مبل اداری چیست؟
مبل اداری دقیقا همانند مبل های راحتی در خانه هایمان می باشند با این تفاوت که استایل رسمی و اداری به خود گرفته اند. معمولا از مبلمان اداری برای استفاده کوتاه مدت جهت انتظار مشتریان استفاده می گردد. یکی از مهم ترین ویژگی های اساسی در خرید مبل اداری، انتخاب کیفیت متریال استفاده شده در ساخت اجزای آن می باشد. در مرحله بعدی انتخاب رنگ، نوع روکش و اندازه آن. برای مثال مبل تک نفره، مبل دو نفره و یا مبل سه نفره. از آنجایی که مبل های اداری جزء دکوراسیون محل کار به حساب می آیند می بایست در انتخاب مدل آن توجه ویژه ای کرد. یک محل کار شیک و راحت مبلمان شیک و راحتی دارند.
مبل اداری چه ویژگی هایی دارند؟
برخلاف مبلمان خانگی ، مبل اداری می بایست از دوام بهتری برخوردار باشند چراکه در طول روز افراد زیادی بر روی آن می نشینند و در استفاده کردن جوانب احتیاط را رعایت نمی کنند. مبل های اداری معمولا در رنگ های تیره مثل مشکی و یا روشن مثل کرم تولید می شوند اما در صورت سفارش می توان به رنگ دلخواه شما تولید شوند. استفاده از فلز برای سازه اصلی (شاسی مبل) در مبلمان اداری. اشتعال پذیر بودن روکش مبل ها مسئله ای است که خریداران به آن توجه نمی کنند. یکی دیگر از ویژگی های مبلمان اداری خوب، قابل جدا بودن قطعاتش است تا در صورت خرابی نیاز به تعویض کل مبل نباشید.
نقش مبلمان اداری در دکوراسیون داخلی محل کار
انتخاب مبلمان اداری مناسب بسیار مهم است؛ زیرا نه تنها در دکوراسیون داخلی محل کار نقش زیادی دارد بلکه تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روانی کارکنان نیز دارد. در واقع این اقلام آرامش روانی و جسمی کارکنان در محل کار را در بر می گیرند که این امری مهم و کاربردی در طراحی دفاتر می باشد. برای آشنایی بیشتر در این زمینه تا انتهای این مقاله از مجله ساویس همراه ما باشید.
اهمیت مبلمان اداری در دکوراسیون داخلی محل کار
مبلمان اداری شامل مواردی همچون انواع میز اداری، صندلی اداری، انواع پارتیشن اداری و بسیاری از موارد دیگر می شود. کلیه این تجهیزات برای نشستن، نگهداری کاغذ و اسناد و تقسیم بندی مناسب فضای داخلی کاربرد دارند. زمانی که از طراحی استانداردی برخوردار باشند سبب افزایش بازده کاری در کارمندان می شوند و کارمندان را با مشکلات جسمی نظیر گردن درد، کمر درد و پا درد درگیر نمی کنند. با این حال اگر بخواهیم به صورت جامع به اهمیت مبلمان اداری در دکوراسیون داخلی اشاره کنیم موارد زیر به ذهن می رسد:
اهمیت مبلمان اداری در فضای داخلی
- این کار باعث می شود تا دفتر شما بهتر به نظر برسد و به کارمندان کمک می کند که زمان بیشتری را در محل کار بگذرانند.
- به تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بالقوه کمک می کند.
- به بهبود بهره وری کمک می کند.
- اگر مبلمان از کیفیت بالایی برخوردار باشد، می تواند سال ها دوام بیاورد و در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها شود.
- به حفظ یک وضعیت سالم برای کارکنان کمک میکند.
- مبلمان اداری شیک باعث جذابیت بیشتر دفتر می شود.
- رنگ های پر جنب و جوش شور و نشاط را به محیط کار تزریق می کنند.
عواملی که در خرید مبلمان اداری باید در نظر گرفته شود
در صورتیکه قصد خرید تجهیزات و مبلمان اداری برای محل کار خود دارید توجه به چند نکته حائز اهمیت است. در زیر به تعدادی از آنها میپردازیم.
هدف از استفاده از مبلمان اداری:
قبل از انتخاب مبلمان باید بدانید که برای چه منظوری از مبلمان استفاده می شود. مدیریت مجموعه برای انتخاب بر اساس کاربری، صندلی اوپراتوری تهیه میکند یا مدیریتی؟ خرید برای مهمانان و بازدکنندگان است یا کارمندان و کارشناسان دفتر کار؟. انتخاب محصول مورد نظر را با بررسی همه این موارد و جدا از زیبایی و تاثیرشان در جلوه بصری فضای محیط در نظر بگیرید.
مناسب برای شکل کلی فضای دفتر کار:
بسیار مهم است که مبلمان، شکل، رنگ و اندازه آن با شکل، رنگ و اندازه دفتر کار یا مکانی که قرار است در آن قرار گیرد، مطابقت داشته باشد. به همین منظور توصیه میکنیم که پیش از انتخاب محصول مورد نظرتان با یک طراح داخلی مشورت کنید.
از مبلمان اداری ارگونومیک استفاده کنید:
مبلمانی که برای کارمندان مناسب نیست استرس زیادی را به همراه دارد و احتمال ابتلای آنها به بیماری های جسمی یا روانی که مانع از انجام کارشان خواهد شد. کارمندان ساعات بسیار زیادی را در محل کار میگذرانند. اداره و محل کار آنان به نوعی منزل دوم آنها محسوب میشود اما در محل کار به مانند منزل فرصت چندانی برای استراحت ندارند. بیشترین اوقات کاری کارمندان پشت میز اداری و نشسته بر روی انواع صندلی اداری میگذرد. به همین دلیل به هنگام انتخاب و سفارش صندلی اداری طبی و ارگونومیک تهیه کنید.
ارگونومیک چیست؟
فاکتورها و شاخصه هایی از علم مهندسی که در آن به طراحی لوازم و ابزار، جهت حفظ سلامت جسمی به هنگام کار پرداخته میشود را ارگونومیگ میگویند. از آنجا که یکی از دلایل شایع بروز درد در بدن انسان، قرار گرفتن بدن در حالتی نادرست از نظر پزشکی برای مدت طولانی است، بسیار پیش میآید که بی آنکه متوجه شویم، ساعتها مشغول انجام کار به صورت مداوم در پوزیشنی نادرست هستیم که اثرات منفی غیر قابل جبرانی به اعضای بدنمان وارد میسازد. استفاده از میز اداری استاندارد، توجه به قرار دادن صحیح مونیتور، کیبورد و موس بر روی میز و استفاده از صندلی اداری طبی استاندارد و منطبق با اصول ارگونومیک، آسیبهای جسمی احتمالی را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.
دوام و کیفیت مبلمان اداری:
قبل از خرید هر نوع مبلمان اداری باید تمام مشخصات ساخت را بررسی کرد. برای مثال موادی که در ساخت آن استفاده می شود و هدف عرضه آن مشخص می شود. مشخصات مبلمان ساخته شده از آهن، مبلمان ساخته شده از چوب، فولاد و بسیاری دیگر را مورد بررسی قرار دهید. در مورد صندلی ها به جنس رویه به کار رفته در پشتی و نشیمنگاه دقت کنید. جنس پایه ها و چرخ های به کار رفته در انواع مختلف صندلی های اداری را بررسی کنید.
در صورتیکه قصد تهیه و سفارش مبل راحتی اداری برای پذیرایی از مهمانان، بازدیدکنندگان و یا همکاران برای برگزاری جلسات را دارید به جنس پارچه مبلی به کار رفته دقت کنید. از استحکام و کیفیت اجزای مختلف مبل راحتی اداری مطمئن شوید چرا که آنها بیشترین استهلاک و مصرف را در دفتر کار شما خواهند داشت.
اندازه و وزن محصول:
هر مکان در تحمل وزن زیاد یا کم با دیگری کاملاً متفاوت است، طبقات بالای ساختمان ها برای وزن های سبک مناسب هستند و طبقات همکف وزن اضافی را تحمل می کنند.
برآورد بودجه پیش از خرید:
مدیران قبل از خرید مبلمان اداری، لازم است بودجه مورد نیاز را برآورد کنند. مدیر مسئول خرید تمام هزینه ها را به طور دقیق برآورد میکند و قیمت های به دست آمده را با توجه به قیمت هایی که فروشندگان به اعلام می کنند، با یکدیگر مقایسه خواهد کرد.
انتخاب رنگ مناسب و متناسب با سایر عناصر موجود در دکوراسیون داخلی:
رنگ مبلمان اداری باید متناسب با رنگ محل استفاده از مبلمان باشد تا رنگ ها دکوراسیون داخلی با یکدیگر یکدست باشد. رنگ مناسب و همخوان با سایر المان های موجود در فضای داخلی به کارمندان و مشتریان آرامش داده و جلوه بصری مناسبی ایجاد میکند.