فرهنگ و هنر

آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران برگزار می‌شود

استاد علینقی وزیری (9 مه 1265 – 18 شهریور 1358)، معروف به کلنل وزیری، نوازنده برجسته و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکسترال موسیقی ایرانی بود. او که به دلیل سالها خدمت در ارتش به سرهنگ وزیری شهرت داشت و به درجه سرهنگی نائل شد، به موسیقی عشق می ورزید و در نهایت بین سربازی و کار موسیقی، دومی را انتخاب کرد.

علینقی خان وزیری خدمات مهمی به موسیقی ایرانی کرده است. از جمله اینکه آواز را به سنت موسیقی شفاهی ایرانی رواج داد. او همچنین دبیرستان موسیقی را تأسیس کرد و بعدها ریاست مدرسه موسیقی دولتی (مدرسه موسیقی نظام) را بر عهده گرفت و سعی کرد موسیقیدانان ایرانی را با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستراسیون غربی آشنا کند. معلمان روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهرتاش از مهم ترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.

استاد وزیری در نواختن تار و آهنگسازی نیز بسیار تبحر داشت. «دختر آشفته»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از پرمخاطب ترین آثار این نوازنده هستند.

مراسم یادبود علینقی وزیری، پدر موسیقی نوین ایران، به مناسبت یکصد و سی و ششمین سالگرد تولد این استاد برجسته موسیقی، پنجشنبه (23 مهرماه) ساعت 17:00 با حضور بزرگان موسیقی ایران؛ حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناواریان، هادی منتظری، مسعود حبیبی و جمعی دیگر از اهالی موسیقی و هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی برگزار می شود.

بهنام مهدان (پندار) تنها متولی قبر علینقی وزیر و برگزارکننده مراسم یادبود این استاد در خصوص نحوه برگزاری این مراسم اظهار داشت: از سال 2018 عملیات بازسازی و مرمت قبر استاد وزیر انجام شده است. با هزینه شخصی و بدون مشارکت و همکاری هیچ شخص حقیقی یا حقوقی و سازمانی موسسه ای ایجاد کردم.

محدان گفت: آرامگاه پدر موسیقی ایران از سال 58 به مدت 40 سال در اثر فراموشی و بی توجهی دولت و ملت به ویژه بی توجهی، بی توجهی و سوء مدیریت دستگاه ها و متولیان هنری به ویژه به ویرانه تبدیل شده بود. خانه موسیقی و خانه هنرمندان. در مرحله اول بازسازی، مقبره را به طور کامل رنگ آمیزی کردم و گچ و سنگ قبر را تعویض کردم و 38 میلیون دلار هزینه کردم.

مراسم یادبود پدر موسیقی نوین ایران برگزار می شود

وی افزود: سردیس استاد توسط امیر محدان نقاش و مجسمه ساز و طی مراسمی در مهرماه ۱۳۹۷ با حضور اساتید برجسته موسیقی ساخته شد. ارفع عطارایی، حسن ناهید، بهرام گودرزی، میلاد کیایی، کامبیز روشنروان، معصومه مهرعلی و تنی، چند تن از نوازندگان از جمله شهرام صارمی و مهدی فلاح از استاد تجلیل کردند و از سنگ قبر و سردیس جدید رونمایی کردند.

خادم مزار استاد علینقی وزیری گفت: مرحله دوم بازسازی مزار استاد با هزینه ای بیش از 6 میلیون دلار در شهریور 1398 به پایان رسید و مجموعه ای زیبا از عکس های استاد وزیری را جمع آوری کرده ام. روح الله خالقی و ابوالحسن صبا و روی دیوارهای مقبره و پرده گذاشتم و تصویر استاد حجاری شده را در پنجره آرامگاه قرار دادم و در مهرماه 1398 دومین بزرگداشت استاد وزیری با حضور استادانی چون ارفع عطارایی، حسن ناهید، میلاد کیایی و بهرام گودرزی.

محدان تصریح کرد: فاز سوم بازسازی و مرمت بقعه استاد وزیری را در شهریورماه امسال و با صرف بیش از 45 میلیون دلار، کف فضای داخلی بقعه، سطح بیرونی و سطح درب ورودی، پیگیری کردم. مقبره کاملاً با سنگ و موزاییک پوشیده شده بود. تمام دیوارها، در و سقف آرامگاه کاملاً گچ بری و نقاشی شده است. ترمیم و تزیین تقریباً تمام شده است و فقط قسمت کوچکی از عملیات تزیین نهایی باقی مانده است که در آینده انجام خواهم داد.

وی گفت: با توجه به سپری شدن دوران شیوع کرونا و رفع محدودیت های اجتماعی، قصد دارم بزرگداشت استاد وزیر را با حضور اساتید و همه دوستداران موسیقی و عموم مردم در فرهنگسرای اندیشه برگزار و رسماً افتتاح شود. قبر استاد وزیری برای بازدید عموم..

مجری مراسم بزرگداشت استاد علینقی وزیر افزود: بنده و علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و مورخ موسیقی در خصوص جایگاه، نبوغ هنری، تأثیر اندیشه و هنر استاد وزیر در روند پیشرفت و تعالی سخنرانی خواهند کرد. از فرهنگ موسیقی کشور دونوازی هادی منتظری (فیستار) و احمد خاک طینت (دفیست) و همچنین پخش قسمت هایی از فیلم مستند استاد علینقی وزیر با عنوان “کلنل” از دیگر بخش های این آیین است.

5757

دکمه بازگشت به بالا