«خودپنداره از دوران کودکی در ذهن افراد ایجاد می شود و از طریق نوع سبک زندگی افراد و تعاملات والدین با کودکان در ذهن کودک نهادینه می شود. بنابراین یکی از دلایل گرایش زنان به روش های زیبایی عبارت است از: این ایده ای است که از کودکی در ذهن آنها ایجاد شده است.”
به گزارش باراناخبر مربای مربا وی نوشت: دهه هاست که جراحی زیبایی مورد قبول بسیاری از مردم کشورمان قرار گرفته و به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده است. در سال های اخیر به یکی از دغدغه های روزمره بسیاری از افراد به ویژه بانوان تبدیل شده است. اگرچه موضوع زیبایی و عشق به زیبایی برای هر انسانی امری طبیعی است، اما رشد بیش از حد جراحی های زیبایی موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت، زیرا این جراحی ها عواقب زیادی به همراه دارد. آمارها نشان می دهد که تعداد عمل های زیبایی بینی در کشور ما رتبه اول را در جهان دارد و سایر عمل های زیبایی روی صورت و شکم نیز طرفداران زیادی دارد و هر روز افراد زیادی در کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی تحت عمل هایی قرار می گیرند که می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. .
برای بسیاری از ما، نظر دیگران در مورد ظاهر ما بسیار مهم است. اگرچه زنان در بیشتر عرصههای اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی وارد شدهاند، اما همچنان موضوع ظاهر برای بسیاری از زنان مهمترین مسئله است.
مریم میرحیدری، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره گفت: اکثر خانم ها با مراقبت و دستکاری مداوم سعی در تغییر ظاهر خود دارند. این شاخص بر رفتار و جنبه هایی از زندگی افراد که منجر به بهبود و بهبود جذابیت بیرونی او می شود، تاکید می کند، نه موضوع سلامتی او.
وی بر این باور است که شبکه های اجتماعی در این زمینه نقش اساسی و مهمی دارند و ادامه می دهد: وقتی وبلاگ نویسان مدام در شبکه های مجازی دست و پا می زنند و به جای آموزش سبک زندگی مناسب بحث مد و ظاهر را ترویج می کنند، مصداق نامناسب بودن در جامعه است و نهادینه می شود. و مسئله ظاهر و توجه به آن در زندگی مردم به ویژه بانوان جوان اولویت دارد.
به گفته این جامعه شناس، پیگیری زیبایی برای جوانان در ایران مانند استفاده از لوازم آرایشی مختلف، مدل موی متفاوت، انجام جراحی های زیبایی بسیار گسترده است و نشان دادن حساسیت بیش از حد نسبت به اندام و ظاهر، احتمال بروز مشکلاتی در بدن دارد. مانند از آنجایی که اختلالات خوردن، کاهش اعتماد به نفس، ضعف و آسیب های جسمانی را در پی داشته است.
این دکترای جامعهشناسی خاطرنشان میکند که وقتی فرد دائماً افراد مرتب و تناسب مانند تلویزیون، شبکههای مجازی یا شبکههای فیلم محلی را میبیند، سعی میکند با انجام عمل جراحی خود را با برخی از سبکهای بدنی مطلوب منطبق کند.
میرحیدری با تاکید بر اینکه رسانه ها نیز می توانند در این مسیر نقش مهمی ایفا کنند، در توضیح خود می گوید: «گسترش برخی رویدادها و موضوعات می تواند بر آگاهی و اطلاعات مردم تأثیر بگذارد. رسانه ها نمی توانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند، اما می توانند تعیین کنند که در مورد چه چیزی فکر کنند.
سبک زندگی ظاهر را تصور می کند
زهرا احمدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی نیز به موضوع خودپنداره افراد اشاره کرد و توضیح داد: این خودپنداره از دوران کودکی در ذهن افراد ایجاد می شود و از طریق نوع سبک زندگی افراد و تعاملاتی که والدین با فرزندان خود دارند. مال آنهاست. در ذهن کودک نهادینه شده است. بنابراین یکی از دلایل گرایش زنان به روش های زیبایی عبارت است از: این ایده ای است که از کودکی در ذهن آنها ایجاد شده است.”
وی به موضوع افزایش قدرت و کارآمدی افراد در زندگی اشاره کرد و توضیح داد: واکنش خانواده ها در طرز فکر افراد تاثیر بسزایی دارد. وقتی خانواده بر مهارت و توانایی کودک تکیه کند، حس کارآمدی و مفید بودن را در او ایجاد می کند و این امر منجر به عدم تنش در بزرگسالی و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس و عدم نیاز به اقدام می شود. خودت را زیبا نشان بده
وی تأکید می کند: «مردی که احساس می کند به درد نمی خورد، امر ظاهر در نظرش بیشتر است; به همین دلیل به سراغ درمان های زیبایی می رود تا تصویر ذهنی منفی از ظاهرش را که از کودکی برایش ایجاد شده بود از بین ببرد.
از دیدگاه این متخصص، این دسته از افراد سعی می کنند با این روش های زیبایی شناختی نسبت به خود احساس بهتری داشته باشند و تصوری را که از کودکی نسبت به خود داشته اند با این عمل از بین ببرند.
انتهای پیام