اینترنت چه کمکی به رشد تبلیغات می کند؟
اینترنت همراه با رشد روزافزون خود، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف یافته است. امروزه اینترنت به عنوان رسانه ای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است. بدلیل ویژگی ها و مزیتهای فراوانی که اینترنت در مقایسه با رسانه های سنتی دارد، تبلیغات اینترنتی شاهد رشد فراوانی در طی سالیان اخیر بوده است. این مقاله به ادبیات موضوع می پردازد که شامل تعریف تبلیغات اینترنتی، تاریخچه و روند آن از ابتدای پیدایش تا کنون، انواع و اشکال مختلف تبلیغات اینترنتی، و نیز مزیتها و محدودیتهای آن می باشد.
تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی انجام می پذیرد که از آن جمله می توان به روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و … اشاره نمود. چندی است که رسانه ای جدید، یعنی اینترنت، به جمع رسانه های مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است. رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه های سنتی، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده است.
چرا که پس از گذشت 38 سال از پیدایش رادیو، تعداد استفاده کنندگان آن به 50 میلیون نفر رسید، تلویزیون 13 سال پس از پیدایش این حد نصاب را کسب کرد و اما اینترنت تنها با گذشت 4 سال توانسته به این حد نصاب دست پیدا کند. در این مقاله به معرفی این نوع از تبلیغات و ویژگی های آن می پردازیم.
تعریف تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد . در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نموده اند: نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای (پایگاههای) پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید.
تاریخچه تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و بصورت بنر در 27 اکتبر سال 1994 و در سایت هات وایر3 نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات می بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند.
در آن زمان 14 طراح تبلیغاتی مبلغی معادل 30،000 دلار برای نمایش 12 هفته ای تبلیغات خود پرداختند. در سال 1995 وب بعنوان رسانه ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم4 در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال 1996 الدزموبیل5 اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی نمود.
وقایع مهم
نوامبر 1993 کانال سی. ان. ان (CNN) تبلیغات اینترنتی را معرفی نمود.
اکتبر 1994 هات وایر اولین تبلیغ اینترنتی متعلق به AT&T و اسپرینت (Sprint) را در سایت خود قرار داد.
مارس 1995 راگو (Ragu) که اولین بسته نرم افزاری برای ایجاد سایت است معرفی شد.
جولای 1995 موسسه تحقیقاتی فارستر (Forrester) گزارش نمود که هزینه صرف شده برای تبلیغات اینترنتی در سال 1995 به رقم 37 میلیون دلار رسیده است.
اکتبر 1995 شرکت پوپی تیسون (Poppe Tyson) واحد فروش تبلیغات اینترنتی خود را به شرکت دابل کلیک تبدیل نمود.
ژانویه 1996 مایکروسافت 200،000 دلار بعنوان اسپانسر سایت سوپر باول (Super Bowl) پرداخت کرد.
مه 1996 آی ویلیج (ivillage) مبلغ 800،000 دلار از تبلیغات اینترنتی کسب درآمد کرد.
اکتبر 1996 شرکت کاسی (CASIE) اولین راهنمای تبلیغات تحت وب را معرفی نمود.
ژانویه 1997 شرکت هیوالت پاکارد (Hewlett-Packard) اولین بنر تعاملی را معرفی کرد.
آگوست 1997 موسسه ارتباطی ژوپیتر (Jupiter) پیش بینی نمود که تبلیغات اینترنتی به 7.7 بیلیون دلار در سال 2002 خواهد رسید.
روند تبلیغات اینترنتی در دنیا
تبلیغات اینترنتی از زمان پیدایش (سال 1994) تا سال 2000 شاهد رشد بسیار زیادی بوده است. بطوریکه حجم درآمد تبلیغات اینترنتی از رقم 267 میلیون دلار در سال 1996 به رقم 8087 میلیون دلار در سال 2000 رسیده است. ولی در بین سالهای 2001 و 2002 این صنعت شاهد رشد منفی بوده است. روند رشد در سال 2003 تغییر جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتی در این صنعت می باشیم. نمودار زیر رشد درآمد تبلیغات اینترنتی را در خلال سالهای 1996 تا نیمه اول سال2004 نشان می دهد.
میزان استقبال از تبلیغ در اینترنت در صنایع مختلف به یک اندازه نبوده است. در این میان محصولات مصرفی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و کمترین سهم نیز به صنایع بهداشتی و پزشکی تعلق داشته است. در نمودار2 درصد تبلیغات اینترنتی براساس گروه های اصلی صنایع، در سالهای 2003 و 2004 با یکدیگر مقایسه شده اند.
روند رشد تبلیغات اینترنتی در ایران چگونه است؟
امروزه تبلیغات اینترنتی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که اکثریت مردم به راحتی به اینترنت دسترسی دارند و بخش زیادی از زمان خود را در رسانه های آنلاین صرف می کنند…
امروزه تبلیغات اینترنتی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که اکثریت مردم به راحتی به اینترنت دسترسی دارند و بخش زیادی از زمان خود را در رسانه های آنلاین صرف می کنند. به علاوه، کسب وکارها نیز به راحتی و با صرف هزینه های کمتر می توانند برند خود را مقابل چشم مخاطبان اینترنتی که بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می دهند، قرار دهند و تبلیغات خود را از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تحلیل کنند. بنابراین، امروزه تبلیغات اینترنتی از اهمیت بالایی برخودار است. نمایش تبلیغ در وب سایت های معتبر که روزانه بازدیدهای زیادی دارند، یکی از روش های تبلیغات اینترنتی است.
یک پلتفرم تبلیغاتی در بستر وب است که به کسب وکارهای آنلاین کمک می کند تا تبلیغ برند یا محصول خود در فرمت های بنری، همسان و ویدئویی در معتبرترین و پربازدیدترین وب سایت ها نمایش دهند و مخاطبان هدف خود را جذب کرده و فروششان را افزایش دهند. به علاوه، صاحبان سایت ها نیر می توانند از طریق فروش جایگاه های تبلیغاتی وب سایت، کسب درآمد کنند. تاکنون، بیش از 100 برند و کسب وکار معتبر ایرانی برای تبلیغات خود به ما اعتماد کردند.
روند رشد تبلیغات اینترنتی در ایران چگونه است؟
اخیراً سایت ما بلاگ خود را راه اندازی کرده است. در بلاگ ما، اطلاعات و نکات مفیدی توسط اعضای تیم ارائه می شود. لازم به ذکر است که مطالب مطرح شده در این بخش، تنها جنبه آموزشی ندارد و یا ترجمه صرف از منابع خارجی نیست، بلکه تجربیات مدیران کمپین تبلیغات آنلاین است که در طول زمان گردآوری شده و به صورت رایگان در اختیار تبلیغ دهندگان و ناشران قرار می گیرد. هدف بلاگ ما، آموزش تئوری دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات اینترنتی نیست، بلکه هدف اصلی این بلاگ، کمک به تبلیغ دهندگان برای داشتن تبلیغات پربازده تر و ناشران برای کسب درآمد بیشتر است.
نکات تجربی مطرح شده در پست های بلاگ به طور قابل توجهی به تبلیغ دهندگان کمک می کند تا تبلیغات خود را به راحتی در پنل پیاده سازی کنند، نرخ کلیک و نرخ تبدیل بیشتری بدست آورند و اثربخشی تبلیغات خود را افزایش دهند. به علاوه، ناشران و صاحبان رسانه نیز می توانند با انواع فرمت های تبلیغاتی آشنا شوند و نحوه کار با پنل ناشرین را بیاموزند.
نکات طراحی یک دکمه CTA خوب، راهکارهای کاهش نرخ بانس ریت، برنامه ریزی کمپین بازاریابی دیجیتال موفق، نکات نوشتن عناوین تبلیغات اینترنتی، مشخصات یک لندینگ پیج خوب، معرفی ابزارهای آنالیز و نحوه استفاده از آن ها از جمله مطالبی است که در بلاگ به صورت ساده و قابل فهم توضیح داده شده است.
تبلیغات در وب سایت های معتبر ایرانی
کمپین های تبلیغاتی به صورت هدفمند اجرا می شود و علت اثربخشی این تبلیغات، انتخاب درست مخاطبان هدف برای هر کمپین است. تبلیغات بنری، همسان و ویدئویی، فرمت های تبلیغاتی هستند که در ابعاد مختلف و در وب سایت های پربازدید ایرانی قابل اجرا و نمایش هستند.
روند رشد تبلیغات اینترنتی در ایران چگونه است؟
خدمات تبلیغاتی ما شامل موارد زیر است:
- تبلیغات بنری، یکی از رایج ترین روش های تبلیغات آنلاین است که برای برندسازی و معرفی محصولات و خدمات کاربرد دارد.
- تبلیغات ویدئویی، یکی از موثرترین روش های بازاریابی است که در سال های اخیر مورد توجه بازاریابان و صاحبان کسب وکار قرار گرفته است. پیش بینی شده است که در سال 2019 ، حدود 80 درصد از ترافیک اینترنت به ویدئو اختصاص داده خواهد شد.
- تبلیغات همسان معمولا هماهنگ با محتوای اصلی وب سایت می باشد و بهتری می تواند توجه مخاطبان را جلب کند. به همین دلیل، معمولا اثربخشی بیشتری دارد و نر خ کلیک و نرخ تبدیل بهتری دارند.
- تبلیغات ریتارگتینگ، روش تبلیغاتی موثری است که به کسب وکارها کمک می کند تا افراد با احتمال بیشتر خرید را مجدداً مورد هدف قرار دهند. این تبلیغات در فرمت های بنری و همسان قابل اجرا هستند.
- بازاریابی محتوا و سئو بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب وکار است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد. محتوا و سئو به شدت به یکدیگر مرتبط هستند. دیده شدن و قرار گرفتن وب سایت در بالاترین جایگاه صفحات جستجو برای کلیدواژه های مرتبط، یکی از مهم ترین اهداف هر کسب وکاری است. گروه ما به تبلیغ دهندگان کمک می کند تا به این اهداف برسند.
- بازاریابی شبکه های اجتماعی فرصت بزرگی را برای کسب وکارها فراهم می کند تا به راحتی توجه مخاطبان را به برند جلب کنند و با ایجاد یک تجربه فوق العاده، آن ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنند. خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی ، شامل ارائه استراتژی بازاریابی، تولید محتوای خلاقانه، افزایش تعداد فالوئرها و اجرای کمپین های وایرال است.