علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

آیا سکسکه جنین در رحم مادر نشانه خوبی است؟

جنین در این دوره توانایی دم و بازدم مایع آمنیوتیک را به دست می‌آورد که این علامت خوب نشان می‌دهد که دیافراگم او به‌درستی درحال‌رشد است.. رفلکس های جنین جنین علاوه‌بر تمرین نفس‌کشیدن، فعالیت‌هایی نظیر مکیدن، مکیدن شست و خمیازه‌کشیدن را نیز تمرین می‌کند، زیرا زمانی که به دنیا بیاید، باید همه آن‌ها را انجام دهد. همه این فعالیت‌ها می‌توانند منجربه سکسکه جنین شوند.  علت حرکات نبض مانند و حرکات ریتمیک جنین  اگر کاملاً ثابت نشسته‌اید و احساس می‌کنید تکان‌های ضربانی یا ریتمیک از ناحیه‌ای از شکمتان می‌آید، ممکن است این اتفاق نشانه سکسکه‌های کودک شما باشد. پس از مدتی، سکسکه جنین، این انقباض آشنا را خواهید شناخت. راه‌ های متوقف کردن سکسکه افتادن جنین چیست؟ اگر سکسکه نوزاد در شکم مادر باعث شده که اذیت شوید، می‌توانید این نکات را برای متوقف کردن سکسکه جنین امتحان کنید:

تعداد سکسکه جنین چقدر است؟

ازآنجایی‌که هر بارداری‌ای منحصربه‌فرد است، هیچ قانون واحدی در مورد این‌که سکسکه جنین هر چند وقت بار باید اتفاق بیفتد و تعداد آن چقدر باید باشد وجود ندارد. بر اساس گفته Shar La Porte، یک پرستار مامایی در Midwifery Care NYC در بروکلین، نیویورک، سکسکه‌های جنین یکی از عوارض بارداری است که اغلب به‌صورت رندوم و تصادفی اتفاق می‌افتند و ممکن است مادر باردار چندین بار در روز آن‌ها را حس کند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که برخی از جنین‌ها زیاد سکسکه نمی‌کنند، و این نیز طبیعی است، البته تا زمانی که حرکات دیگری را در شکمتان حس کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر روزانه شمارش لگد جنین را انجام می‌دهید (تعداد دفعات حرکت جنین در هر روز در یک‌زمان و ساعت مشخص را ثبت می‌کنید)، نباید سکسکه را به‌عنوان بخشی از آمار حرکتی‌تان حساب کنید.

در بیشتر موارد، سکسکه جنین یک رفلکس طبیعی است که یک مرحله عادی از بارداری است. به همین خاطر معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر سکسکه جنین تا هفته‌های آخر بارداری ادامه دارد، می‌توانید با مشاهده فیلم سکسکه جنین که توسط پزشکان تهیه شده است، به راه‌های کنترل آن پی ببرید. باید با دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه‌بر تعیین وقت حضوری از مشاوره تلفنی با متخصص زنان نیز استفاده کنید. نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر سکسکه جنین یکی از تجربه‌های بارداری است که خیلی از مادران به علت عدم آشنایی حرکات طفل در شکم مادر با آن دچار واهمه می‌شوند. اما باید گفت که این یک علامت کاملاً طبیعی است. اگر بعد از هفته ۲۸ بارداری تغییر ناگهانی در روند سکسکه کردن جنین تجربه کردید (به‌عنوان‌مثال، اگر سکسکه قوی‌تر شد یا بیشتر از حد معمول طول کشید)، بهتر است با یک دکتر زنان صحبت کنید.

بارداری زمان تغییر هم برای فرد باردار و هم برای جنین در حال رشد است. فرد باردار با رشد جنین، متوجه حرکات مختلفی خواهد شد که علاوه بر لگد زدن، غلت زدن و ضربه زدن، ممکن است فرد متوجه سکسکه جنین خود شود. با این حال، پزشکان هنوز دلیل علمی این اتفاق را نمی‌دانند. همچنین سکسکه باعث آزار نوزادان نیز می‌شود اما نوزادان معمولاً تحت تأثیر سکسکه قرار نمی‌گیرند. در واقع، یک مطالعه(1) در سال 2019 نشان داد که سکسکه نوزاد ممکن است برای رشد مغز و تنفس کودک مهم باشد. سکسکه در نوزادان احتمالاً یکی دیگر از ابزارهای رشد است. حتما تا انتها با ما همراه باشید.

بیشترین سوالی که افراد در این زمینه دارند این است که، آیا این امر طبیعی است؟ در ادامه مطلب نخست به بررسی سکسکه در جنین و سپس سکسکه در نوزادان می‌پردازیم. سکسکه جنین چگونه احساس می‌شود؟ شناسایی سکسکه‌های جنینی می تواند دشوار باشد. با این حال، یک فرد باردار متوجه می‌شود که احساس سکسکه نسبت به سایر حرکات او ریتمیک‌تر است. اگر کاملاً ثابت نشسته‌اید و احساس می‌کنید تکان‌های ضربانی یا ریتمیک از ناحیه‌ای از شکمتان می‌آید، ممکن است این سکسکه‌های کودک باشد. بعد از مدتی، این انقباض‌ها را به طور کامل خواهید شناخت.

علت سکسکه جنین در شکم مادر

موقعیت جفت، می‌تواند بر سرعت حرکت جنین در فرد تأثیر بگذارد. وزن فرد باردار نیز می‌تواند در سکسکه جنین نقش داشته باشد، زیرا کسانی که وزن کمتری را در اطراف شکم خود حمل می‌کنند، زودتر لگدها و دیگر حرکات را احساس می‌کنند. دلایل سکسکه جنین در شکم مادر همه‌ی جنین‌ها در شکم مادر دچار سکسکه نمی‌شوند، با این حال برخی از آن‌ها دچار سکسکه می‌شوند و پزشکان هنوز دلیل علمی این اتفاق را نمی‌دانند. یکی از نظریه‌ها، علت سکسکه جنین را با رشد و بلوغ ریه‌های جنین در ارتباط می‌داند؛ که این نشانه خوبی است. سکسکه جنین در رحم نشانه تکامل سیستم عصبی است، سکسکه جنین نشانگر فعالیت عصب کنترل کننده دیافراگم است و نشان می دهد که مغز و نخاع جنین سالم است.

آیا سکسکه زیاد جنین خطرناک است؟

سکسکه به طور معمول یک رفلاکس طبیعی است و با این حال اگر بعد از 28 هفتگی دچار تغییر ناگهانی در سکسکه جنین خود شدید؛ مثلاً اگر قوی‌تر است، زیاد است یا بیشتر از 15 دقیقه طول می‌کشد، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا نگرانی شما کاهش یابد. اگر در انتهای دوران بارداری سکسکه زیاد و پایدار باشد، می‌تواند نشان دهنده مشکل در بند ناف باشد. فشرده سازی بند ناف، زمانی که منبع خون و اکسیژن کاهش می‌یابد یا به جنین نمی‌رسد، معمولا در هفته‌های آخر بارداری یا در حین زایمان اتفاق می‌‌افتد. سکسکه‌ در نوزادان و کودکان بسیار طبیعی است. حتی ما بزرگسالان نیز هر ازگاهی دچارش می‌شویم. اما شاید ندانید که جنین در رحم نیز می‌تواند دچار سکسکه شود. دوران بارداری پر از شگفتی‌ها است.

سکسکه جنین چگونه است؟

کودک شما در رحم در حال تکامل است و در این در دنیای خود در چرخش و حرکت است. با اینکه جنین مدام در حال تغییر وضعیت است اما شما حدوداً از هفته‌ی 18 تا 20 هفتگی متوجه‌ی حرکات او خواهید شد. این زمانی است که حرکات تند شده و شدت می‌گیرند. اگر بارداری اول شما باشد ممکن است کمی طول بکشد متوجه شوید که این احساس شبیه ترکیدن حباب در دلتان همان ضربات جنین کوچک شماست. در بارداری‌های بعدی هوشیارتر هستید. البته شدت حرکات و ضربات به وزن و موقعیت جفت بستگی دارد. حرکات اولیه جنین حرکاتی شبیه بال پروانه یا ترکیدن یک حباب یا حتی پرش یک پاپ کورن در قابلمه هستند! با گذشت زمان قدرت گرفته و محکم‌تر می‌شوند. زمانی که این حرکات ریتمیک و منظم در یک نقطه احساس شوند، این همان سکسکه جنین است.

اصلی‌ترین تفاوت سکسکه و ضربات جنینی همین ریتیمک بودن حرکات است. ضربات ریتمیک نیستند و می‌توانند به صورت نامنظم در هر بخشی رخ دهند. اما سکسکه ریتم دارد و با فاصله‌ی منظمی در نقطه‌ی خاصی احساس نبض می‌کنید تا زمانی که سکسکه تمام شود. چه زمانی باید منتظر سکسکه جنین باشیم؟ حالا که علت حرکات نبض مانند جنین را متوجه شدیم سوال بعدی این است که چه زمانی باید منتظر این حرکات باشیم؟ به طور کلی ممکن است در سه ماهه دوم یا سوم بارداری متوجه سکسکه جنین‌تان شوید اما این بدین معنا نیست که قبل از آن جنین سکسکه نمی‌کرده است، شما فقط آنها را حس نمی‌کردید. بعضی نوزادان چند بار در روز سکسکه می‌کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا