به گزارش خبرنگار آنلاین، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی سازمان صداوسیما (ساترا) قبل از جام ملتهای آسیا در نامهای به مدیران رسانههای صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد: « نظر به اینکه حقوق پخش تلویزیونی رویدادهایAFC خصوصاً جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به طور انحصاری به سازمان صداوسیما واگذار شده است، لطفاً از پخش این بازیها (زنده یا تولیدی) به هر نحو جلوگیری به عمل آید.»
این نامه که ورود پلتفرمها، سایتها و پایگاههای خبری را به این حوزه منع میکرد، بحث برانگیز شد و در پی آن سوالها و تردیدهایی در رسانهها مبنی بر خرید یا عدم خرید حق پخش این بازیها مطرح شد.
پخش نخستین دیدار این جام که بازی افتتاحیه به شمار میرفت و اتفاقی که در حین گزارش آن بازی رخ داد، ابهامی را در مورد خریدن حق پخش توسط سازمان صداوسیما به وجود آورد؛ چرا که ثانیههایی از دیدار قطر و لبنان با صدای گزارشگر اصلی روی آنتن رفت و تلاش گزارشگر ایرانی برای جلوگیری از این اتفاق هم ثمری نداشت.
برخی از رسانههای غیر رسمی هم فهرستی را منتشر کردند که نام ایران در میان پخشکنندگان رسمی مسابقات نبود و دلیل ارسال نامه ساترا را خریداری نکردن حق پخش مسابقات از سوی صدا و سیما دانستند و تأخیر در گزارش فارسی بازی افتتاحیه نیز به این تصور دامن زد.
هر چند برخی مسؤولان صداوسیما تاکید دارند این اتفاق تنها یک مشکلی فنی بوده و حق پخش خریداری شده است، اما ذهنیتی که از اقدامات گذشته سازمان صداوسیما وجود داشت، از جمله اینکه برخی بازیها را بدون خرید حق پخش از شبکههای دیگر روی آنتن میفرستاد، تردید در مورد خرید حق پخش جام هجدهم را افزایش داد.
پس از گزارشهایی که در این مورد در رسانهها منتشر و در آنها ادعا شد سازمان صداوسیما حق پخش جام ملتها را خریداری نکرده است، تصویری از «ID کارت» محمدرضا احمدی گزارشگر شبکه سه منتشر شد تا نشان دهد وی در قطر حضور دارد و ساترا هم حق پخش را خریداری کرده است.
این در حالی است که از نگاه کارشناسان، صدور آیدی کارت پوشش بازیهای جام ملتها نمیتواند دلیلی برای خرید حق پخش باشد؛ چرا که خبرنگاران و عکاسان رسانهها میتوانند از طریق فدراسیون فوتبال و ثبت نام در بخش رسانههای سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به دریافت این کارت اقدام کنند.
با این حال بررسیهای خبرنگار آنلاین نشان میدهد که نام شبکه ورزش و شبکه سه در فهرست رسمی پخش کنندگان مسابقات جام ملتهای آسیا قرار دارند و در برخی سایتهای مرتبط با این جام، نام شبکههای ایران هم دیده میشود.
بر این اساس به احتمال قریب به یقین ادعای صدا و سیما در این خصوص صحت دارد اما این رسانه به دلیل کنشگری نادرست و اطلاعرسانی ناکافی نتوانسته مخاطبان را در این زمینه به خوبی قانع کند.
در سالهای قبل مواردی وجود داشت که سازمان صداوسیما به دلیل اختلاف با عرضه کننده رسانهای مسابقات، حق پخش را خریداری نکرد که این موضوع موجب آسیبهای بعدی شد.
آنچه انتظار میرود این است که خرید حق پخش بدون واسطه انجام شود تا هزینه اضافی کاذب پرداخت نشود و بهتر بود ساترا قبل از شروع مسابقات با شفاف سازی و انتشار مستندات لازم در این مورد، از هرگونه ابهام آفرینی درباره حق پخش جلوگیری میکرد تا به جای هزینه سازی برای صدا و سیما، ظرفیت و اعتماد سازی در مخاطبان ایجاد کند.