اقتصادی

از نابسامانی در توزیع تا مخالفت با واردات

در یک میزگرد جداگانه ، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از نبود کالای کافی در سطح عرضه انتقاد کرد و دبیر کل انجمن لوازم خانگی با اشاره به چشم انداز تولید 25 میلیون لوازم خانگی در سال 1400 ، گفت: اگر درهای واردات باز شود ، تلاش های چند ساله تولیدکنندگان به هدر می رود.

به گزارش باراناخبر ، اکبر پازوکی ، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ، در میزگرد تخصصی “حمایت از تولید داخلی و تاثیر واردات کالاهای خارجی بر صنعت لوازم خانگی” ، گفت: لوازم خانگی در سال 1400 با چهار دستگاه اخیر سال پیدا شده است در سال 2017 ، من معتقد بودم که برای تکمیل تولید باید واردات موازی انجام شود. زیرا در آن زمان کیفیت و تنوع محصولات محلی کمتر بود.

وی با تاکید بر ضرورت واردات فناوری ، مواد اولیه و تجهیزات و ارتقاء تجهیزات ، گفت: شرکت های دانش بنیان باید سلیقه مردم را مطالعه کنند. در چهار دهه گذشته ، هیچ استراتژی در صنعت لوازم خانگی وجود نداشته است و سازنده همیشه در نقطه ضعف بوده است. سوال من این است که چرا این انجمن های موازی شکل گرفتند. اگر هدف ما تولید و برندهای ملی است ، همه این انجمن ها باید متحد شوند. چرا توزیع کنندگان در چهار سال گذشته دیده نشده اند؟ ما اکنون به سمت انحصار فروش کالا پیش می رویم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به خروج سرمایه در دولت قبل تصریح کرد: با وجود این ، کارآفرینان به کار خود ادامه دادند و زیر بار بدهی رفتند. اگر تولید داریم ، چرا در سطح عرضه نیست؟ آیا می توان 18 درصد سود داد و سپس کالا را 4 درصد فروخت؟ مسیری که تا کنون برای صنعت لوازم خانگی طی کرده ایم اشتباه بوده است. چرا نباید امروز در سطح عرضه باشد و سپس کالا با قیمت اجاره به تعاونی ها فروخته شود؟ نگرانی ما در سطح عرضه نیست. مشکل این است که انحصار و استکبار مشکلاتی را در صنعت لوازم خانگی ایجاد کرده است. چرا امروزه یک قلم لوازم خانگی با یک قیمت صادر می شود و با قیمت دیگری عرضه می شود؟ نام توزیع کنندگان در هیچ یک از مقالات انجمن یافت نمی شود و فقط به عنوان مهمان در جلسات شرکت می کنند.

چشم انداز تولید 25 میلیون لوازم خانگی در سال 1400

همچنین سید حسن حسینی شاهرودی ، دبیرکل انجمن لوازم خانگی ، در ادامه جلسه با نشان دادن نبود بینایی و سند راهبردی در صنعت لوازم خانگی در 43 سال گذشته ، گفت: این استراتژی نه تنها در تولید ، بلکه در کل زنجیره تجهیزات و همچنین در دولت و پارلمان هیچ سیاست عمده ای وجود نداشت.

وی با اشاره به اشتغال چندین میلیون نفر در این زنجیره ، از تولیدکنندگان و تولیدکنندگان قطعات گرفته تا خدمات پس از فروش ، گفت: انجمن های موازی همه اهداف مشترکی دارند ، اما در زمینه های مختلف تولید و توزیع و به اشتراک گذاری خدمات. دولت ، به عنوان سیاست گذار ، در پیوند دادن این زنجیره نقشی نداشته است.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تا حدودی با فعالیت شرکت های ارج ، آزمایش و پارس خودکفا بودیم ، تصریح کرد: اگرچه این صنایع مونتاژ شده بودند اما برندهای ایرانی بودند. تولید صنعت لوازم خانگی در سال 2017 حدود 10 میلیون و 800 هزار قطعه بود ، اما با شروع تحریم ها ، مارک های خارجی ایران را ترک کردند و تولید به هشت میلیون دستگاه رسید. تولید این محصولات در سال 1397 هشت درصد افزایش داشت اما سال گذشته ناگهان شاهد افزایش 78 درصدی بودیم.

با این حال ، به گفته وی ، حمایت دولت علت این افزایش نبود ، بلکه تحریم ها و نیازهای داخلی باعث این اتفاق شد. البته تولید لوازم خانگی در افق 1404 باید به 25 میلیون قطعه در سال برسد. اما اگر دریچه واردات باز شود ، سالها تلاش تولیدکنندگان از بین می رود.

4 مزیت کشورهای صنعتی

عبدالمجید شیخی ، اقتصاددان ، در بخش دیگری از این نشست گفت: “جهان غرب 300 سال است از صنعت آنها حمایت می کند ، بنابراین آنها خود از نردبان پیشرفت بالا رفتند ، به قله صنعت و فناوری رسیدند ، و سپس نردبان را برداشتند و اجازه نداد. “کشورهای جهان سوم به آن دست یافتند.

وی گفت کشورهای صنعتی توانستند بازارهای خود و بازارهای جهانی را با استفاده از چهار مزیت شامل هزینه کم ، کیفیت بالا ، ثبات در سفارشی و تولید انبوه تسخیر کنند. وی گفت: “کشورهای جهان سوم واردات را با محدودیت تعرفه ای مسدود کردند ، اما آنها سازمان تجارت جهانی را ایجاد کردند تا درهای واردات و فروش محصولات مازاد به کشورهای جهان سوم باز شود.” اتحادیه اروپا دارای 17 معاهده در چارچوب سیاست حمایت از تولید داخلی است. استراتژی غرب این است که کشورهای جهان سوم را در تولید کالاهای سرمایه ای ، واسطه ها و مواد اولیه ناتوان کند. برخلاف شعارهای خصوصی سازی ، آزادسازی و تعدیل اقتصادی توسط کشورهای غربی ، خود آنها مطابق این شعارها عمل نکردند. اتفاقا ایالات متحده یکی از دولتی ترین اقتصادها است. در آمریکا رقابتی وجود ندارد.

شیخ افزود: آنها موضوع حمایت را با این شعارها از ذهن ما دور می کنند. در نظام اقتصادی اسلام ، رقابت زمانی منطقی است که در شرایط برابر و در شرایط نابرابر باشد ، رقابت ظلم است. ما باید ظرفیت ایجاد کنیم و سپس وارد میدان شویم. واردات در شرایط نابرابر و واردات کالاهای خارجی باعث افزایش کالاهای داخلی نمی شود. بلکه کالاهای داخلی را کاهش می دهند.

در ماه های اخیر ، بین طرفداران و مخالفان واردات لوازم خانگی اختلاف نظر وجود دارد و در سراسر طیف ، آنها معتقدند که واردات لوازم خانگی باید آزاد شود تا به سلیقه همه مردم احترام گذاشته شود ، رقابت ایجاد شود. برای بهبود کیفیت ، و جلوگیری از انحصارات اما تولیدکنندگان می گویند فعالیت بیش از 2000 واحد تولیدی در این بخش از ایجاد انحصار و وضعیت این صنعت در صنعت خودرو جلوگیری می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا