کارگردان “همال طلا” با انتقاد از تلویزیون خود به دلیل عدم رعایت حریم فرهنگی سینما گفت: فیلم او “داستان شغلی کارگران این کشور است و قصد ندارد نمکی را روی زخم ها بپاشاند” ، با توجه به این که نیست. یک همکار ، اما رقیبی که Kilim از خودش فراتر رفته است.
تورج اصلانی نامی شناخته شده در سینمای ایران است که فیلمهای مختلفی از جمله “زباله های دوست داشتنی” ، “نفرت” ، “سوگند” ، “خانه” ، “رویای سفید” و “توکیو بدون توقف” فیلمبرداری کرده است و جوایز دیگری را نیز در این فیلم بدست آورده است. جشنواره فیلم فجر. ، میزبان جشنواره جهانی فیلم های ویژه ، جشنواره فیلم های آسیا و اقیانوسیه ، جشنواره فیلم Sanbastien ، دهوک و شبهای سیاه است.
چند سال پس از «جینگو» ، وی دومین فیلم خود را با نام “طلا حامل” در جشنواره فیلم فجر سال گذشته فجر منتشر کرد و اخیراً او این روزها آن را به صورت آنلاین منتشر کرده است.
اصلانی در مصاحبه با باراناخبر ، در مورد اینكه چرا فیلم او اینقدر سریع آنلاین منتشر شد ، صحبت كرد و آیا وی برنامه ای برای ادامه حضور در جشنواره های خود نداشت؟ وی اظهار داشت: از آنجا که انفجار کورونا همه برنامه های جهان را تحت تأثیر قرار داده است ، این کار را نیز تحت تأثیر قرار داده است و در حالی که سال گذشته من قرارداد توزیع فیلم ها با شرکت Filmiran را امضا کردم ، تا اینکه بعد از عید سعید فطر ، “حامل. طلایی “در سینماها برای بررسی ، ما مجبور شدیم به صورت آنلاین نمایش دهیم. در واقع با توجه به وضعیت سینماها و خالی بودن تئاترها و فوبیا و این واقعیت که دوست دارم فیلمی را که ساختم تماشا کنم. که یک نمایش آنلاین می تواند شرایطی را برای ما ایجاد کند تا بتوانیم تا حدودی بر این چالش غلبه کنیم.
وی ادامه داد: اصولاً من برای جشنواره ها فیلم نمی سازم ، بلکه برای مخاطب هستم و علاقه دارم مردم را سریعتر ببینم. وقتی من فیلم در ایران می سازم ، مردم ایران در اولویت قرار دارند و این موضوع مهمتر از حضور فیلم در جشنواره های خارجی بود. “خرس طلایی” کلمه مخاطبان ایرانی است و آنها حق دارند این فیلم را ببینند.
سینما وقتی ادعا می شود تلویزیون بسته است
وی در پاسخ به اینکه آیا وی تاکنون از اکران آنلاین این فیلم خوشحال بوده است یا خیر؟ وی اظهار داشت: براساس آمار مشاهده شده ، میزان رضایت مخاطب از این فیلم زیاد است و خوشحالم که مخاطبان توانسته اند با فیلم ارتباط برقرار کنند ، اما از نظر تبلیغات وضعیت خوبی برای جذب نیست. مخاطبان بیشتری دارند ، زیرا متأسفانه وضعیت من به عنوان تهیه کننده و سرمایه گذار قادر به تبلیغات گسترده محیطی برای کمک به فیلم بیشتر نیست. سینمای مستقل معمولاً از بعد تبلیغات رنج می برد ، حتی اگر در این بخش تولید شود فیلم های عالی. به عنوان بسیاری از فیلمسازان مستقل ، من از فرصت تبلیغات محیطی محروم هستم و فقط امیدوارم که مردم مروج این فیلم باشند.
اصلانی افزود: در این رابطه ، حتی تلویزیون هم شریک خوبی برای سینمای ایران نیست و بیشتر از یک همکار ، رقیب است ، رقیبی که پای خود را فراتر از کلیم خود دراز می کند و به صمیمیت فرهنگی توجه نمی کند. متأسفانه تلویزیون از سینما بویژه سینمای مستقل و اجتماعی پشتیبانی نمی کند ، در حالی که من خودم از هیچ سازمانی برای ساخت این فیلم حمایت نکرده ام و کارم را کاملاً با هزینه خودم انجام داده ام. این در حالیست که تلویزیون ادعا می کند سینما کاملاً بسته است. سینما بخشی از این فرهنگ است که با بستن آن بسیاری از فعالان آن بیکار می شوند و سؤال برای من این است که چگونه همه ما می توانیم برای مراسم محرم در کنار هم باشیم اما نتوانیم فیلم ها را با هم تماشا کنیم. سالن سینما طبق پروتکل؟ این سوال من در مورد کلیه آئین ها و مراسم های مرتبط با ماه محرم است ، اما این نوع تبعیض بین هنر و فرهنگ و دین برای من نابرابر است ، زیرا هر کدام در جای خود ، بخشی از فرهنگ این کشور هستند و می توانند. همه جا اتفاق می افتد
تنگی در “حامل طلایی” بازسازی واقعیت است
در بخش دیگری از این گفتگو ، در پاسخ به راهی که وی برای ساخت فیلم “حامل طلایی” منتشر کرده است که مضمونی ویژه دارد و صحنه های برهنه و تند تر از جامعه را نسبت به بسیاری از فیلم های دیگر در سینما به نمایش می گذارد. ایرانی ، اظهار داشت: این جو غرق در فیلم بیشتر بود زیرا او باید بتواند واقعیت را به خوبی بازسازی و ارائه کند ، چه سرگرم کننده باشد یا نه. مهم است که با واقعیت برابر باشد ، و من تصمیم گرفتم دقیقاً این فضا را نشان دهم. محیطی که کارگران با بوی بد دهان کار می کنند ، البته آنها باید داشته باشند زیرا این کار آنهاست. من واقعاً تصویری را به تصویر می کشیدم و ممکن است مخاطب سینما عادت نداشته باشد. عادت من فکر می کنم ما برای او پیشرفت کرده ایم. اگر ما تنوع در سینما داشته باشیم ، مخاطبان نیز شاهد تنوع هستند. آنچه شما در Carrier Gold مشاهده می کنید ، یک محیط کاری است که در آن افراد کار می کنند و همه ما هموطن هستیم.
اصلانی در ادامه می گوید که چقدر برای بازگشت سرمایه گذاری با این نگاه خاص در سینماها و اکران فیلم های آنلاین امیدوار است و چقدر فیلم در اولویت قرار دارد. وی پاسخ داد: “اساساً ، من از فیلم هایی كه می سازم ، دیدگاه تجاری ندارم ، نه اینكه از آنها استقبال نكنم ، اما ترجیح می دهم وقتی چیزی برای گفتن دارم ، این را بگویم ، حالا در مورد یك شخص یا گروه بزرگی است.” من فکر می کنم زمان آن رسیده که این فیلم با کلماتی که او می گوید بیرون بیاید ، اما نمکی بر روی مخاطب نپاشاند ، زیرا بیش از 70٪ از جامعه در “حامل اتومبیل” با همه شرایط تلخ دست و پنجه نرم می کنند. با این وجود امیدوارم این نوع فیلم ها دیده شوند و مسئولان و تصمیم گیرندگان در بخش اقتصادی نگاه متفاوتی به مدیریت اقتصادی کشور داشته باشند و بدانند که سرمایه زیادی در این کشور وجود دارد و کارگران نجیب در سخت ترین شرایط کار می کنند. . قادر به ایجاد شرایط کار به درستی هستید.
وی تأکید کرد: بنابراین برای من مهم است که ابتدا فیلم خوبی داشته باشم تا مردم بتوانند آن را ببینند و بشنوند. البته سرمایه شخصی من در این فیلم مورد توجه است و من مثل شخصیت اصلی فیلم هستم که تمام سرمایه خود را از دست داده است. اگر من سکه هایی با سرمایه فیلم خریداری کرده بودم ، اکنون در شرایط بسیار بهتری قرار می گرفتم ، اما بهتر بود فقط از نظر عددی بهتر بود و از نظر روحی بر من تأثیر نمی گذاشت. وقتی روحی خوبی ندارم و از اطرافیان خود ندارم این تعداد معنی ندارد.
ادامه تصویربرداری فیلم با “بدون سرزمین”
در پایان این گفتگو ، تورج اصلانی در مورد قصد خود برای ادامه مسیر خود در فیلمبرداری توضیح داد: تیراندازی و کارگردانی رشته تحصیلی من بود و با وجود اینکه سالها به عنوان کارگردان عکاسی کار کردم ، به این فکر افتادم. همچنین برای کارگردانی من از طریق فیلم سازی وارد سینما شدم و به تجربه احتیاج داشتم که پشت دوربین این سالها به تجربه من افزود. هر کدام از فیلمهایی که من ساخته ام فقط یک کار نبوده بلکه برای من نیز درس بوده است و در طول این سالها در هر موقعیتی که داشتم خودم را دانشجوی فیلم می دانستم و چیزهای زیادی یاد گرفتم. حتی اکنون نیز سعی می کنم داستانهایی را که در ذهن دارم در قالب سینما از آنچه آموخته ام بگویم. بعد از “حامل های طلایی” ، من فیلم دیگری با نام “بی زمین” را به عنوان محصول مشترک با عراق و سوریه ساختم که هم اکنون در مرحله پس از تولید قرار دارد.
انتهای پیام