یک تعرض به محوطه ساسانی

رئیس هیئت باستان شناسی «قلعه قدیم میرآباد امامقلی» ریگان از حمله به شرکت گاز استان کرمان و همچنین احداث جاده در این منطقه ساسانی خبر داد و تاکید کرد: وزارت راه و گاز شرکت خسارات جبران ناپذیری به این میراث ملی وارد کرده و باید آن را جبران کند.

به گزارش باراناخبر، محوطه قدیمی قلعه میرآباد در شرق روستای امامقلی میرآباد در شهرستان ریگان و بخش نصیریه بخش گنبکی استان کرمان قرار دارد. باستان شناسان قدمت این منطقه را که حدود 12 هکتار است مربوط به دوره ساسانی و اسلامی دانسته اند.

به گفته شهرام زارع – رئیس هیئت باستان شناسی قلعه قدیم – این محوطه شامل تپه های متعددی بوده که بلندترین آنها از سطح زمین های مجاور حدود 3 تا 3.5 متر ارتفاع دارد.

در سال 1397 پرونده ثبتی این منطقه تهیه شد که در نهایت در سال 1399 با شماره 33062 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، البته پیش از آن نیز بارها این منطقه مورد حمله قرار گرفت.

زارع – رئیس هیئت باستان شناسی محوطه «قلعه امامقلی میرآباد قدیم» ریگان – در این باره می گوید: این مکان علیرغم اهمیت فراوانی که داشت، متأسفانه به شدت آسیب دید و قسمت های مهمی از آن به دلیل عبور از جاده ریگان – تخریب شد. سنگفرش با فهرج در اوایل دهه 1370 است. در سال های اخیر شرکت گاز استان کرمان که زیر نظر شرکت ملی گاز ایران است، آسیب های جبران ناپذیری به بخش هایی از این میراث ملی وارد کرده است.

وی این خسارات را که به دلیل غیرمنتظره ای رخ داده است را غیرقابل جبران می داند اما می گوید: از وزارت راه و شرکت ملی گاز انتظار می رود در چارچوب مطالعات امدادی و باستان شناسی و اقدامات حفاظتی خسارات وارده را به نحو صحیح جبران کنند. مربوط به پژوهش و حفظ این اثر ملی است

به گفته این باستان شناس، از بقایای قابل توجه این محوطه، بنایی با چهار طاق یا آتشکده است که برای بررسی سیر تحول معماری مذهبی دوره ساسانی حائز اهمیت است. این بنا شامل یک فضای مرکزی مربع شکل و یک راهروی پیرامونی است و فضاهای معماری زیادی در اطراف آن وجود دارد.

او یافته های دیگری را در این منطقه نشان می دهد و می گوید: در مجموعه بنای بزرگی وجود دارد که می توانسته قلعه یا کاروانسرا باشد و هنوز کاربرد آن مشخص نیست. در این محوطه دو مجموعه معماری ستون دار نیز وجود دارد که مصالح تمامی بناها از خشت و لایه لایه بوده و بیشتر آنها در زیر و پس از متروکه شدن مدفون شده اند.

زارع اخیراً طرح زمینی برای تعیین حریم قلعه امامقلی میرآباد قدیمی را تکمیل و محدوده آن را پیشنهاد داده است. وی می گوید: برای حذف ریسک و ارائه حمایت های قانونی و همچنین پیگیری چندین سوال پژوهشی، پیشنهاد پهنه بندی و حریم خصوصی در دستور کار قرار گرفت و با استقرار 19 حلقه چاه آزمایشی، محدوده محدوده مشخص شد که باید البته پس از تهیه گزارش و نقشه های مربوطه، ارزیابی های لازم توسط مراجع میراث فرهنگی انجام شود.

رئیس هیئت باستان شناسی قلعه قدیم می گوید: این مجموعه تاریخی یکی از سرمایه های ناشناخته فرهنگی است که در سال های اخیر با فعالیت باستان شناسان و خوشبختانه مردم منطقه، شورا و اهالی روستا شناسایی و ارائه شده است. روستای میرآباد می خواهند از آن به عنوان میراثی برای حال و آینده محافظت کنند.

وی ادامه می دهد: مسئولان و مسئولان منطقه نیز به مسائل میراث فرهنگی علاقه مند هستند و در عین حال هنوز آگاهی عمیقی از ضرورت توجه به ارزش های میراث فرهنگی و استفاده از آن برای عبور از مشکلات وجود ندارد. منطقه

حمله به کشور ساسانیان

تخریب سهوی یا عمدی تنها مشکل این کشور ساسانی نیست. زارع می گوید: به دلیل بحران های زیست محیطی مشکلات زیادی در مناطق خشکی مانند ریگانی پدیدار شده است که توسعه این مناطق در آینده بدون شناخت و مدیریت منابع جدید فرهنگی امکان پذیر نیست. مشکلات ناشی از بحران آب آسیب جدی به اقتصاد تک محصولی منطقه و معیشت آن بر پایه کشاورزی سنتی وارد کرده است و باید برای آینده تدابیری اندیشید.

این باستان شناس می گوید: شهرهای حاشیه کویر متأسفانه از هر نظر متروک هستند و با وجود بضاعت فرهنگی و وجود آثار تاریخی متعدد، در این مناطق از نظر مدیریت منابع فرهنگی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

برنامه میدانی گمانه زنی های باستان شناسی برای تعیین حریم و پیشنهاد حریم قلعه قدیمی میرآباد امامقلی به گفته شهرام زارع با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان. ، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، نمایندگی میراث شهرستان ریگان، فرمانداری ریگان، بخشدار گنبکی و روستایی شدن روستای میرآباد امامقلی انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا