اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی در همایش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که امروز دوشنبه 24 مردادماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، با توجه به تاثیر این نشست در اجرای موثر این نشست. اقدامات برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و توافقات چند جانبه اعلام کرد و افزود: حمل و نقل یکی از حوزه های اولویت ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی زیادی مانند کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-بندر عباس، کریدور آلماتی-استانبول، کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول در حال انجام است. ایجاد شده، مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر اکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدأ به کشورهای محصور در خشکی منطقه دارند.

رویکرد ایران به کشتیرانی منطقه ای و بین المللی تعاملی است و از رقابت اجتناب می کند

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقوله حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد در راستای رویکرد و روح برنامه اقدام وین در خصوص کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

وزیر راه و شهرسازی به مشارکت خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین با اکو برای ترانزیت منطقه ای اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه حمل و نقل با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن همکاری موثری دارد. و این سازمان موفق به اجرای ابتکارات موثری در خصوص کشورهای محصور در خشکی منطقه شده است.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای تعاملات دوجانبه نزدیک و ترانزیت چندجانبه با ایران هستند. . .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهدات جامعه جهانی را برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها در کاهش هزینه های مبادلات تجاری و دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی بر عهده گرفته اند. برنامه اقدام وین و همچنین گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و کمک جامعه جهانی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران را در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آب های آزاد با تکیه بر توانمندی ها و امکانات بومی برشمرد و گفت: در کنار مشکلات کشورهای در حال توسعه، ایران نیز آسیب می بیند. در نتیجه بحران کرونا نیز تحت شدیدترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه قرار گرفته و متأسفانه جامعه جهانی در کاهش این فشارها بر یکی از مهم‌ترین کشورهای توسعه ترانزیت ناکام مانده است.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری این همایش یعنی تامین مالی برای حمل و نقل بهتر پرداخت و بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی از جمله در دریا و کشورهایی را ضروری دانست. در حال حمل و نقل مکان ها

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کنفرانس های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و کنفرانس آدیس آبابا به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته است اما خلأ مکانیزم تامین مالی بین المللی برای حمل و نقل احساس می شود. شرایط سخت بهبود اقتصادی کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی از اهمیت دوچندان برخوردار است.

قاسمی با اشاره به صرف منابع مالی قابل توجه ایران برای پروژه‌های دارای اثرات منطقه‌ای، علی‌رغم محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه و شرایط کووید-۱۹، گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و حمل‌ونقل لازم، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در خزر. ایجاد برخی از خطوط جاده ای و ریلی مفقود شده و بهبود امکانات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از آخرین اقدامات با محدودیت منابع داخلی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین مشارکت های مالی در بندر اقیانوسی چابهار با چندین کشور منطقه به منظور تسهیل حمل و نقل کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و بالعکس و همچنین حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر حمل و نقل ها در حال توسعه است. . با حمایت جمهوری اسلامی ایران

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی به دنبال کاهش مشکلات و ضعف های کشورهای محصور در خشکی هستند باید به خواسته ها و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز توجه ویژه داشته باشند.

تمایل ایران به تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور در منطقه محصور در خشکی

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور ترانزیتی در حال توسعه در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده پاسخگویی به نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است و در مقابل از جامعه جهانی انتظار دارد نقش او را ایفا کند. . .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه می توان منابع مالی بین المللی را در نظر گرفت.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی مانند اتصال ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند با هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف با پیشاور پاکستان، بازسازی راه آهن کویته است. در پاکستان به زاهدان در ایران، احداث راه آهن مفقود شده در قرقیزستان برای ارتباط ریلی با بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و همچنین تجهیز ناوگان ریلی کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین المللی را دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه ای با هدف تبیین راهکارهای عملی برای مشارکت پایدار بین کشورهای ترانزیتی، محصور در خشکی و ترانزیتی خبر داد. جامعه بین المللی و گفت. : این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد برای کمک به روند منتهی به سومین نشست این سازمان در سال 2024 برگزار می شود.

دکمه بازگشت به بالا