حوادث

۵۰ پل در تهران مقاوم‌سازی می‌شود

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گفت: شهرداری تهران مقاوم‌سازی ۵۰ دستگاه پل در پایتخت را در اولویت ۵ساله خود قرار داده است.

به گزارش باراناخبر، محمدصادق خیرخواه در نشست «بررسی ایمنی کالبدی کلانشهر تهران با تأکید بر ایمنی گودها، پل‌ها، ساختمان‌ها و فضاهای زیرسطحی» که از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد،   با تاکید بر اینکه ارتقای ایمنی و کیفیت پروژه‌های احداث ابنیه به الزامات فنی و اجرایی جدید نیاز ندارد، گفت:‌ فقدان سازندگان ذیصلاح و توانمند یک مشکل بزرگ در حوزه ساخت و ساز است.  

وی با اشاره به حادثه متروپل و مطالعاتی که به منظور واکاوی علل این حادثه در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، گفـت: متاسفانه برخی از فعالان حوزه ساخت و ساز، تخصصی در این زمینه ندارند.   ساختارهای نظارتی و قانونگذاری در کشور باید در جهت الزام حوزه ساخت و ساز به بهره‌گیری از بنگاه‌های صاحب صلاحیت تلاش کنند.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تقدیر از تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران، از فعالیت این نهاد با تعبیر احیای وظایف خاموش یاد کرد و افزود: تمام وظایف مهم در حوزه ایمنی در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی احیا شده و این در حالی است که حمایت‌های ساختاری لازم برای تحقق تکالیف یادشده نیز پیش‌بینی شده است.

مقاوم‌سازی ۵۰ پل در تهران

خیرخواه مأموریت‌های اصلی معاونت فنی و عمرانی را طراحی، اجرا و نظارت بر پروژه‌های عمرانی در سطح شهر تهران، مرمت، بهسازی، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی زیرساخت‌های شهری و هدایت، نظارت و کنترل سازمانی برشمرد و گفت:  قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران ۳۹ تقاطع و ۴۷ پل ساخته شده بود و این عدد تا سال ۱۳۸۱ به ۷۱ تقاطع و ۱۵۵ پل رسید و از سال ۱۳۸۱ تاکنون هم ۳۳۳ تقاطع و ۵۵۱ پل در شهر تهران ساخته شده و در مجموع ۷۵۳ پل و ۴۴۳ تقاطع در تهران وجود دارد و شهرداری طبق ماده ۷۳ برنامه پنج ساله دوم این پل‌ها را شناسایی کرده و مقاوم‌سازی ۵۰ دستگاه پل را در اولویت پنج ساله خود قرار داده است.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی و نگهداشت پل‌ها گفت: شناسایی و تهیه شناسنامه فنی برای تمامی پل‌ها،  تهیه دستورالعمل فنی بازرسی، نگهداری، تعمیر و فهرست بها و اخذ تایید شورایعالی فنی برای دستورالعمل‌های بازرسی،  ارائه دوره های آموزشی و تربیت نیروهای متخصص، انجام دو دوره  بازرسی سطح یک برای تمامی پل ها و بازرسی سطح دو برای پل های دارای آسیب،  اولویت بندی پلها از منظر نگهداری و تعمیر،  ارائه طرح تعمیر و نگهداری برای پل‌های اولویت‌دار،  پردازش اطلاعات و شناسایی آسیب‌های پرتکرار و ارائه بازخورد طراحی از جمله این اقدامات است. شناسایی این آسیب‌ها منجر به کاهش مخاطره جانی، نارضایتی شهروندان و هزینه تعمیر  و نگهداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه به تجربه تهیه شناسنامه فنی و ایمنی، اولویت‌بندی و تهیه طرح مقاوم‌سازی ساختمان‌های ملکی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:‌ امروز آمار وضعیت ایمنی ساختمان‌های ملکی،  سیستم‌های آتش‌نشانی ساختمان‌ها و آسیب‌پذیری آنها به تفکیک منطقه را در اختیار داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا