علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

سریعترین راه برای وزن گیری جنین

رژیم غذایی مادر به صورت مستقیم بر سلامتی جنین تاثیر می‌گذارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی در دوران بارداری به شدت در سلامت جنین‌تان موثر است. اگر به دنبال  بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین تان  هستید بهتر است. وزن گیری جنین در ماه‌های آخر بارداری اهمیت بیشتری دارد. این هرگز به معنای بی اهمیت یا کم اهمیت بودن بقیه دوران بارداری نیست. کمبود وزن جنین علاوه بر تهدید برای سلامتی جنین، باعث ایجاد مشکلاتی در زمان زایمان خواهد شد. البته وزن‌گیری جنین به معنی افزایش وزن و منجر به چاقی جنین نیست.

مادران باردار گاها تصور می‌کنند هر چه جنین آن‌ها چاق‌تر باشد، جنین آن‌ها سالم‌تر است. سلامتی در کنار وزن‌گیری جنین دو عامل مرتبط با کمیت سلامت جنین است. همچنین بزرگی شکم مادران باردار هیچ نشانه‌ای از سلامتی جنین و وزن‌گیری صحیح آن نیست.به‌طور میانگین کالری مورد نیاز بدن زنان برای کاهش وزن نیاز به مصرف 2000 کالری دارد و اگر قصد از دست دادن وزن را دارد برای کاهش نیم کیلو در هفته روزانه باید 1500 کالری دریافت کند. یک مرد به‌طور متوسط برای حفظ وزن موجود روزانه باید 2500 کالری مصرف کند و اگر قصد کاهش وزن دارد روزانه باید 2000 کالری دریافت کند

رشد و وزن‌گیری جنین برای همه یکسان نیست. روند افزایش وزن جنین به نسبت سطح رشد آن برای پزشک اهمیت دارد. این روند باید به صورت صعودی باشد. سلامت جنین با توجه به مقایسه وزن آن و میانگین وزن جنین انجام می‌شود. برای مطالعه بیشتر در مورد جدول رشد جنین یا به اصطلاح صدک رشد جنین به این آدرس مراجعه نمائید:

اندازه گیری وزن جنین

با اندازه‌گیری وزن جنین به متخصص کمک می‌کند زمان تقریبی زایمان را تعیین کند. بررسی این اندازه‌گیری‌ها به پزشک کمک می‌کند از سطح سلامت جنین درک کاملی بدست بیاورد. بر اساس نتایج آن پزشک تشخیص می‌دهد وزن باید جنین افزایش یابد و توصیه‌های لازم را برای راه‌های وزن‌گیری جنین و بهبود سلامت آن تجویز می‌کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد رشد جنین می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید:

تقریبا بهترین رژیم غذایی برای وزن‌گیری جنین در هر شخص با دیگری یکسان نیست. ولی به صورت کلی رعایت یک سری از نکات کلی و روش‌ها در وزن‌گیری جنین موثر است. از جمله:

  • مصرف آب کافی در طول روزمره
  • استراحت کافی
  • در نظر گرفتن انواع آجیل و حبوبات در برنامه روزانه غذایی
  • توجه به ویتامین‌های مورد نیاز بدن. برای مطالعه بیشتر در مورد ویتامین‌های بدن در دوران بارداری این مقاله را مطالعه نمائید:
  • مراجعه به پزشک در مورد مشاوره درباره بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین تان

به صورت متوسط مصرف 300 کالری در شبانه‌روز کلیه نیازهای شما و جنین درونتان را برآورده می‌کند. همچنین بهترین رژیم غذایی به معنی تغذیه بیش از حد نیست. شما نیازی ندارید به اندازه دو نفر در وعده‌های غذایی روزانه خود زیاده‌روی کنید. این کار می‌تواند سلامتی شما و جنین‌تان را تهدید کند.

بهترین مواد غذایی برای وزن گیری جنین

  • گوشت منبع خوبی از آهن و پروتئین برای نیازهای بدن شما و رشد جنین است. مانند گوشت گاو، گوسفند، بوقلمون و مرغ. این غذاها اسید آمینه بدن شما را تامین می‌کنند.
  • میوه‌هایی مانند موز، کیوی، خربزه و توت‌فرنگی از بهترین منابع غذایی در دوران بارداری است. طعم موز برای معده‌های بدخیم بسیار توصیه می‌شود.
  • لوبیا و عدس: انواع منابع آهن، پروتئین و فیبر در داخل این هسته‌های به ظاهر کوچک اما قدرتمند قرار دارد. مصرف لوبیا خطرات زایمان (مانند زایمان زودرس و کمبود وزن جنین) را کاهش می‌دهد.
  • مصرف پروتئین‌های گیاهی مانند سویا
  • مصرف آب‌میوه مانند آب‌پرتقال و آب‌لیمو طبیعی نیازهای بدن شما و جنین را به ویتامین‌ها و پتاسیم تامین می‌کند.
  • قرار دادن فرآوده‌های لبنیاتی از جمله شیر، ماست، پنیر و … در استخوان‌سازی جنین بسیار موثر است.

این مواد جزو بهترین مواد غذایی برای وزن گیری جنین هستند. البته بهترین مواد غذایی به این لیست ختم نمی‌شود و می‌تواند شامل موارد دیگری نیز باشد. سریعترین راه برای وزن گیری جنین مصرف غذاهایی مانند سوپ جو پرک، جوانه گندم، خرما، عدس جزو سریعترین راه وزن گیری جنین به حساب می‌آیند. وعده‌های غذایی سنگین را در ظهر میل کنید. زیرا جنین فرصت کافی برای وزن‌گیری راحت‌تر را بدست می‌آورد

سریع ترین روش وزن گیری جنین

استفاده از غذاهای مغذی و پر انرژی اولین و سریعترین راه برای وزن گیری جنین هستند. غذاهای سرشار از کربوهیدرات، فیبر و پروتئین می‌توانند به رشد و وزن گیری آنها کمک کند. بعضی از مفیدترین غذاها برای این کار به شرح زیراند:

مصرف انواع گوشت و مواد پروتئینی: مصرف پروتئین‌ها یکی از مطمئن‌ترین و سریعترین راه برای وزن گیری جنین هستند. شما با مصرف آنها به اشکال مختلف می‌توانید به افزایش وزن نوزاد کمک کنید. با این حال توصیه می‌شود که در مصرف گوشت قرمز در دوران حاملگی اعتدال را رعایت کنید زیرا می‌تواند باعث افزایش فشار خون در این دوران شود. در عوض مصرف انواع ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را در برنامه‌ی رژیمی خود قرار دهید. مواد لبنی سرشار از کلسیم و پروتئین هستند که می‌توانند در این دوران بسیار مفید باشند و ویتامین‌های ضروری شما را نیز تامین کنند.

مصرف انواع مغزها: مغزهای مختلف، منبعی از چربی‌های مفیدی هستند که شما می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید و علاوه بر دریافت مواد مغذی فراوان، از مصرف آنها به عنوان سریعترین راه برای وزن گیری جنین استفاده کنید.

مصرف انواع غلات: یکی از روش‌های دیگر برای افزایش وزن جنین در این دوران است. شما می‌توانید از انواعی از غلات شامل نان و پاستا و برنج و حبوبات در حد اعتدال برای این کار استفاده کنید.

وزن گیری جنین از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی جنین به صورت طبیعی روند وزن گیری خود را طی می‌کند. مصرف غذاهایی مانند سوپ جو پرک، جوانه گندم، خرما، عدس جزو سریعترین راه وزن گیری جنین به حساب می‌آیند. وعده‌های غذایی سنگین را در ظهر میل کنید. زیرا جنین فرصت کافی برای وزن‌گیری راحت‌تر را بدست می‌آورد. به صورت کلی وزن گیری جنین از نظر طب سنتی انجام می‌شود. لذا نیاز است در انتخاب نوع غذاها و زمان‌بندی میل کردن غذاها دقت نمائید.

نکاتی در مورد افزایش وزن جنین

بهتر است در دوران بارداری حجم وعده‌های غذایی خود را کمتر کنید ولی در عوض تعداد آن‌ها را بیشتر کنید. به طور مثال در طول شبانه‌روز 5 وعده غذا بخورید. همچنین میان‌وعده‌های خود را بیشتر کنید.

برنامه‌ریزی بهترین و سریعترین راه وزن گیری جنین باید با تائید پزشک همراه باشد. مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند اثرات جانبی مخرب برای سلامتی شما و جنین داشته‌باشد. رژیم غذایی برای وزن گیری جنین شما و شخصی دیگر می‌تواند متفاوت باشد. پس در انتخاب بهترین مواد غذایی برای وزن گیری جنین تان دقت داشته باشید و حتما از پزشک مشاوره بگیرید.

برای مطالعه بیشتر در مورد عوامل موثر بر وزن گیری جنین پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید:

موارد مضر برای وزن گیری جنین

  • مایعات الکلی به صورت مستقیم به بافت‌های جنین آسیب می‌زند.
  • کافئین : کافئین باعث افزایش فشار خون می‌شود.
  • لبنیات غیرپاستوریزه: به صورت کلی لبنیات غیرپاستوریزه ممکن است دارای باکتری باشند و مسمومیت غذایی را به دنبال بیاورند.
  • گوشت خام یا نیم‌پز

کلام آخر

وزن‌گیری جنین در ماه‌های آخر دوران بارداری به صورت طبیعی انجام می‌شود. در صورتی که در این دوران با چالش‌های جابجایی و سنگینی وزن مواجه شدید، توصیه می‌کنیم از غذاهایی که راحت‌تر هضم می‌شود تغذیه کنید. اگر خیلی خسته نیستید، جلسات پمپاژ بین شیردهی را در نظر بگیرید، که می تواند به زیاد شدن شیر مادر کمک کند

 

دکمه بازگشت به بالا