته ترین و با کیفیت ترین خدمات پزشکی، همواره به ابعاد مختلف روانی، اجتماعی و فرهنگی ناباروری پرداخته است. برگزاری سمینارهای متعدد، انتشار کتاب، تعامل با رسانه ها و تولید محتوای آموزشی از جمله فعالیت های این مجموعه در ارتقای آگاهی عمومی و اصلاح باورهای غلط درباره ناباروری و همچنین فرهنگ سازی حمایت از زوج های نابارور است.

وی درباره هدف از برگزاری پویش ناباروری و فرهنگ عمومی توضیح داد: برای توجه به ابعاد فرهنگی ناباروری فرصت مناسبی پیدا کردیم تا در 18 آبان ماه به پویش ابعاد فرهنگی ناباروری بپردازیم که به آن فرهنگ عمومی یا فرهنگ عمومی می گویند. روز در تقویم ملی ما ، از جمله نحوه برخورد جامعه با زوج های نابارور، تغییر باورهای غلط و باورهای غیرعلمی در مورد ناباروری و افزایش آگاهی عمومی نسبت به متغیرهای موثر بر سلامت باروری. در این پویش که به مدت یک هفته برگزار می شود با بهره گیری از کارشناسان مجرب سعی داریم مطالب مفید و آموزنده ای را در قالب محتوای متنی و تصویری در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

در خصوص نامگذاری روز اول اسکن، دکتر. صادقی تبار گفت: این پویش را با شعار حمایت از زوج های نابارور آغاز کردیم، زیرا معتقدیم حمایت از زوج های نابارور مانند حمایت از افراد مبتلا به بیماری یا مشکلات اجتماعی یک مسئولیت اجتماعی است. این حمایت باید در جنبه های مختلف محقق شود. حمایت پزشکی، حمایت از هزینه های پزشکی، حمایت عاطفی و حمایت اجتماعی. بخشی از این حمایت ها بر عهده مسئولان و سیاست گذاران است و بخشی بر عهده جامعه. ما سعی می کنیم بر اهمیت این موضوع چه برای سیاست گذاران و چه برای عموم مردم تاکید کنیم. مجموعه ابن سینا همواره در این مسیر قدم برداشته و رفاه زوجین نابارور از اولویت های این مجموعه بوده است.

وی درباره لزوم حمایت از هزینه های درمان ناباروری گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر کیفیت خدمات تشخیص و درمان ناباروری با کشورهای پیشرفته همتراز است و یکی از قطب های منطقه ای در حوزه دانش هستیم. و تکنولوژی درمان ناباروری. متأسفانه خدمات اولیه درمان ناباروری تحت پوشش بیمه پایه نیست و به دلیل واردات تجهیزات و مواد مورد استفاده در روش های کمک باروری، هزینه درمان ناباروری برای بسیاری از زوج های نابارور سنگین و ویرانگر است. بیش از یک دهه است که با برگزاری سمینارهایی چون امنیت و ناباروری، نشست های تخصصی با مسئولان و نشست های خبری سعی در یادآوری اهمیت و ضرورت این موضوع داشته ایم. خوشبختانه اخیراً برای پوشش بیمه درمان ناباروری پایه تصویب شده است اما هنوز اجرایی نشده است و امیدواریم این وعده به زودی محقق شود. اما در کنار این اقدامات لازم است موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد وارد این عرصه شده و از زوج های نابارور حمایت کنند.

دکتر. صادقی تبار ادامه داد: البته مرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز دستاوردهای ارزنده ای در این زمینه داشته است. به عنوان مثال در سال گذشته با همکاری سازمان بیمه گر نیروهای مسلح توانستیم خدمات درمان ناباروری یعنی آی یو آی، IVF و انتقال جنین را با پوشش بیمه نیروهای مسلح در مرکز و عزیزانی که تحت پوشش هستند ارائه دهیم. . با این بیمه می توانید از این خدمات رایگان در مرکز ابن سینا بهره مند شوید. همچنین با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان دریافت وام کمک هزینه درمان ناباروری را برای مددجویان مرکز فراهم کرده ایم. علاوه بر این، همه ساله به مناسبت های مختلف از جمله هفته ملی جمعیت، خدمات رایگانی را برای زوج های نابارور ارائه می دهیم.

ابن سینا مدیر مرکز درمان ناباروری درباره حمایت اجتماعی از زوج های نابارور گفت: همانطور که گفته شد، حمایت ها تنها به حمایت های مالی و بیمه ای محدود نمی شود. زوج های نابارور با استرس و فشار زیادی روبرو هستند. بیشتر این فشار ناشی از برچسب “نابارور” توسط اطرافیان و جامعه است. متاسفانه در فرهنگ ما هنوز ناباروری به عنوان یک عیب و ضعف تلقی می شود و باعث می شود که زوج های نابارور برای فرار از این برچسب زدن مشکل خود را پنهان کرده و به جای حمایت عاطفی اطرافیان، مشکل ناباروری را پنهان کنند. بسیاری از مراجعینی که از شهرهای دیگر به مرکز ما مراجعه می کنند، با وجود داشتن اقوام و دوستان نزدیک در تهران، ترجیح می دهند در طول درمان به منزل خود مراجعه نکنند زیرا نمی خواهند متوجه ناباروری خود شوند. از طرفی اگر بیماری دیگری مانند بیماری قلبی یا دیابت داشتند، به راحتی کمک، حمایت و همدلی اقوام و دوستان را می پذیرفتند.

وی افزود: باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که ناباروری مانند سایر بیماری ها یک بیماری و معضل بهداشتی است و نباید با برچسب ها و قضاوت های آزار دهنده دیگران همراه باشد. زوج های نابارور به همدلی و حمایت نیاز دارند، نه قضاوت، پشیمانی یا احساس گناه. باید فضایی در جامعه ایجاد شود که زوج های نابارور بتوانند به راحتی و بدون ترس از برچسب زدن درباره مشکل خود صحبت کنند و روند درمان را به راحتی طی کنند. گاهی اوقات متوجه می‌شویم که زوج‌های شاغل به دلیل ناتوانی در بیان دلیل مرخصی و استفاده از مرخصی استعلاجی، نمی‌توانند از درمان مرخصی بگیرند. زیرا می ترسند همه در محیط کار متوجه ناباروری زوج شوند و در معرض مشاغل، رفتارها و واکنش های آزاردهنده قرار گیرند.

دکتر دکتر گفت: همان طور که اشاره کردم زوج های نابارور نیازمند حمایت مسئولان و سیاست گذاران و همچنین حمایت جامعه و اطرافیان هستند. به گزارش روابط عمومی مرکز درمان ناباروری دانشگاه ابن سینا، صادقی تبار. جهاد. اما رسانه ها نقش زیادی در تحقق این دفاع ها دارند. رسانه ها آینه جامعه هستند و رسالت اصلی آنها انعکاس کاستی ها، خواسته ها و مشکلات جامعه است. اگر رسانه‌ها اعم از رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و فعالان فضای مجازی بتوانند مشکلات زوج‌های نابارور را اعم از هزینه‌ها یا مشکلات فرهنگی و اجتماعی بازتاب دهند، می‌توان امیدوار بود که به تدریج فضای عمومی نسبت به این موضوع حساس‌تر شود. موضوع. برای ناباروری و اندازه آن و افزایش آگاهی و ارائه حمایت های پزشکی، اجتماعی و عاطفی لازم به زوج های نابارور.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا