علمی و پزشکی

آگاهی از خطر ابتلای کودک به اختلالات سلامت روان با بررسی دندان‌های شیری

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دانشگاه هاروارد در مطالعه‌ای اخیر اعلام کردند که بررسی دندان‌های شیری می‌تواند به شناسایی کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی کمک کند.

به گزارش باراناخبر و به نقل از تیروند رویش دندان در نوزادان معمولا از سنین 6 تا 12 ماهگی شروع می شود و در برخی موارد، نوزادان با رویش دندان هایشان به دنیا می آیند. اکنون، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ضخامت برخی از نشانه های رشد در دندان های شیری می تواند به آنها کمک کند تا کودکان در معرض خطر ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان را در آینده شناسایی کنند.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در دانشگاه هاروارد در یک مطالعه اخیر دریافتند که برخی از مشکلات دوران کودکی مسئول یک سوم اختلالات سلامت روان هستند.

Erin C. Dunn، اپیدمیولوژیست اجتماعی و روانپزشک، یکی از دانشمندانی بود که علاقه زیادی به مطالعه این موارد داشت و می خواست بداند چه عواملی خطر ابتلا به چنین اختلالاتی را در کودکان افزایش می دهد. دان گفت: «دندان‌ها به‌عنوان مدرک، نشان‌دهنده انواع مختلفی از چیزهایی هستند که یک فرد در زندگی تجربه کرده است. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض منابع استرس فیزیکی، مانند تغذیه نامناسب یا بیماری، می تواند بر تشکیل مینای دندان تأثیر بگذارد و منجر به ایجاد خطوط رشد قابل مشاهده در دندان شود که به آنها «خطوط استرس» می گویند و شبیه به حلقه هستند. از a درختی است که می تواند سن آن را نشان دهد. همانطور که ضخامت حلقه های رشد درخت می تواند بر اساس آب و هوای اطراف درخت در زمان شکل گیری تغییر کند، خطوط رشد دندان نیز می تواند بر اساس محیط و تجربیاتی که کودک در رحم مادر و بلافاصله پس از آن در طول تشکیل دندان داشته است تغییر کند. . اکنون ما فکر می کنیم که خطوط استرس ضخیم تر نشان دهنده شرایط زندگی پر استرس تر است.

در این مطالعه، دان این فرضیه را مطرح کرد که وسعت گونه‌ای به نام اصل و نسب نوزادان (NNL) می‌تواند نشان دهد که آیا مادر نوزاد سطوح بالایی از استرس روانی را در دوران بارداری و در مراحل اولیه پس از زایمان تجربه کرده است یا خیر. در این مطالعه، دانشمندان 70 دندان شیری جمع آوری شده از 70 کودک را برای آزمایش این فرضیه تجزیه و تحلیل کردند. در ادامه، از مادران نوزاد خواسته شد تا پرسشنامه‌هایی را در مورد تجربیات خود در دوران بارداری، سابقه مشکلات روانی مادر، کیفیت زندگی و سطح حمایت اجتماعی تکمیل کنند.

محققان دریافتند که فرزندان مادرانی که سابقه افسردگی شدید یا سایر مشکلات روانپزشکی داشتند و مادرانی که در هفته سی و دوم بارداری افسردگی یا اضطراب را تجربه کردند، نسبت به سایر کودکان احتمال بیشتری داشت که خطوط نوزادی ضخیم‌تری داشته باشند. فرزندان مادرانی که بلافاصله پس از بارداری حمایت های اجتماعی لازم را دریافت کردند، خط نوزادی نازک تری داشتند.

دان گفت: “هیچ کس مطمئن نیست که چه چیزی باعث ایجاد خط نوزاد می شود، اما ما فکر می کنیم مادری که اضطراب یا افسردگی را تجربه می کند می تواند کورتیزول بیشتری تولید کند و کورتیزول یک هورمون استرس است که روی سلول های مینای دندان کار می کند.” دندان قروچه می کنند، مداخله می کنند. . التهاب سیستمیک عامل دیگری است که ممکن است نقش داشته باشد. اگر بتوان یافته‌های این مطالعه را در یک مطالعه بزرگ‌تر تکرار کرد، می‌توان از خطوط نوزادی و سایر نشانه‌های رشد دندان در آینده برای شناسایی کودکانی که در معرض خطر فاجعه اولیه زندگی هستند، استفاده کرد. سپس می‌توانیم به سرعت آن کودکان را شناسایی کرده و با استفاده از روش‌های مناسب از ابتلای آنها به اختلالات سلامت روان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا