عمومی

چرا برخی افراد حس و حال ورزش‌کردن را ندارند؟

چرا برخی افراد انگیزه زیادی برای ورزش کردن دارند، اما برخی دیگر اینطور نیستند؟ در پاسخ به دلایل زیادی می توان اشاره کرد که یکی از عجیب ترین آنها وجود باکتری در روده ماست! بله، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که میکروب های روده ما بر انگیزه ما تأثیر دارند

به گزارش باراناخبر، یکی از کاربران در توییتر خود نوشت: «محققان در مطالعه ای روی موش ها دریافتند که تفاوت های ژنتیکی تأثیر چندانی بر فعالیت بدنی آن ها ندارد، اما برخی از موش ها نسبت به بقیه فعالیت بیشتری دارند و دلیل اصلی این موضوع تنوع است. در باکتری های موجود در دستگاه گوارش آنها.

در این تحقیق جمعیت و تنوع باکتری های موجود در دستگاه گوارش موش ها با کمک آنتی بیوتیک ها کاهش یافت و مشخص شد که اثر دوپامین در مغز پس از فعالیت بدنی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که عملکردهای مختلفی در بدن موجودات زنده دارد و یکی از اثرات آن احساس خوبی است که بعد از ورزش داریم. کاهش اثر گیرنده های دوپامین باعث می شود انگیزه کافی برای تکرار تمرین نداشته باشیم.

تریلیون‌ها باکتری در سیستم گوارش ما زندگی می‌کنند (بله، تعداد باکتری‌هایی که در بدن ما زندگی می‌کنند از تعداد سلول‌های بدن ما بیشتر است!) و نوع و تعداد آنها تحت تأثیر نحوه زندگی و غذاهایی است که می‌خوریم. در این تحقیق چندین نوع باکتری شناسایی شده است که در این زمینه نقش موثری دارند. اما به عنوان یک قاعده کلی، خوب است بدانید که داشتن انواع غذاها، مصرف سبزیجات، میوه ها و همچنین پروبیوتیک ها به افزایش تعداد باکتری های مفید در دستگاه گوارش ما کمک می کند.

محققان می گویند اگر نتایج این تحقیق در انسان تایید شود، یکی از دلایل اصلی این سوال روشن می شود که چرا بسیاری از افراد فعالیت بدنی کافی انجام نمی دهند.

تحقیقات زیادی در مورد تأثیر باکتری های ساکن در بدن انسان بر جنبه های مختلف سلامتی انجام شده است و روز به روز اهمیت آنها برای ما آشکارتر می شود.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا