چگونه بلبرینگ دینام را تعویض کنیم؟

بلبرینگ موتور کولری جزء حیاتی هر موتور الکتریکی است که برای انتقال مداوم بارها از شفت به موتور و پشتیبانی از روتور طراحی شده است. خرابی این یاتاقان ها معمولاً منجر به تعمیرات گران قیمت موتور الکتریکی می‌شود. در این مقاله قرار است در مورد نحوه تعویض بلبرینگ موتور کولر آبی صحبت کنیم. تعویض بلبرینگ دینام کولر آبی بهتر است توسط افراد متخصص انجام شود ولی در صورتی که خود می خواهید این کار را انجام دهید در ادامه مراحل گام به گام آورده آن شده است. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع بلبرینگ دینام کولر با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

ویدئو نحوه تعویض بلبرینگ موتور کولری

 

انجام فرآیند تعویض بلبرینگ کولر آبی ممکن است در هزینه و زمان شما صرفه جویی کند. مطالبی که در ادامه آورده ایم راهنمای گام به گام تعویض بلبرینگ کولر است که با مطالعه این موارد می توانید در صورت داشتن ابزار مناسب، خودتان اقدام به تعویض بلبرینگ کولر آبی کنید. مهم ترین نکته هنگام تعویض بلبرینگ دینام کولر آبی، شناختن کامل موتور می باشد.

1) پیاده کردن موتور

اولین مرحله در تعویض بلبرینگ کولر آبی، پیاده کردن موتور است. باید تمامی اجزا  و پوسته و قطعات آن باز شود.

2) تمیز کردن شفت موتور

قبل از خارج کردن بلبرینگ، شفت موتور کولری را باید تمیز کرد. برای این کار می توان از دستمال و یا هر نوع اسپری شیمیایی برای موتور استفاده کرد.

3) خارج کردن بلبرینگ

در صورتی که از بیرینگ کش استفاده می‌شود، باید قطب مرکزی بیرینگ کش را در انتهای شفت قرار داد و پنجه های بیرینگ کش را به بلبرینگ متصل کرد. سپس دندانه های بیرینگ کش را محکم به بلبرینگ متصل کرد. با چرخاندن آچار متصل به بیرینگ کش، بلبرینگ موتور به آرامی از شفت خارج خواهد شد. در صورتی که بلبرینگ از شفت خارج نمی‌شود، باید باز هم به وسیله روان کننده و مواد دیگر شفت را تمیز کرد تا به خارج کردن بلبرینگ کمک کرد. شما می‌توانید انواع بیرینگ کش ها را به صورت اینترنتی در شرکت ما سفارش دهید.

در صورت در اختیار نداشتن بیرینگ کش می‌توانید از ابزار کمکی استفاده کنید. بعد از خارج کردن بلبرینگ فرسوده باید بلبرینگ جدید را جایگزین کرد. در ادامه به مراحل جایگزین کردن بلبرینگ جدید اشاره شده است.

بعد از و قبل از نصب آن، باید علت خرابی بلبرینگ (مقاله 640) مورد بررسی قرار بگیرد زیرا ممکن است بدون بررسی علت خرابی و برطرف کردن آن، بلبرینگ جدید هم دچار خرابی زودرس شود. یکی از عواملی که در طول عمر بلبرینگ تاثیر زیادی دارد برند بلبرینگ است. ما در مقاله ، تمامی برند های موجود در بازار را مورد بررسی قرار دادیم.

گرم کردن بلبرینگ

برای تعویض بلبرینگ دینام کولر آبی، بهتر است ابتدا بلبرینگ را به وسیله بیرینگ گرم کن، 20 تا 50 درجه سانتی گراد گرم کرد. باید دمای افزایش بلبرینگ را هر لحظه چک کرد تا به بلبرینگ و روانکار داخل بلبرینگ آسیبی وارد نشود. بعد از گرم کردن بلبرینگ موتور کولر آبی باید اقدام به نصب آن کرد. شما می‌توانید برای درخواست انواع بیرینگ گرمکن با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

باید دقت کرد هنگام گرم کردن بلبرینگ، دمای بلبرینگ از 250 درجه فارنهایت (121 درجه سانتی گراد) نرود؛ زیرا در این صورت ممکن است به بلبرینگ آسیب وارد شود. دلیل استفاده از بیرینگ گرمکن و گرم کردن بلبرینگ و ، گسترش رینگ داخلی بلبرینگ است که کمک می کند تا بلبرینگ و رولبرینگ راحت تر روی شفت بلغزد و نصب راحت تری داشته باشد. در صورت نداشتن بیرینگ گرم کن می‌توانید از روش هایی مانند حمام روغن استفاده کنید و یا بدون گرم کردن بلبرینگ این اقدام را انجام دهید که کمی سخت تر از حالت گرم کردن خواهد بود.

استفاده از ابزار مناسب

برای نصب بلبرینگ موتور کولری باید از ابزارهای مناسب مانند چکش استفاده کرد. در صورت گرم کردن بلبرینگ برای جا گذاشتن بلبرینگ باید از دستکش مقاوم در برابر حرارت استفاده کرد. بعد از گرم کردن، بلبرینگ بسیار داغ است به صورتی که لمس بلبرینگ با دست خالی امکان پذیر نمی باشد. در صورت تصمیم به گرم کردن بلبرینگ و نبود دستکش مناسب، حتماً از ابزاری مانند انبر برای برداشتن بلبرینگ استفاده کنید.

نصب بلبرینگ

بعد از گرم کردن بلبرینگ باید اقدام به نصب آن کرد. هنگام نصب و تعویض بلبرینگ موتور کولر آبی باید توجه داشت شفت الکتروموتور کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باید و در غیر این صورت آن را تمیز کرد. هنگام نصب و تعویض بلبرینگ موتور کولری، باید بلبرینگ جدید را تا انتها فشار تا ته محکم چفت شود.

اگر بلبرینگ به راحتی داخل شفت قرار نگرفت، می توان از ابزار نصب بلبرینگ برای حرکت دادن آن استفاده کرد. حتی اگر بلبرینگ موتور کولری قبل از نصب گرم شود، باز هم ممکن است بلبرینگ روی شفت گیر کند. همان‌طور که گفته شد می توان بلبرینگ را بدون گرم کردن و با استفاده از ابزار نصب مناسب هم بر روی شفت قرار داد فقط زمان بیشتری صرف می‌شود. شما می‌توانید کیت ابزار نصب بلبرینگ و رولبرینگ را به صورت آنلاین از فروشگاه ما سفارش دهید.

سرد شدن بلبرینگ

اگر قبل از نصب، بلبرینگ موتور کولری گرم شده باشد، بعد از قرار دادن بلبرینگ موتور کولری بر روی شفت باید کمی صبر کرد تا بلبرینگ سرد شود. بلبرینگ بعد از نصب همچنان گرم و شل می‌باشد و اگر بلافاصله بعد از نصب، موتور کولری را جا به جا کرد، ممکن است بلبرینگ از موقعیت خود جدا شود. خنک شدن بلبرینگ ها ممکن است بین 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید.

در این مقاله در مورد نحوه تعویض بلبرینگ موتور کولری صحبت کردیم. توصیه ما این است که برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید ولی در صورت داشتن ابزار مناسب می توانید با مطالعه این مقاله بلبرینگ موتور کولری خود را تعویض کنید. همچنین در مقاله ، نحوه تعویض بلبرینگ تمامی الکتروموتور های صنعتی صح·  1 دستگاه را از برق بکشید و موتور را جدا کنید.

اگر هنوز موتور خود را به برق وصل یا متصل به دستگاه دارید، سیم برق را از برق بکشید. در تمام مدتی که کار می کنید موتور را از برق جدا کنید تا به خود آسیب نرسانید. به دنبال سیم های متصل به کناره موتور بگردید و کانکتور جعبه ای شکلی را که آنها را در آنجا نگه داشته است جدا کنید. هر پیچ و مهره ای که موتور را در داخل دستگاه نگه می دارد با آچار باز کنید تا بتوانید موتور را خارج کنید.
منبع تحقیق X

  • هرگز روی موتور خود در حالی که هنوز به برق وصل است کار نکنید زیرا ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.
  • فرآیند برداشتن موتور بسته به دستگاهی که روی آن کار می کنید متفاوت است. برای تعیین بهترین راه برای جدا کردن موتور، به دفترچه راهنمای کاربر دستگاه خود مراجعه کنید.
  • 2 درپوش فن و فن را از انتهای موتور با جغجغه جدا کنید. به دنبال انتهای موتوری باشید که محصور شده و دارای دریچه است. پیچ ها را در اطراف لبه های بالا و پایین پوشش قرار دهید و آنها را با جغجغه خود باز کنید. پوشش را کنار بگذارید تا فن زیر آن نمایان شود. برای جدا کردن فن از بدنه اصلی موتور از ضامن دار یا پیچ گوشتی استفاده کنید.[2]
    منبع تحقیق X
  • اگر در چرخاندن پیچ های روی جلد یا فن مشکل دارید، سعی کنید آنها را با WD-40 روغن کاری کنید تا به شل شدن آنها کمک کند.
  • وقتی درپوش را به پایان رساندید، پیچ‌ها را دوباره به سوراخ‌ها بپیچانید تا آنها را گم نکنید.

تبلیغات

  • 3 بالای درپوش های انتهایی موتور و محفظه اصلی را در امتداد درزهای آنها علامت بزنید. درپوش‌های انتهایی محفظه‌های فلزی هستند که از قطعات الکترونیکی داخلی موتور شما محافظت می‌کنند، اما تشخیص اینکه بعداً به چه طریقی دوباره آنها را نصب کنید دشوار است. درزهای بین درپوش های انتهایی و بدنه اصلی موتور را پیدا کنید. با نشانگر خود یک خط بکشید تا از روی درز عبور کند. به این ترتیب، هنگامی که درپوش انتهایی را دوباره روی آن قرار می‌دهید، می‌توانید علامت‌های خود را ردیف کنید.[3]
    منبع تحقیق X
  • اگر نمی خواهید، لازم نیست بالای کلاهک انتهایی را علامت بزنید.

تنوع: همچنین می توانید از پانچ مرکزی برای علامت گذاری بالای کلاهک انتهایی خود استفاده کنید. نوک پانچ را روی درپوش انتهایی قرار دهید و 1 تا 2 بار با چکش به آن ضربه بزنید. پانچ یک فرورفتگی کوچک در فلز بدون آسیب رساندن به موتور ایجاد می کند.

  • 4 مهره ها را از انتهای رزوه دار میله های اتصال باز کنید. میله های اتصال، پیچ های افقی بلندی هستند که درپوش های انتهایی موتور شما را نگه می دارند. هر درپوش انتهایی را برای 4 مهره که روی میله های رزوه دار پیچ شده اند، بررسی کنید. از یک ضامن دار یا آچار برای باز کردن مهره ها و جدا کردن آنها از میله های کراوات استفاده کنید.[4]
    منبع تحقیق X
  • به طور معمول، انتهای رزوه دار میله های اتصال را در همان سمت موتور به عنوان فن پیدا خواهید کرد.
  • فقط یکی از کلاهک های انتهایی دارای مهره خواهد بود. درپوش انتهایی دیگر به جای آن دارای پیچ های ثابت خواهد بود.
  • 5 میله های کراوات را از موتور بیرون بکشید. پس از برداشتن تمام مهره‌ها، یکی از پیچ‌ها را روی درپوش انتهایی دیگر بگیرید. میله کراوات را با احتیاط مستقیم از موتور بیرون بکشید و کنار بگذارید. سپس بقیه پیچ ها را به همین ترتیب جدا کنید.

دکمه بازگشت به بالا