عمومی

انعکاس ناترازی‌اقتصادی در رشد نقدینگی

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،

دکتر تیمور رحمانی ، کارشناس پول و بانکی ، در برنامه 30/18 با عنوان “افزایش نقدینگی ، تهدید یا فرصت” اظهار داشت: “اگر نابرابری در همه جای اقتصاد توسعه یابد ، ما با افزایش نقدینگی روبرو خواهیم شد.”
وی تصریح کرد: نباید نابرابری های اقتصادی در کشور شکل بگیرد و این تنها راه کنترل نقدینگی است.
وی اضافه کرد: بانک مرکزی میزان نقدینگی را در پایان خردادماه امسال بیش از دو هزار و 657 هزار میلیارد دلار اعلام کرد که نشان از افزایش 34.2 درصدی نسبت به ژوئن 1998 دارد ، اما برای بررسی نقدینگی باید پایان را محاسبه کنیم. از سال.

رحمانی گفت: اگر نقدینگی را افزایش دهیم بین 8 تا 9 درصد؛ تورم نخواهیم داشت.
این کارشناس پولی و بانکی اظهار داشت: در دوره تاریخی ما نقدینگی زیادی را تجربه کردیم اما اکنون افزایش تورم بیشتر از گذشته اثر تورمی دارد.

وی افزود: در مواردی که سود بانکی بالایی دارد ، اثرات افزایش نقدینگی بطور غیرمستقیم گرفته شد ، اما در درازمدت ، این روش کارایی ندارد.
رحمانی گفت: افزایش نقدینگی در حدود 8 یا 9 درصد از اثرات خروجی است و نمی تواند تورم ایجاد کند ، اما رشد بالاتر نگران کننده است.

دکتر کامران نادری ، یک کارشناس پولی و بانکی نیز گفت: “افزایش نقدینگی تهدیدی است و فرصتی برای اقتصاد ما وجود ندارد.”
وی افزود: ما در پنج دهه گذشته تورم دو رقمی داشته ایم و این با افزایش نقدینگی رانده می شود. افزایش نقدینگی اقتصاد ما را از تورم آزار داده است.
این کارشناس پولی و بانکی اظهار داشت: ما در ده دهه گذشته نقدینگی داشتیم اما به دنبال این نبودیم که نقدینگی را اجرا کنیم ، همه به دنبال کنترل آن بودند.
وی افزود: امکان رشد نقدینگی بالا وجود ندارد و این نقدینگی را نمی توان به سمت تولید هدایت کرد.
نادری گفت: “در شرایط امروز ، رشد نقدینگی زیاد خارج از کنترل است و انتظارات تورمی را افزایش داده است.”
این کارشناس پول و بانکی گفت: دلیل اصلی افزایش نقدینگی این است که دولت بیشتر از درآمد هزینه کرده است.

نادری افزود: در دوره هایی با درآمد بالا ، اثرات افزایش نقدینگی کنترل می شد. در سالهایی که قیمت نفت به دلایل مختلف کاهش یافته است ، ما نتوانسته ایم اثرات تورم را کنترل کنیم و شاهد اثرات تورمی بیشتری هستیم.

وی گفت: “در هر پنج دهه ، عامل اصلی رشد نقدینگی کسری بودجه بوده است.”

دکمه بازگشت به بالا