بقای «زیرمیزی» با شیوه‌های نوین!

برخی از پزشکان به روش های جدید زیر میز می روند!

به گزارش باراناخبر مربای مربا او نوشت: داستان او شبیه به داستان قانون بقای انرژی است! پزشکان زیر میز زخم قدیمی بر چهره نظام سلامت است که هرگز ریشه کن نشده و فقط از شکلی به شکل دیگر تغییر می کند و با تورم در سایر حوزه ها قیمت آن افزایش می یابد. اکنون برخی پزشکان آن را به صورت طلا، سکه و ارز و در برخی موارد حتی ارز دیجیتال می گیرند تا اثری از رسید خود را زیر میز باقی نماند و برای امنیت بیشتر از بیمار می خواهند این مبالغ را به حساب منشی یا یکی از بستگان و دوستانشان. این در حالی است که هرگونه پرداخت خارج از حسابداری بیمارستان غیرقانونی است و در صورت شکایت و تایید، پزشک مقصر علاوه بر عودت اصل مبلغ به بیمار، به جریمه 10 برابری تخلف محکوم می شود. فرد به طور موقت و حتی برای همیشه از داشتن یک دفتر منع می شود. با وجود این، تعداد کمتری از بیماران راضی به شکایت از پزشک معتمد خود می شوند و در غیاب یا ضعف نظارت وزارت بهداشت، زیر میزی گرفتن پزشکان رایج تر است.

قطعاً این خط قرمز ما زیر بحث میز خواهد بود. این را بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گفته است، اما اگر به دکتر، دارو، بیمارستان بروید و بخواهید عمل کنید، به وضوح متوجه می شوید که پزشکانی که از این خط قرمز عبور می کنند و می گیرند، کم نیستند. یک میز. . این درد کهنه نظام سلامت سال هاست درمان نشده و در دوران مدیریت های مختلف وزارت بهداشت بدتر و بدتر می شود. حتی افزایش 120 تا 300 درصدی هزینه های درمان در طرح تحول سلامت در دولت یازدهم نیز نتوانست پزشکان زیر میزی را متقاعد کند که این تخلف را انجام ندهند. اکنون با کاهش ویروس کرونا و افزایش اعمال جراحی، بازار زیر میزی گرفتن پزشکان دوباره شعله ور شده و برخی از پزشکان طبق قانون نانوشته خود برای رسیدن به درآمد مطلوب زیر میزی می روند. .

درد در قلب بیماران

چشمانش آب می ریزد و درمانده است.پسر چهار ساله اش تاکنون برای انجام عمل جراحی لوزه به چند پزشک مراجعه کرده است اما همه از او خواسته اند از میز استفاده کند. آن طور که خودش می گوید یکی از پزشکان 18 میلیون دلار زیر میز، پزشک دیگری 12 میلیون و پزشک سوم 29 میلیون دلار طلب کرده اند. در نظر داشته باشید که این مبالغ تنها دستمزدی است که پزشک از بیمارش می خواهد که به اتاق عمل برود و تیغ بگیرد. علاوه بر هزینه های بیمارستان، حقوق رسمی پزشک نیز طبق هزینه های رسمی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است که بیمار باید جداگانه پرداخت کند. وقتی صحبت از عملیات جدی‌تر می‌شود و کار تخصصی‌تر می‌شود، ارقام زیر میز نیز بالاتر است.

تخلفات در حوزه پزشکی

سلیمان حیدری مدیر کل مرکز پایش و اعتباربخشی امور پزشکی درباره اشکال مختلف تخلفات در حوزه پزشکی می گوید: از دریافت مبالغ خارج از حق الزحمه (زیر میز) گرفته تا دریافت وجه به بهانه فروش. تجهیزات. مانند پروتز و … و سپس موضوع سقط جنین یا بحث کلیه موارد مربوط به عمل ها و اعمال زیبایی در حوزه تخلفات پزشکی قرار می گیرد.

به گفته این مقام مسئول، برخی از پزشکان برای اینکه ردی از زیر میز باقی نماند به صورت طلا، سکه و ارز پول دریافت می کنند، حتی در موارد نادر ارز دیجیتال نیز درخواست شده است. از طرفی بیمار برای ردیابی این مبالغ باید این مبالغ را به اشکال مختلف یا به حساب شخصی غیر از پزشک مانند منشی، خواهر، برادر و … واریز کند.

دلیل تخلف

سلیمانی با تاکید بر اینکه هرگونه پرداخت خارج از حسابداری بیمارستان غیرقانونی است و هر گونه فاکتوری قابل شکایت و پیگرد قانونی است، گفت: به دلیل پایین بودن یا به روز نشدن هزینه های برخی خدمات درمانی با توجه به نرخ تورم در سال های اخیر، برخی از آنها قابل پیگرد قانونی هستند. پزشکان حقوق بیشتری دریافت می کنند. آنها درک می کنند که این یک تخلف است.»

محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز زیر میزی گرفتن پزشکان را به بحث در مورد حق الزحمه ربط می دهد و معتقد است: «جامعه پزشکی در صورت مناسب بودن حق الزحمه راضی است و به دنبال راه های نامتعارف برای کسب درآمد نیست. بنابراین، امکان اصلاح ساختار حق الزحمه الزامی وجود ندارد.

این اظهارات و همراهی کم هزینه های درمان، چون مجوزی برای ارتکاب این تخلف در جامعه پزشکی محسوب می شود، نمی تواند تحلیل خیلی دقیقی باشد. چرا که حتی با اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم و افزایش عوارض از 120 به 300 درصد تخلف زیر میزی بردن پزشکان به صفر نرسید و ادامه یافت.

رصد، حلقه مفقوده تخلف زیر جدول

محمدعلی محسنی بندپی، عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با جام جم اذعان می کند که حتی با افزایش هزینه های درمان، اگر نظارت درستی از سوی وزارت بهداشت و نظام پزشکی صورت نگیرد. ترتیب، سفره جمع آوری نخواهد شد.

این معاونت با تاکید بر اینکه این تخلف قابل انکار نیست، فکر می کند برای جلوگیری از رشوه باید انحصار در این زمینه شکسته شود. از دیدگاه وی با تربیت نیرو بیشتر و ایجاد رقابت بین نیروهای تحصیلکرده، خدمات خود به خود در اختیار مردم قرار می گیرد و با شکست انحصار فضا، رقابت ایجاد می شود. از سوی دیگر، هزینه های پزشکی باید واقعی شود. به گفته بندپ، خدمات درمانی در کشور ما واقعی و متناسب با تورم سایر بخش ها نیست. وی در پاسخ به اینکه با افزایش هزینه ها فشار بیشتری به مردم و بیماران وارد می شود، می گوید: بار این افزایش هزینه ها نباید بر دوش مردم باشد و این تفاوت را بیمه ها باید پوشش دهند. “

با وجود جریمه های سنگین، تخلفات را تکرار کنید

بیمه کار نمی کند و جراحان رشوه می گیرند زیرا فکر می کنند حق الزحمه آنها کافی نیست. به سادگی! با وجود این، زیر میز طبق قانون تخلف است و آن طور که مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور پزشکی می گوید، حتی بر اساس بررسی قوانین مربوط به تعزیرات حکومتی در خرداد ماه سال جاری، مجازات برای این جرم تشدید شده است.

به گفته وی، در صورت اثبات کلاهبرداری، علاوه بر عودت اصل مبلغ به بیمار، فرد خاطی به جریمه 10 برابری نیز محکوم می شود. با تکرار این مورد، جریمه نقدی 50 برابر می شود و در نهایت منجر به محرومیت موقت و دائم از حرفه پزشکی می شود. در صورت انجام این تخلفات در یک مرکز درمانی، مسئولین مرکز به ویژه مسئول فنی مسئول موضوع بوده و به آنها تذکر داده می شود. همچنین در صورت تکرار این تخلفات در مراکز درمانی، میزان اعتبارسنجی آنها کاهش می یابد. اما تکرار این تخلف نشان می دهد که یا هیچ یک از این مجازات ها بازدارنده نیست و یا قانون به درستی اجرا نمی شود.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا