اجتماعیکسب و کار برتر ایرانی

چطور بفهمیم برنجم یکدست است؟

برنج قاطی چه خصوصیاتی دارد

کشاورزان و شالیکاران قبل از کاشت برنج، دانه های با کیفیت برنج را از دانه های بی کیفیت جدا می کنند. برای این منظور، آن ها دانه های برنج را در ظرفی حاوی آب و کمی نمک ریخته تا دانه های سنگین ته نشین شده و دانه های پوک و بی کیفیت روی آب بمانند. خرید برنج دودی کلیک کنید.

سپس آن ها را از هم جدا می کنند و دانه های با کیفیت برنج را می شویند و آماده ی کشت می کنند. برای تشخیص برنج اصل از برنج قاطی، یکی از روش ها نیز همین است. بدین منظور باید برنج مورد نظر خود را در ظرفی حاوی آب و نمک ریخته تا برنج های سنگین از سبک جدا شوند.

اگه شاهد دو دستگی میان برنج ها شویم، این به این معناست که برنج قاطی می باشد. اما قبل از خرید برنج می توان به چند نکته دقت کرد. به عنوان مثال، برنج ایرانی اصل، برنج یکدست می باشد. یعنی دانه های برنج یک رنگ و یک اندازه می باشند. از آنجایی که برنج ها گونه های مختلفی دارند، در نتیجه در شکل و اندازه، رنگ، عطر و طعم نیز با بکدیگر متفاوت می باشند.

به عنوان مثال، برنج صدری، برنجی کشیده و سفید متمایل به کرم رنگ می باشد. دانه های برنج صدری قلمی و اصطلاحا لاغر می باشد. از طرفی، برنج طارم و انواع برنج طارم، مانند برنج عنبر بو، دانه هایی کوتاه و تپل دارد. برنج صدری خوش پخت تر و مجلسی تر است اما برنج طارم و انواع آن، عطر و بوی بیشتری دارد. این دو نوع برنج در قیمت نیز کمی با هم تفاوت دارند. برنج قاطی برنجی است که از برنج مخلوط شده تشکیل شده است.

در برنج قاطی، دانه های برنج یک شکل نیستند. از دیگر نکاتی قبل از خرید برنچ باید به آن توجه کرد، رنگ برنج می باشد. برنج کهنه رنگ تیره تری نسبت به برنج تازه دارد. از این رو اگر در بسته بندی برنج شاهد دو رنگی دانه های برنج باشیم، به این معنیست که برنج ایرانی اصل نیست و برنج قاطی است.

چگونه می توان از خرید برنج قاطی خودداری کرد

برای تشخیص برنج اصل و یکدست از برنج قاطی، راه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، برنج قاطی و برنج مخلوط پس از پخت، عطر و طعم مطلوبی ندارد. هنگام پخت، برخی از دانه ها کاملا پخته و برخی به صورت نپخته باقی می مانند. همچنین هنگام سرو برنج، متوجه ی یک دست نبودن و یک رنگ نبودن برنج خواهیم شد.

از دیگر راه ها برای تشخیص برنج اصل و یکدست از برنج قاطی، توجه به ظاهر برنج می باشد. برنج ایرانی با کیفیت، برنجی یک شکل، یک رنگ و هم سایز است. همانطور که گفته شد، برنج ایرانی انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، برنج دم سیاه، برنج دم سفید و برنج قهوه ای از جمله انواع برنج هستند که تفاوت آن ها در شکل ظاهری و رنگ آن هاست.

برنج یک دست برنجی است که یا تمام دانه های برنج دم سیاه باشد و یا دم سفید. همچنین اگر برنج مورد نظر، سفید رنگ است، باید تمامی دانه ها یک رنگ و سفید رنگ باشد. از طرفی، برنجِ با کیفیت برنجی است که دانه های آن سالم و کامل باشد. با توجه به دانه های برنج متوجه خواهیم شد که آیا دانه ها شکسته هستند و یا کامل اند.

از آن جایی که برنج دانه شکسته و یا برنج نیم دانه، قیمت کمتری نسبت به برنج دانه کامل دارد، از خریدن برنج هایی که با دانه های شکسته مخلوط شده اند باید خودداری کرد. یکی از روش ها برای تشخیص برنج ایرانی اصل، عطر برنج می باشد. برای تشخیص میزان عطر برنج، کمی از برنج را در کف دست ریخته و به آن می دمیم. عطر برنج همان لحظه فضای دست را پر می کند.

بهترین راه برای خودداری از خرید برنج قاطی

از آن جایی که تمامی انواع برنج ایرانی، چه انواع برنج صدری و چه انواع برنج طارم، عطر خوش آیندی دارند، می توان برنج ایرانی را به خوبی تشخیص داد. اما برنج خارجی و برنج های بی کیفیت, عطر ندارند و دانه های خیلی بلند تری نسبت به برنج ایرانی دارند. به طوری که با توجه کردن به قد دانه ها به راحتی می توان آن ها را از برنج ایرانی اصل تشخیص داد.

اما یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای جلوگیری از خرید برنج قاطی، شناسایی و مراجعه به مراکز فروش، تولیدکنندگان و فروشگاه های معتبر برنج ایرانی می باشد. با مراجعه به فروشگاه های معتبر برنج ایرانی همانند می توان خریدی مطمئن و به صرفه داشت و با خیال آسوده به ایرانی با کیفیت بپردازید.

ا ندارد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا