عمومی

۲۰ نشانه بروز مشکل در کبد

کبد در قسمت فوقانی سمت راست شکم واقع شده و یکی از اندام های حیاتی بدن انسان است. عملکردهای کبد شامل پاکسازی خون ، ذخیره برخی ویتامین ها و مواد معدنی و تولید صفرا است.

به گزارش باراناخبر ، “عصر ایران” به نقل از MSN نوشت: اگر کبد به درستی کار نکند ، کل بدن از این وضعیت رنج می برد.

در اینجا 20 نشانه از مشکلات کبدی وجود دارد.

مشکلات گوارشی

دلایل مختلفی برای مشکلات گوارشی وجود دارد. مصرف بیش از حد چربی یا شکر یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های گازدار و قهوه از علل شایع آن است. اما مشکلات گوارشی مکرر می تواند نشانه ای از مشکلات جدی کبدی باشد. اگر سوi هاضمه شما مداوم است و از بین نمی رود به پزشک مراجعه کنید.

کبد سنگین

احساس سنگینی در کبد یکی از علائم رایج یک مشکل در این ارگان اصلی بدن انسان است. کبد شدید لزوماً به معنای سرطان کبد نیست و انسداد در این اندام نیز می تواند باعث احساس شدید آن شود. به طور معمول ، این نگرانی با کاهش میزان چربی در رژیم غذایی از بین می رود. اما اگر علائم ادامه یافت ، به پزشک مراجعه کنید.

معده درد

احساس درد مداوم در سمت راست شکم باید زنگ خطر را برای شما به صدا درآورد. احتمال آپاندیسیت وجود دارد. با این حال ، اگر درد در قسمت فوقانی شکم احساس شود و به شانه راست برسد ، خطر سرطان کبد وجود دارد.

یک توده قابل لمس در زیر حفره قفسه سینه

اگر متوجه یک توده در زیر حفره سینه در سمت راست شکم خود شوید ، ممکن است کبد شما متورم باشد. سرطان یکی از دلایل تورم کبد است. متأسفانه تا زمانی که بیماری پیشرفت زیادی نداشته باشد ، اولین علائم سرطان کبد ظاهر نمی شود. بنابراین ، اگر این علائم را مشاهده کردید ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

خستگی شدید

خستگی لزوماً با مشکلات کبدی همراه نیست. ویروس می تواند برای چند روز احساس خستگی در شما ایجاد کند. اما اگر چند روز خستگی شدید دارید و قادر به انجام فعالیت های روزمره خود نیستید ، باید به پزشک مراجعه کنید. یک کبد بیمار (به عنوان مثال ، کبد چرب یا کبد مبتلا به سرطان یا سیروز) در ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای عملکرد مناسب مشکل دارد ، که می تواند منجر به خستگی و اضطراب شود. بودن

کاهش اشتها

از دست دادن اشتها انواع مختلفی دارد. افسردگی و اضطراب از دلایل عمده بی اشتهایی است. اما اگر بی اشتهایی شما برای چند روز ادامه یابد ، سیروز کبدی ، به ویژه اگر مقدار زیادی الکل بنوشید ، هپاتیت یا حتی سرطان کبد می تواند در این امر نقش داشته باشد. در هر صورت مراجعه به پزشک بهترین گزینه است.

زردی

زردی به راحتی تشخیص داده می شود. بیماران مبتلا به این بیماری پوست و غشای مخاطی زرد دارند که نشانگر تجمع رنگدانه بیلی روبین در خون و بافت ها است. این علائم اغلب نشان دهنده اختلال عملکرد کبد است که می تواند ناشی از مواردی مانند هپاتیت ، آسیب کبدی ، سرطان کبد یا سندرم گیلبرت باشد.

حالت تهوع

تجربه متفاوت لزوماً به معنای کبد بیمار نیست. این شرایط می تواند مربوط به مسمومیت غذایی یا بارداری باشد. اما اگر حالت تهوع از بین نرود یا به طور منظم اتفاق بیفتد ، یک وضعیت نگران کننده است و ممکن است نشان دهنده سیروز یا سرطان کبد باشد.

مدفوع کم رنگ

مدفوع کم رنگ می تواند نشانه اختلال عملکرد کبد باشد. البته قبل از مراجعه به پزشک چند روز وضعیت روده خود را کنترل کنید ، زیرا این تغییر رنگ فقط می تواند به دلیل غذایی باشد که تازه خورده اید.

ادرار تیره

رنگ ادرار بیماری دیگری است که می تواند نشان دهنده وجود مشکل کبدی باشد. به عنوان مثال ، ادرار تیره تر از حد طبیعی ، در بعضی موارد ممکن است نشانه هپاتیت حاد باشد. اگر چندین روز ادرار شما چای رنگ شده است ، باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.

خارش پوست

خارش معمولاً به دلیل مشکلات پوستی ایجاد می شود و در بیشتر موارد ، استفاده از کرم تجویز شده توسط متخصص پوست می تواند شرایط را تسکین دهد. با این حال ، گاهی اوقات مشکلات کبدی باعث خارش می شود. افزایش بیلی روبین ، رنگدانه مسئول رنگ صفرا ، ناشی از کلانژیت صفراوی یا سایر بیماری های کبدی ، اغلب باعث خارش پوست می شود.

تب مکرر

در بیشتر موارد ، تب ناشی از ویروس است و پس از چند روز فروکش می کند. اما تب مداوم می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت A (التهاب کبد پس از خوردن یا نوشیدن آب آلوده) دچار تب می شوند.

خون ریزی

خونریزی از بینی را هرگز نباید نادیده گرفت. در حالی که دلایل این شرایط اغلب خوش خیم هستند ، مانند خشکی هوا ، جراحت زیاد یا جراحات جزئی ، خونریزی مکرر از بینی می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. افراد مبتلا به سیروز کبدی ، یک بیماری که باعث زخم در کبد می شود ، ممکن است خونریزی مکرر از بینی داشته باشند.

لکه های قرمز روی پوست

صدمات ، گزش حشرات و برجستگی از علل عمده ایجاد لکه های قرمز روی پوست است. اما ظهور لکه های قرمز بدون هیچ دلیل مشخصی می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مانند مشکل کبدی (به عنوان مثال هپاتیت) باشد.

ضرر – زیان

مصرف برخی از داروها ، نوشیدن الکل ، استفاده از مواد مخدر و ابتلا به برخی بیماری های روانی می تواند باعث سردرگمی و گیجی شود. اما گاهی بیماری کبدی (هپاتیت و سیروز) دلیل این شرایط است. اگر نمی توانید علت گیجی را پیدا کنید ، قبل از تشدید علائم به پزشک مراجعه کنید.

اسهال

اسهال گاه به گاه خطرناک نیست و ممکن است مربوط به غذایی باشد که می خورید. اما اسهال مزمن می تواند به دلیل مشکلات دستگاه گوارش باشد و کولون یا کبد ممکن است به درستی عمل نکند. ملاقات با پزشک برای معاینه دقیق بهترین گزینه است.

یبوست

اگر رژیم غذایی متعادل و خوبی دارید و بیش از سه هفته یبوست ندارید ، ممکن است دچار سندرم روده تحریک پذیر شوید. در مبتلایان به سرطان کبد نیز یبوست دیده می شود ، بنابراین مراجعه به پزشک بهترین گزینه است.

بوی بد دهان

اگر روش های مختلفی را برای از بین بردن بوی بد دهان امتحان کرده اید و به نتیجه خاصی نرسیده اید ، ممکن است مشکلات کبدی در این زمینه نقش داشته باشد. اختلال عملکرد کبد به دلیل هپاتیت یا بیماری مزمن کبدی می تواند باعث تجمع مواد زائد در خون و در نهایت منجر به بوی بد دهان شود.

برجستگی های کوچک و سفید نزدیک چشم

کلانژیت صفراوی اولیه یک بیماری مزمن کبدی با علائم غیر معمول است ، از جمله توده های سفید کوچک در نزدیکی چشم. کلانژیت صفراوی اولیه در صورت عدم درمان می تواند منجر به سیروز کبدی شود ، بنابراین نباید از آن چشم پوشی کرد.

مشکل صحبت کردن

آیا در بیان خود مشکل دارید؟ آیا صدای شما ضعیف است؟ آیا در کنترل بزاق مشکلی ندارید؟ این احتمال وجود دارد که شما به بیماری ویلسون مبتلا باشید. این بیماری ارثی و بالقوه کشنده باعث تجمع مس در کبد می شود. مس اضافی در بدن پخش می شود و از عملکرد صحیح برخی از اندام ها از جمله مغز جلوگیری می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا