فرهنگ و هنر

آیت الله ممدوحی دعوت حق را لبیک گفت

باراناخبر / قم آیت الله حسن ممدوحی ، یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه ، شب گذشته این دعوت را رد کرد.

آیت الله حسن ممدوحی ، نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالهای اخیر به سرطان مبتلا شده است ، امشب سه شنبه 22 دعوت را رد کرد. اکتبر 2016

وی از اساتید برجسته حوزه علمیه بود که در دوره حمله همه جانبه به ارزشهای ناب اسلامی و انقلابی وارد میدان شد و توضیحات و سخنان وی درباره گروههای فاقد مشروعیت سیاسی توسط مردم وفادار و انقلابی فراموش نخواهد شد.

آیت الله حسن ممدوحی آیت الله ممدوحی در خانواده ای متدین و فرهیخته در سال 1318 هجری قمری در کرمانشاه چشم به جهان گشود. پدرش به تجارت مشغول بود و او خودش شرح بازی را خواند و تسلط داشت. خانه او در کرمانشاه مکانی بود که روحانیون و علمای شهر در آن رفت و آمد می کردند.

آیت الله ممدوحی در هفت سالگی به دبستان رفت و پس از پایان تحصیلات کلاسیک به علوم دینی روی آورد. آیت الله ممدوحیه در طول سالهای تحصیل خود ، بسیاری از علما را درک می کرد. وی که نظرات لامه در مورد آیت الله ستوده را خوانده بود ، برای مطالعه کتاب مکاسببه به کلاس آیت الله مشکین رفت و از آیت الله نوری همدانی و مرحوم آیت الله آذری قمیه و کفایا عهدنامه را در خدمت آیت الله فرح سلطانی دریافت کرد. با پایان دوره سطح و ورود به دوره خارج ، در دوره فقه مرحوم محقق مقدم حضور یافت و به مدت 14 سال در دوره آیت الله العظمی گلپایگانی شرکت کرد و تا دو سال قبل از فوت در دوره خود شرکت کرد. . در این سالها برای تحصیل اصول فقه نزد مرحوم میرزا هاشم آملی در خارج از کشور تحصیل کرد و سالها از وی برکات گرفت.

آیت الله ممدوحیه در طول سالهای تحصیل ، علوم عقل و خرد را نیز بسیار خوب تدریس می کرد و مدتها دروس سفر علامه سید محمد محمد حسین طباطبایی (ره) را دنبال می کرد. علاوه بر این ، وی در جلسات خصوصی علامه که پنجشنبه و جمعه شب برگزار می شد ، شرکت می کرد و از روحیه و برنامه های وی نیز بهره زیادی می برد. وی با درگذشت علامه طباطبایی در دوره اسفار و فصوص الحکمه آیت الله جوادی آملی حضور یافت و بعداً نیز در دوره آیت الله حسن زاده آملی شرکت کرد و از حضور این دو عالم بزرگ به بهترین وجه استفاده کرد.

آیت الله ممدوحیه در طول سالهای تحصیل ، با دانشجویان و دانش پژوهان ، از جمله آیت الله سید محسنی خرازی ، آیت الله رضا استادی و شیخ شیخ قدرت الله نجفی ، مباحثه ، دوستی و دوستی داشت. وی بسیاری از درسهایی را که با این شخصیتها آموخته است ، مورد بحث قرار داد.

آیت الله ممدوحی با اولین بارقه های جنگ علیه رژیم استبداد به صفوف مبارزان پیوست و در طی سالهای سلطنت پهلوی از هیچ تلاشی برای جنگ با دولت خیانت دریغ نکرد که منجر به آزار و اذیت و آزار مکرر وی شد. وی همکاری خود را با جامعه مدرسه علمیه قم از همان سالها آغاز کرد و درگیر برنامه ریزی برای یک مبارزه منسجم در مورد موضوعات مختلف بود. وی در کشورهای مختلف و شهرهای مختلف سخنرانی هایی علیه رژیم شاه داشت که هر از چند گاهی منجر به بازداشت و بازداشت وی می شد.

علاوه بر این ، آیت الله ممدوحی با شناخت حملات فرهنگی و لزوم تلاش فرهنگی برای از بین بردن تردیدها در مورد مارکسیسم و ​​کمونیسم ، سعی کرد جوانان را با اصول اسلام آشنا کند و نظرات مکتب التقاطی را نقد کند.
پس از انقلاب ، آیت الله ممدوحی به حمایت از امام (ره) و رهبر معظم انقلاب ادامه داد و همیشه در مسائل مختلف مدافع انقلاب بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا