عمومی

۱۱ دلیل گرفتگی بینی و چگونگی درمان آن

گرفتگی یا انسداد بینی وضعیتی است که در نتیجه التهاب رگ های خونی در سینوس ها و تورم بافت های بینی ایجاد می شود.

به گزارش باراناخبر ، عصر ایران وی به نقل از سلامت نوشت: “برای درمان گرفتگی بینی ، ابتدا باید علت این بیماری را شناسایی کنید.” در ادامه با برخی از دلایل متداول گرفتگی بینی و راه های بهبود آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

آلرژی

گرفتگی بینی علاوه بر خارش ، عطسه و آبریزش چشم یکی از علائم کلاسیک آلرژی است که می تواند در اثر مواردی مانند گرده گیاهان ، گرد و غبار ، کپک و پوست حیوانات ایجاد شود. ساده ترین استراتژی پرهیز از این موارد است. اگر از حساسیت خود مطلع هستید ، پس از بازگشت به خانه ، به خصوص در روزهای خشک و باد ، با استفاده از ماسک و دوش گرفتن از مواد محرک خودداری کنید.

آنتی هیستامین های بدون نسخه نیز می توانند به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. آنها با جلوگیری از یک ماده شیمیایی به نام هیستامین ، که توسط سیستم ایمنی بدن آزاد می شود و در واکنش های آلرژیک نقش دارد ، کار می کنند.

می توانید برای پاکسازی مواد حساسیت زا (مواد حساسیت زا) بینی خود را شستشو دهید. می توانید از محلول های نمک یا آب خالص ، مقطر یا جوشانده بدون نسخه و محلول پاشی استفاده کنید. اگر چنین اقداماتی در رفع گرفتگی بینی مثر نیست ، تزریق آمپول آلرژی را در نظر بگیرید.

سرماخوردگی و آنفولانزا

گرفتگی بینی یکی از رایج ترین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است که توسط ویروس ها ایجاد می شود. هیچ درمانی برای این بیماری ها وجود ندارد و پس از سیر بیماری خود به خود بهبود می یابند. با این حال ، اگر به خوبی از خود مراقبت نکنید ، احتمال عفونت ثانویه ناشی از رشد باکتری در مخاط راکد وجود دارد که می تواند وضعیت حتی جدی تری ایجاد کند.

برخی از داروهای بدون نسخه و آنفلوانزا حاوی داروهای ضد تشنج هستند که به کاهش التهاب در رگهای خونی مسدود شده در بینی کمک می کنند و داروهای آنتی هیستامین می توانند به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. شستن بینی می تواند به پاکسازی ویروس ها و باکتری ها نیز کمک کند.

از دیگر کارهایی که می توانید برای مراقبت از خود انجام دهید ، نوشیدن آب فراوان ، پرهیز از الکل و استراحت کافی است. کمبود خواب می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. وقتی بیمار هستید ، یکی از اولویت های اصلی شما خواب کافی است.

سینوزیت حاد

سینوس ها حفره هایی در جمجمه انسان هستند که به تخلیه مخاط از بدن کمک می کنند. اگر سینوس ها آلوده یا ملتهب شوند ، احتمال گرفتگی بینی و احساس سیری وجود دارد. باکتری ها ، ویروس ها و مواد حساسیت زا می توانند باعث سینوزیت شوند. این وضعیت می تواند حاد باشد ، یعنی فقط چند روز تا چند هفته طول می کشد ، یا ممکن است مزمن باشد ، سینوزیت را به مدت 12 هفته یا بیشتر نشان دهد.

اگر عفونت سینوس توسط باکتری ایجاد شده باشد ، ممکن است آنتی بیوتیک مفید باشد ، اما بهترین کاری که می توانید برای سینوزیت ویروسی ایجاد کنید ، کنترل علائم است. بهتر است از مصرف آنتی هیستامین ها که باعث کم آبی بدن می شوند ، خودداری کنید و در عوض از داروهای ضدتشنج بدون نسخه که به پاکسازی سینوس ها کمک می کنند ، استفاده کنید. توجه داشته باشید که داروهای ضد تشنج می توانند فشار خون را افزایش دهند ، بنابراین اگر فشار خون دارید ، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. اسپری های استروئیدی بینی می توانند مفید باشند.

هنگامی که گرفتگی بینی به دلیل سینوزیت حاد رخ داد ، مخاط اضافی را با یک پاک کننده نمک تخلیه کنید.

سینوزیت مزمن

هنگامی که سینوس های ملتهب یا آلوده بهبود نیابند ، ممکن است دچار سینوزیت مزمن شوید که بیش از سه ماه به آن تورم سینوس می گویند.

اگر داروهای ضدتشنج ، اسپری های بینی و روش های مراقبت از خود مانند شستشوی بینی کمکی نمی کند ، ممکن است لازم باشد برای دارو یا حتی جراحی به یک متخصص مراجعه کنید. جراحی سینوس سنتی شامل برداشتن مقداری از استخوان و بافت برای باز کردن مجاری تنفسی و ایجاد فضای بیشتر برای تخلیه مخاط است.

سینوپلاستی گزینه دیگری است. پزشک یک بالون را وارد سینوس می کند ، آن را باد می کند تا ناحیه گسترش یابد ، سپس بالون را خارج می کند.

انحراف تیغه بینی

گاهی اوقات گرفتگی بینی توسط یک مهاجم خارجی ایجاد نمی شود و از مشکلات ساختاری داخلی ناشی می شود. انحراف تیغه بینی شایعترین علت است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که تقسیم غضروفی و ​​استخوانی بین سوراخ های بینی شکل نداشته باشد ، معمولاً در نتیجه آسیب دیدگی مانند شکستگی بینی است. یکی از نشانه های انحراف تیغه بینی توانایی تنفس فقط در یک طرف بینی است.

درمان به تأثیر تنفس بستگی دارد. اگر هنوز می توانید نسبتاً آرام نفس بکشید ، داروهای آلرژی می توانند به باز شدن مجاری تنفسی کمک کنند ، اما بسیاری از افراد برای افزایش دائمی عرض مجاری هوایی به جراحی نیاز دارند. روش های ترمیم انحراف بینی معمولاً سریع (30 تا 90 دقیقه) ، موثر و نسبتاً بدون درد است.

بارداری

احتقان بینی در دوران بارداری ، معروف به رینیت حاملگی ، در نتیجه جریان خون بیشتر به بافت های نرم بینی است. اگر این بیماری را دارید ، ممکن است مجبور باشید آن را به مدت نه ماه تحمل کنید.

رینیت حاملگی زندگی فرد را به خطر نمی اندازد ، اما درمان با دارو می تواند خطرناک باشد. در عوض ، بیشتر زنان استحمام در محلول نمک را در نظر می گیرند. این عمل ساده می تواند به تخلیه مخاط راکد از بینی کمک کند. این به جلوگیری از عفونت باکتریایی ثانویه کمک می کند و همچنین فشاری را که در بینی خود احساس می کنید کاهش می دهد.

اگر تیغه بینی انحرافی دارید ، قبل از بارداری در مورد اصلاح وضعیت با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا جراحی در دوران بارداری گزینه درمانی نیست.

آدنوئیدهای بزرگ شده

آدنوئیدهای بزرگ شده دلیل اصلی گرفتگی بینی در دوران کودکی است. آدنوئیدها در پشت گلو واقع شده و به جلوگیری از عفونت در کودکان زیر پنج سال کمک می کند. بعد از پنج سالگی ، آدنوئیدها کوچک می شوند و دیگر هیچ نقشی در مبارزه با میکروب ها ندارند.

گاهی اوقات ، عفونت باعث تورم آدنوئید می شود. این امر نه تنها می تواند باعث گرفتگی بینی شود ، بلکه منجر به گرفتگی گوش و خشکی لب و ترک به دلیل تنفس دهان می شود.

اسپری های بینی یا آنتی بیوتیک ها می توانند به مدیریت علائم کمک کنند تا زمانی که آدنوئیدها به خودی خود کوچک شوند. برخی از کودکان ممکن است نیاز به حذف آدنوئید داشته باشند ، خصوصاً اگر در خواب مشکل دارند.

پولیپ بینی

پولیپ های بینی قطعات کوچکی از بافت هستند که در بینی رشد می کنند. تحریک مداوم بینی به دلیل سینوزیت مزمن یا آلرژی می تواند باعث التهاب شود که به نوبه خود باعث پولیپ در لایه داخلی بینی می شود. پولیپ ها معمولاً درد یا خونریزی ایجاد نمی کنند اما می توانند به اندازه ای بزرگ باشند که بتوانند سینوس ها و مجاری بینی را مسدود کرده و باعث گرفتگی بینی شوند. آنها همچنین می توانند حس بویایی و چشایی را مختل کنند. ابتلا به فیبروز کیستیک یا آسم ، فرد را مستعد ابتلا به پولیپ بینی می کند.

برای برخی افراد ، استروئیدهای خوراکی یا بینی ممکن است برای کوچک شدن پولیپ ها و جلوگیری از بازگشت آنها کافی باشد. افراد دیگر نیاز به جراحی دارند. این در شرایطی است که احتمالاً پولیپ ها دوباره برمی گردند و برخی از افراد ممکن است به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشند. دیگران ممکن است سالها نیاز به مصرف دارو داشته باشند. اگر پولیپ های بینی برگشتند ، باید در جلوگیری از محرک های پولیپ ، مانند عفونت ها ، کوشا باشید.

مسیرهای باریک بینی

برخی از افراد با مجاری بینی باریک متولد می شوند. اگر یکی از آنها باشید ، ممکن است برای همیشه از گرفتگی بینی رنج ببرید. این وضعیت به دلیل بیش از حد سوراخ بینی ایجاد می شود. این شاخک ها وظیفه مرطوب سازی هوای تنفسی قبل از ورود آن به ریه ها را دارند.

اگر مجاری بینی باریک داشته باشید ، گاهی ممکن است در تنفس مشکل داشته باشید. افرادی که از ناحیه بینی باریک هستند نفس راحتی می کشند مشکلی نخواهند داشت اما هنگامی که سریع نفس می کشند مجاری تنفسی عملکرد مطلوبی را ایجاد نمی کند و در نهایت فرد مجبور می شود از طریق دهان نفس بکشد. جراحی برای کاهش اندازه سوراخ های بینی ممکن است لازم باشد ، اگرچه برخی از داروهای آلرژی و اسپری های استروئیدی ممکن است کمک کنند.

محرک های شیمیایی

برخی از مواد می توانند باعث تحریک و انسداد بینی شوند. عطرها مقصر اصلی هستند ، خصوصاً در محصولات بدن یا مو که در نزدیکی صورت استفاده می شوند. عطرها نه تنها می توانند باعث گرفتگی بینی شوند ، بلکه می توانند حس بویایی را نیز مختل کنند که می تواند احساس گرفتگی و پری بینی را بیشتر کند. از آنجا که بوی خوبی از محصول ندارید ، می توانید بیشتر استفاده کنید ، بنابراین تمام این مواد شیمیایی حفره های بینی را تحریک می کنند.

اگر فکر می کنید محصولاتی که استفاده می کنید مانند شامپوها ، صابون ها ، مواد شوینده و نرم کننده های پارچه در بینی های شلوغ و گرفتگی وجود دارد ، به دنبال گزینه های بدون عطر باشید.

فشار

استرس و سایر احساسات شدید می توانند باعث تغییر در سطح هورمون ها شوند که رگ های خونی بینی را گشاد می کند ، بینی را باریک می کند و تنفس را دشوار می کند. این وضعیت به عنوان رینیت وازوموتور یا رینوپاتی غیر آلرژیک شناخته می شود. بهترین اقدام شناسایی منبع استرس و از بین بردن یا یافتن راه های سالم برای مقابله با آن است ، مانند گذراندن وقت با حیوان خانگی ، ورزش یا مراقبه.

سایر شرایط مانند هوای خشک ، آلودگی هوا و غذاهای پرادویه نیز می توانند باعث جراحی زیبایی بینی غیر آلرژیک شوند. با پزشک خود صحبت کنید تا ماده محرک و بهترین گزینه درمانی را پیدا کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

روش های درمان گرفتگی بینی متنوع است و بیشتر پزشکان ابتدا روش های کم تهاجمی را انتخاب می کنند.

این بدان معناست که پزشکان معمولاً محلول های نمکی یا اسپری های استروئیدی بینی تجویز می کنند. همچنین می توانید آنتی هیستامین های بدون نسخه را امتحان کنید و این روند را برای چهار هفته ادامه دهید.

اگر گرفتگی بینی مداوم باشد یا همراه با مخاط ضخیم ، سفید شده ، ناراحتی ، تب ، دندان درد یا سردرد شدید باشد ، باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا