عمومیکسب و کار برتر ایرانی

چرا لیزر برای چشم ضرر دارد؟

اشعه لیزر باعث آسیب بیولوژیکی به چشم می شود. دلیل این آسیب ناشی از اثر گرما و واکنش فتوشیمیایی ناشی از آن است. به طور کلی، بیشترین آسیب ناشی از طول موج تابشی است که بافت در معرض آن قرار می گیرد. بنابراین استفاده از عینک لیزر برای جلوگیری از خطرات لیزر موهای زائد بسیار توصیه می شود. در کنار این مشکل، تصمیم گرفتیم تا شما را با انواع عوارض اشعه لیزر چشم و راه های جلوگیری از آن آشنا کنیم. اگر شما هم یکی از کاربران دستگاه های لیزر موهای زائد هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

بخشی از چشم که در اثر لیزر آسیب دیده است

اجزای اصلی چشم آسیب دیده توسط لیزر قرنیه، شبکیه و عدسی هستند. به همین دلیل کارشناسان همواره بر لزوم استفاده از عینک های محافظ لیزری در حین کار تاکید دارند. در زیر هر یک از این اجزا به طور جداگانه در نظر گرفته شده است.

قرنیه

چشم یک موجود زنده است، چشم در هنگام استفاده از لیزر مستقیماً در معرض خطر قرار می گیرد. این اندام با لایه نازکی از اشک به ضخامت حدود 6-10 میلی متر محافظت می شود. قرنیه با توجه به ساختار خود دارای شاخص 1.376 است. این عدد حدود 70 درصد از قدرت نوری چشم را تامین می کند. علاوه بر این، این قسمت از بدن سیستم متابولیک بالایی دارد. یعنی در عرض 24 تا 48 ساعت می تواند بافت های خود را ترمیم و بازسازی کند.

دانشجو

مردمک یک سوراخ در مرکز چشم است. این سوراخ در واقع راهی است که نور وارد چشم می شود.

عنبیه

عنبیه سیاهرگی است که در پشت قرنیه و اطراف کره چشم قرار دارد. قرنیه دیده نمی شود زیرا بی رنگ است. عنبیه مسئول تغییر رنگ چشم است.

صلبیه

صلبیه در واقع سفیدی چشم است که نرم و سفید است. این قسمت دارای پوسته فیبری متراکم و گرد است. این ناحیه از بقیه قسمت های صورت با پوستی قوی محافظت می کند.

شبکیه چشم

شبکیه داخلی ترین جزء چشم است. این قسمت از چشم شامل بسیاری از لایه های پیچیده سلول های عصبی و گیرنده های نور است. در نتیجه، جریان الکترومغناطیسی نور را به پیام های عصبی تبدیل می کند و مغز را وادار می کند تا آنها را تجزیه و تحلیل کند.

شیشه

عدسی چشم با استفاده از رباط های ریز به ماهیچه های مژگانی متصل می شود. در نتیجه چشم توانایی تمرکز روی اشیاء را به دست می آورد. عدس متابولیسم کندی دارد. به همین دلیل با افزایش سن سفت و زرد می شود.

لیزر موهای زائد آسیب بیولوژیکی به چشم توسط تابش بسته به طول موج

اکنون که با مهم ترین نقاط آسیب پذیر چشم آشنا شدیم، می توانیم در مورد برخی از عوارض تابش لیزر بر روی چشم صحبت کنیم. آسیب لیزر بسته به طول موج و خواص جذب انرژی بافت چشم می تواند متفاوت باشد. آسیب های ناشی از دامنه های مختلف طول موج ساطع شده توسط دستگاه های لیزر موهای زائد عبارتند از:

پرتوهای UVA با طول موج 315-400 نانومتر.

بیشتر تابش توسط لنز جذب می شود.

هر گونه آسیب زمان زیادی طول می کشد تا نشان داده شود. به عنوان مثال، افزایش سن باعث ایجاد آب مروارید در افراد می شود. البته این مشکل خیلی جدی نیست و با یک جراحی ساده چشم قابل حل است.

پرتوهای UVB با طول موج بین 280-315 نانومتر و پرتوهای UVC با طول موج بین 100-280 نانومتر

بیشتر اشعه توسط چشم جذب می شود.

اگر بخش زیادی از این تابش جذب شود، باعث تراتوژن (نابینایی در اثر پرتوهای جوش و …) می شود.

نور مرئی دارای طول موج 400-760 نانومتر و نور مادون قرمز دارای طول موج 760-1400 نانومتر است.

بیشتر تابش توسط شبکیه جذب می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض این محدوده طول موج می تواند باعث کوری یا سوختگی چشم و آسیب شبکیه شود.

تابش ساطع شده از دستگاه لیزر الکساندرایت در این محدوده است. به همین دلیل، پزشک و بیمار باید از عینک استفاده کنند تا از خطرات ناشی از آن جلوگیری کنند. اگر می خواهید از قیمت عینک محافظ لیزر الکساندرایت مطلع شوید با یکی از کارشناسان Elo Laser تماس بگیرید.

پرتوهای مادون قرمز دارای طول موجی بین 1400 نانومتر تا 1 میلی متر هستند

بیشتر اشعه توسط قرنیه پراکنده و جذب می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض این طول موج باعث سوختگی قرنیه می شود.

علاوه بر این موارد، باید توجه داشت که آسیب بیولوژیکی ناشی از پرتوهای لیزر به دلیل تقویت نوری تقریباً 100000 برابر شدیدتر است. بنابراین، اهمیت عینک ایمنی لیزری را هرگز نباید نادیده گرفت. اگر شما هم از کاربران دستگاه لیزر موهای زائد هستید، همین حالا عینک ایمنی لیزری بخرید.

نکات کلی در مورد آسیب بیولوژیکی اشعه لیزر به چشم

تا این قسمت به مضرات و ضرورت خرید عینک محافظ لیزری پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با خطرات تابش لیزر، دانستن چند نکته مفید خواهد بود. از جمله مهمترین نکات عبارتند از:

سوختگی های حرارتی ناشی از گرمای لیزر در چشم زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به لایه مشیمیه توانایی خود را برای تنظیم دمای شبکیه از دست می دهد. در نتیجه، خونریزی به دلیل اثر سوزش رخ می دهد. این خونریزی می تواند باعث کوری شود.

شبکیه می تواند آسیب های جزئی را ترمیم کند. اما آسیب ناشی از اشعه لیزر در بخشی از شبکیه رخ می دهد که منجر به نابینایی می شود.

علاوه بر طول موج، مدت زمان قرار گرفتن در معرض تابش لیزر نیز تاثیر بسزایی در آسیب چشم دارد.

در مورد لیزرهای پالسی، مدت زمان پالس نیز بر احتمال آسیب دیدگی چشم تأثیر می گذارد. به همین دلیل، بسیاری از دستگاه های لیزر مدت زمان پالس را کمتر از 1 پیکو ثانیه می دانند.

استاندارد ANSI Z136.1 حداکثر زمان مجاز برای قرار گرفتن در معرض پرتوهای لیزر مختلف را دسته بندی می کند. بنابراین، قبل از استفاده از دستگاه لیزر خود، حتما این استانداردها را بسته به نوع دستگاه خود مطالعه کنید.

در هر صورت به یاد داشته باشید که قبل از خرید عینک ایمنی لیزری نباید از دستگاه استفاده کنید.

خرید و قیمت عینک ایمنی لیزری

اگر تا این قسمت از مقاله ما را دنبال کرده باشید، به ضرورت استفاده از عینک ایمنی لیزری پی خواهید برد. اگر در محیط کار خود با دستگاه لیزر سر و کار دارید، بلافاصله عینک محافظ لیزری خریداری کنید. در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان Elo Laser تماس حاصل فرمایید. در مورد فروش عینک لیزری اپیلاسیون، قیمت عینک محافظ لیزری و قیمت عینک لیزر صبور به شما مشاوره خواهند داد.

دکمه بازگشت به بالا