عمومیکسب و کار برتر ایرانی

دلیل افزایش زیاد قیمت خودروی شاهین چیست؟

تجهیز شاهین به موتور TU5+ راهنمای خرید اقساطی شاهین

خودرو شاهین قرار بود به موتور ۱.۶ لیتری برلیانس H300 مجهز باشد. موتوری با حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون‌متر و قدرت ۱۱۴ اسب بخار، اما همزمان با ماجرای تحریم این پروژه کنسل شد. درمرحله بعدی سایپا برای پیدا کردن موتور مناسب برای شاهین دست به دامن رقیب دیرینه خود یعنی ایرانخودرو شد. آن‌ها از ایرانخودرو موتور قدرتمند EF7 با گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متر و ۱۱۴ اسب بخار را درخواست کردند، اما با پاسخ منفی روبرو شدند. دو راه مقابل پای سایپا وجود داشت:

اول استفاده از موتور M15 تیبا با حجم هزار و ۵۰۰ سی‌سی یا رفتن سراغ پیشرانه‌های دیگر. در قدم اول تولید شاهین با موتور M15 توربوشارژ تیبا آغاز شد و نهایتا سایپا و ایرانخودرو به توافق رسیدند و قرار شد ایرانخودرو موتور TU5 خود را به سایپا بدهد. فروردین امسال مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو اعلام کرد طبق مذاکرات و تفاهم اولیه‌ای که با مدیرعامل شرکت سایپا انجام شده، ۱۰ هزار پیشرانه برای مجهز شدن شاهین، به سایپا تحویل داده می‌شود. گفته می‌شود این موتور‌ها از نوع TU5 پلاس خواهند بود. همان موتور‌هایی که روی دنا پلاس و تارا استفاده می‌شوند و می‌توانند قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را تولید کنند.

قیمت شاهین در بازار و کارخانه

فروش اقساطی شاهین در بازار آزاد طی یک سال گذشته دو تغییر مهم داشته است. یکبار قیمت شاهین در ماه‌های مهر و آبان ۱۴۰۰ نزدیک ۴۰ میلیون تومان ریزش پیدا کرد و تغییر قیمت مهم بعدی آن اردیبهشت امسال رخ داد. قیمت شاهین در روز‌های ابتدایی عرضه آن یعنی اردیبهشت پارسال ۳۸۰ میلیون تومان بود. خرداد قیمت شاهین در بازار به ۳۹۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. تیر‌ماه شاهین را با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان خرید و فروش کردند و مرداد ارزش این خودرو به ۳۷۰ میلیون تومان رسید. در شهریور پارسال ماجرای آتش گرفتن شاهین کار خودش را کرد و قیمت این خودرو با کاهش روبرو شد. در روز‌هایی که تقریبا تمامی خودرو‌های داخلی گران می‌شدند، شاهین ارزان می‌شد.

مهر‌ماه قیمت شاهین در بازار به ۳۵۵ میلیون تومان رسید و آبان به ۳۳۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد. بعد فروکش کردن ماجرای آتش گرفتن شاهین آذر پارسال شاهد افزایش قیمت ۱۵ میلیون تومانی این خودرو بودیم. ارزش آن به ۳۴۵ میلیون تومان رسید و این رقم تا پایان سال تغییر محسوسی نداشت. فروردین امسال شاهین را با قیمت تقریبی ۳۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌کردند تا اینکه تغییر مهم بعدی در قیمت شاهین اردیبهشت اتفاق افتاد. بعد اینکه اعلام شد شاهین به موتور TU5 مجهز می‌شود قیمت آن از ۳۴۵ میلیون تومان به ۳۹۵ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد. با همه این تغییر و تحول‌ها قیمت شاهین در بازار آزاد نسبت به یک سال پیش تفاوت چشمگیری ندارد.

در حال حاضر قیمت شاهین در بازار تقریبا ۳۹۵ میلیون تومان است و درقیاس با اردیبهشت پارسال نزدیک ۱۵ میلیون تومان گران شده. در کارخانه، اما قیمت شاهین در یک سال گذشته تقریبا ۸۰ میلیون تومان رشد داشته و نزدیک ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمت شاهین در کارخانه ۲۶۷ میلیون تومان بود و حالا سایپا این خودرو را با قیمت ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد.

تغییر قیمت شاهین در کارخانه و بازار طی یک سال

ماه قیمت کارخانه قیمت بازار
اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۶۷ میلیون تومان ۳۸۰ میلیون تومان
خرداد ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۹۰ میلیون تومان
تیر ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۸۰ میلیون تومان
مرداد ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۷۰ میلیون تومان
شهریور ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۷۵ میلیون تومان
مهر ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۵۵ میلیون تومان
آبان ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۳۰ میلیون تومان
آذر ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۴۵ میلیون تومان
دی ۱۴۰۰ ۲۹۱ میلیون تومان ۳۴۵ میلیون تومان
بهمن ۱۴۰۰ ۳۴۳ میلیون تومان ۳۴۰ میلیون تومان
اسفند ۱۴۰۰ ۳۴۳ میلیون تومان ۳۴۵ میلیون تومان
فروردین ۱۴۰۱ ۳۴۳ میلیون تومان ۳۴۵ میلیون تومان
اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۹۵ میلیون تومان

قیمت شاهین در کارخانه؛ ۳۴۴ میلیون

قیمت شاهین در کارخانه به ۳۴۴ میلیون تومان رسیده و سایپا نسبت به اولین عرضه، ۵۳ میلیون تومان بیشتر دریافت می‌کند. خرداد ۱۴۰۰ نخستین مدل‌های شاهین با قیمت تقریبی ۲۹۱ میلیون تومان به دست مشتریان رسید و حالا شاهد افزایش ۱۸ درصدی ارزش این محصول در کارخانه ظرف یک سال و نیم گذشته هستیم. رقم ۲۹۱ میلیون تومانی قیمت شاهین در کارخانه از خرداد ۱۴۰۰ تا بهمن پارسال ثابت بود و آن زمان قیمت شاهین در کارخانه تقریبا به ۳۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

این رقم اردیبهشت امسال آپدیت شد و سایپا، قیمت شاهین را به ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساند. مهرماه سال جاری قیمت شاهین در کارخانه ۳۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و فهرست قیمت محصولات کارخانه‌ای سایپا در آبان همین رقم را به‌عنوان قیمت کارخانه‌ای شاهین نشان می‌دهد. از این حیث باید شاهین را گران‌ترین سواری کارخانه‌ای سایپا بدانیم و نسخه‌های اتوماتیک کوییک پلاس و کوییک دنده‌ای R به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. قیمت کارخانه کوییک اتوماتیک پلاس تقریبا ۲۷۷ میلیون تومان است و سایپا، نسخه‌های دنده‌ای کوییک R را معادل ۱۷۸ میلیون تومان عرضه می‌کند.

قیمت شاهین در بازار آزاد؛ ۳۷۰ میلیون

قیمت شاهین امروز دوشنبه ۳۰ آبان در بازار آزاد خودرو به ۳۷۰ میلیون تومان رسید. احتمالا اگر بفهمید شاهین در اولین روزهای حضور در خیابان‌ها ارزش بیشتری داشته، تعجب می‌کنید. خرداد پارسال همزمان با ورود شاهین به بازار آن را نزدیک ۳۹۰ میلیون تومان می‌فروختند که به معنی افت ۲۰ میلیون تومانی قیمت شاهین در بازار ظرف یک سال و نیم گذشته است. خرداد ۱۴۰۰ که تمام شد، تب داغ قیمت شاهین فروکش کرد و تیرماه پارسال شاهد خرید و فروش شاهین در بازار با قیمت ۳۷۰ میلیون تومان بودیم.

روند نزولی قیمت شاهین در بازار ادامه داشت و بهمن پارسال شاهد خرید و فروش آن با قیمتی کمتر از کارخانه بودیم! قیمت ۳۴۳ میلیون تومانی کارخانه، در بازار به ۳۴۰ میلیون تومان رسید، اما روند کاهش قیمت شاهین با آغاز امسال متوقف شد. قیمت شاهین در بازار آزاد فروردین امسال به ۳۴۵ و اردیبهشت به ۳۶۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد. از اردیبهشت امسال تا مهر ماه قیمت شاهین در بازار افت‌وخیز محدودی داشت، اما همزمان با موج جدید افزایش قیمت‌ها در بازار، قیمت شاهین ظرف یک ماه حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و به ۳۷۰ میلیون تومان رسید. مثل کارخانه، شاهین گران‌ترین سواری سایپا در بازار است و کوییک اتوماتیک پلاس با قیمت تقریبی ۳۰۰ میلیون تومان دومین محصول گران‌قیمت سایپا در بازار محسوب می‌شود.

راز حذف شاهین از فرآیند قرعهکشی و فروش اقساطی شاهین سایپا

اختلاف قیمت شاهین در کارخانه و بازار باعث حذف آن از فرآیند قرعه‌کشی شد. اوایل سال جاری که شاهد عرضه محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه خودرو بودیم، شاهین با طرح دلایلی مبنی بر کمبود تقاضا در بازار و اختلاف ناچیز قیمت در کارخانه و بازار به‌عنوان اولین خودرو داخلی از چرخه قرعه‌کشی بیرون آمد. بعد از مدتی تمامی محصولات سایپا به همین سرنوشت دچار شدند، اما هنوز برای دریافت خودروهای ایرانخوردو باید منتظر قرعه‌کشی ماند. محصولی مثل سمند EF7 دوگانه‌سوز به‌عنوان رکورددار اختلاف قیمت در کارخانه و بازار تقریبا با حاشیه سود ۱۸۰ درصدی خرید و فروش می‌شود درحالی که این عدد برای شاهین حدود هفت درصد برآورد می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا