عمومیکسب و کار برتر ایرانی

راهنمای خرید روغن موتور خوب

موتور خودرو؛ این نبض ضربان آن است، بنابراین یک ماشین باید موتور سالمی داشته باشد تا بتواند به درستی کار کند و وظایف خود را انجام دهد. دانستن نحوه نگهداری موتور خودرو باعث افزایش طول عمر موتور خودرو و در نتیجه عملکرد بهتر خودرو خواهد شد.

یکی از مهم ترین راه های محافظت و نگهداری از موتور خودرو استفاده از روغن موتور خودرو مناسب است. البته انتخاب روغن موتور مناسب کار ساده ای نیست، برای اینکه موتور خودروی شما بهترین عملکرد و حداکثر کارایی را داشته باشد، باید از روغن موتور مناسب موتور خودروی خود استفاده کنید. به گزارش پترونام سهند، برای انتخاب بهترین نوع روغن موتور، بهتر است با انواع روغن موتور آشنایی کامل داشته باشید.

اجزای اصلی روغن موتور

روغن موتور ها عموما از دو پایه اصلی تشکیل می شوند:

1. روغن پایه و مواد افزودنی Additive

از اسم روغن پایه نیز پیدا است. روغن پایه جز اصلی روغن موتور است ولی از انجایی که روغن پایه نمی تواند به تنهایی برای موتور کافی باشد نیاز به ترکیبات افزودنی است که به بازدهی موتور و افزایش عمر موتور خودرو کمک کند در ادامه به توضیح مختصری از این ترکیبات می پردازیم.

2. تمیز کننده ها Dispersants and Detergents

دیواره بلوکه موتور به دلایل مختلف مثل کار کرد زیاد یا فرسودگی روغن خودرو و … دچار جرم و الودگی می شود که به شکل گریس مانند است.

در روغن موتور ها از مواد افزودنی پاک کننده استفاده میکنند تا با تعویض روغن جرم ها موتور تا حد زیادی تخلیه شود.

البته این مسله (جرم گرفتگی موتور ) تا حد زیادی به نگهداری از خودرو و نوع روغن خودرو مربوط می شود.

بازدارنده های اکسیداسیون

روغن موتور در طول زمان بر اثر کارکردن اکسید می شود و این عامل باعث می شود اصطحکاک موتور بالا برود و موتور دچار سایش شود.

افزودنی های  اکسیداسیون می تواند تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کند و اکسید شدن روغن را به تعویق بی اندازد.

افزودنی های گرانروی

شاخص گرانروی یکی از مهم ترین موارد در روغن موتور می باشد که در ادامه به توضح کامل تر آن می پردازیم ولی به صورت خلاصه شاخص گرانروی به دمای محیطی که خودرو در آن قرار دارد بستگی دارد و متغیر است همچنین نوع موتور نیز عامل مهمی در انتخاب شاخص گرانروی مناسب نیز است.

موارد دیگر افزودنی ها

مواد پایین آورنده نقطه ریزش

ضد کف ها (Anti foams)

امولسی فایر ها و دی امولسی فایر ها (Emulsifiers and Demulsifiers)

مواد ضد زنگ زدگی و ضد خورندگی (Anti Corrosion & Anti Rust)

مواد ضد سائیدگی(Anti Wear)

و…

روغن موتورها به چند دسته تقسیم می شوند؟

روغن موتور انواع مختلفی دارد. در ادامه به بررسی سه نوع اصلی روغن موتور می پردازیم:

روغن موتور مینرال یا روغن معدنی

روغن های موتور معدنی بر اساس روغن های غیر استاندارد ساخته می شوند و شاخص SAE 10W-40 و 15W-40 است. این نوع روغن خاصیت ضد خوردگی دارد و به همین دلیل هزینه بسیار پایینی دارد. روغن موتور معدنی توانایی محافظت از موتور خودرو در برابر یخ زدگی یا گرم شدن بیش از حد را ندارد و در این دما کارایی خود را از دست می دهد.

قیمت این روغن موتور نسبت به انواع دیگر ارزانتر است، اما این روزها استفاده از این نوع روغن موتور چندان رایج نیست و اغلب برای موتورهای قدیمی استفاده می شود.

روغن موتور سنتتیک

نوع دیگری از روغن موتور، روغن موتور مصنوعی است. این روغن موتور بر پایه فرآوری نفت خام در پالایشگاه ها بوده و به طور کامل در آزمایشگاه شیمیایی تولید می شود. این روغن موتورها ترکیبات شیمیایی خاصی دارند و به دلیل ترکیبات پلیمری که دارند عمر مفید آنها بیشتر است. روغن موتورهای مصنوعی به طور قابل توجهی عملکرد موتور را بهبود می بخشد و عملکرد موتور را افزایش می دهد.

درست است که این روغن‌های موتور نسبت به سایر روغن‌های موتور گران‌تر هستند، اما باید توجه داشته باشید که تعویض مصنوعی دیرتر از روغن‌های موتور دیگر انجام می‌شود.

روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن موتور نیمه سنتتیک یک روغن موتور مصنوعی است که ترکیبی از اجزای معدنی و مصنوعی است. اگرچه این نوع روغن موتورها نسبت به روغن موتورهای معدنی عملکرد و طول عمر بیشتری دارند. آنها تمام مزایای روغن موتور مصنوعی را ندارند. روغن موتورهای نیمه سنتتیک ارزانتر از روغن موتورهای مصنوعی هستند، اما کیفیت آنها بسیار پایین تر از روغن موتورهای مصنوعی است.

راهنمای خرید روغن موتور خوب

همانطور که در بالا ذکر شد، روغن موتور یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای موتور خودرو است. برای انتخاب بهترین روغن موتور برای خودروی خود باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

دفترچه راهنمای ماشین را بخوانید

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای یافتن روغن موتور مناسب برای خودرو، استفاده از دفترچه راهنمای خودرو است. در این بروشور؛ روغن موتور مناسب برای خودرو توسط سازنده توصیه می شود. البته عوامل دیگری نیز در انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

استاندارد SAE

این عبارت مخفف Society of Automotive Engineers است. این مقدار به صورت عددی بین 0 تا 60 بیان می شود و گاهی از حرف انگلیسی W نیز استفاده می شود. این مقدار ویسکوزیته روغن موتور را تعیین می کند. هر چه عدد به 0 نزدیکتر باشد، هر چه ویسکوزیته کمتر باشد، هر چه به عدد 60 نزدیک می شوید. هر چه ویسکوزیته و ویسکوزیته روغن موتور بیشتر باشد.

روغن موتورها بر اساس ویسکوزیته به دو دسته تک درجه و چند درجه تقسیم می شوند. به عنوان مثال وجود نماد 10W40 به این معنی است که این روغن موتور در دماهای پایین ویسکوزیته 10 و در دماهای بالا ویسکوزیته 40 دارد.

API استاندارد

اصطلاح API به معنای موسسه نفت آمریکا است. و منظور موسسه نفت آمریکاست. این عبارت نشان دهنده کیفیت روغن موتور است که با دو حرف انگلیسی نشان داده می شود. آنها از حرف S برای نشان دادن کیفیت روغن موتور بنزینی و حرف C برای نشان دادن کیفیت روغن موتور دیزل استفاده می کنند.

حرف دوم این شاخص برای موتورهای بنزینی از حروف A تا N و برای موتورهای دیزلی از حروف A تا J استفاده می کند که نشان دهنده کیفیت روغن موتور است. در واقع هر چه علائم بیشتری استفاده شود روغن موتور بهتر است.

روغن موتور پارانوکس: نبض ماشین شما

همانطور که گفته شد، کیفیت روغن موتوری که استفاده می کنید نقش بسیار مهمی در عملکرد موتور خودرو شما دارد و استفاده از روغن موتور بی کیفیت می تواند آسیب های جبران ناپذیری به شما وارد کند. پترونام سهند یکی از شرکت های پیشرو روغن موتور ایرانی است که توانسته با استفاده از فناوری نانو روغن موتور بسیار باکیفیت تولید و روانه بازار کند.

جالب است بدانید که استفاده از فناوری نانو در تولید روغن موتور تنها در اختیار چهار شرکت بزرگ جهان است. شل، موبیل 1، کاسترول و پترونام سهند. همچنین روغن موتور پارانوکس به دلیل تنوع محصولات و سهولت استفاده برای همه افراد در بین مصرف کنندگان محبوب شده است.

جهت مشاهده و خرید روغن موتور پارانوکس می توانید از لینک زیر استفاده فرمایید:

https://petronam.co/روغن-موتور-پارانوکس/

دکمه بازگشت به بالا