اقتصادی

افزایش مبادلات تجاری ایران و زیمبابوه به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی افزایش سطح مبادلات تجاری میان ایران و زیمبابوه به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال خبر داد.

به گزارش باراناخبر، نهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و زیمبابوه بهمن‌ماه امسال در تهران برگزار شد و در این رویداد تعدادی سند همکاری دوجانبه به امضا رسید.

در جلسات قبلی دو طرف، متن‌های پیشنهادی برای تفاهم‌نامه‌های همکاری مبادله شد. روابط سیاسی دو کشور ایران و زیمبابوه تاریخی و راهبردی بوده و بر همین اساس افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی میان دوطرف مورد تاکید قرار دارد. به همین منظور این اجلاس بستر توسعه همکاری‌های اقتصادی و ارتقای سطح تبادلات تجاری دو کشور را فراهم می‌کند.

سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار اخیرا با وزیر صنایع و تجارت زیمبابوه با اشاره به ظرفیت‌های شرکت دخانیات به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه گفت: این شرکت محصول توتون خود را از زیمبابوه وارد می‌کند که در آینده‌ای نزدیک همکاران این شرکت برای تبادل تجربیات و مبادله نیازها به این کشور سفر خواهند کرد.

 وی از آمادگی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های وزارت کار برای برنامه‌ریزی، تامین و ارسال دارو به زیمبابوه خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال خبر داد.

ضرورت تقویت دوجانبه همکاری‌ها با ایران به ویژه در بخش صنعت و استفاده از دانش و تکنولوژی فراوری غذای ایران در حوزه‌های کشاورزی و محصولات صنعتی نظیر سویا و آفتابگردان از جمله زمینه های مورد علاقه زیمبابوه به شمار می رود. وزارت صنایع و تجارت زیمبابوه همچنین علاقمند به مشارکت در بخشهای معدن،‌حوزه‌های انرژی و تولید کودهای شیمیایی با ایران است.

حامد فروزان – مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این اجلاس از آمادگی هلدینگ‌های دارویی برای ایجاد خط تولید دارو در زیمبابوه خبر داد و گفت: در سفر آینده هیات ایرانی به زیمبابوه امکان ایجاد خط فراوری دخانیات و بهره‌مندی مستقیم شرکت دخانیات از توتون‌های موجود در این کشور بررسی خواهد شد.

اجلاس همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با جمهوری زیمبابوه از ۱۲ بهمن‌ماه همزمان با آغاز جشن‌های چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و هیات‌های دو طرف در حوزه‌های مختلف به تفاهم رسیدند.

به این منظور تفاهم‌نامه‌های متعددی در حوزه انتقال تجربیات در بخش دارو، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، صنعت و کشت فرا سرزمینی و صادرات ماشین‌آلات کشاورزی و مواد پتروشیمی به زیمبابوه پیش‌بینی شده و تلاش بر این است که روابط تجاری دو کشور به تراز مثبت برسد.

به گزارش باراناخبر، جمهوری زیمبابوه حدود ۲۰ سال است با تحریم‌های سخت و دشوار غرب دست و پنجه نرم می‌کند. جمعیت این کشور حدود ۱۵ میلیون نفر است و کشاورزی دو سوم نیروی کار را دربردارد. تنباکو، نیشکر، پنبه، گندم و ذرت بخشی از صادرات این کشور به شمار می‌رود و منابع طبیعی زیمبابوه را زغال‌سنگ، طلا، پنبه نسوز و نیکل تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا