فرهنگ و هنر

ویژگی‌های شهید شاخص جامعه ورزش به روایت فرزندش

محسن فقیهی جویباری فرزند شهید حسن فقیهی جویباری که در سال 1400 به عنوان شهید اصلی جامعه ورزشی انتخاب شد ، در گفتگو با روابط عمومی سازمان بسیج ورزشکاران ، خصوصیات اخلاقی و رفتار پدرش را بیان کرد.

به گزارش باراناخبر ، به منظور ترویج سیره عملی شهدا در جامعه ورزش ، هر ساله یکی از شهدای گرانقدر جامعه ورزش کشور از سوی سازمان بسیج ورزشکاران به عنوان شهید سال انتخاب می شود تا شهید عزیز بتواند به عنوان الگویی برای ورزشکاران جوان از برکات نام شهید ، شخصیت ، خصوصیات معنوی و اخلاقی ، ولایت ، شخصیت پهلوانی و جوانمردی آن شهید بزرگوار استفاده شد تا در جامعه ورزشی گسترش یابد.

امسال پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی سوابق قهرمانی و مدیریتی ، تصمیم بر این شد که شهید حسن فقیهی جویباری از ارزشمندترین شهدای کشتی استان مازندران به عنوان شهید شاخص جامعه ورزش در سال 1400 معرفی شود.

محسن فقیهی ، فرزند شهید حسن فقیهی می گوید: پدر من کشتی را از 15 سالگی در وزن 57 کیلوگرم شروع کرد و در مسابقات مدرسه نیز عناوین کسب کردند. وی سپس در رده های ملی و بین المللی روی تشک رفت و سرانجام به عنوان رئیس هیئت کشتی این شهر انتخاب شد. پس از نزدیک به یک سال حضور در جبهه راست علیه باطل ، در مارس 1983 در عملیات والفجر 6 در دهلران با آتش مستقیم دشمن بعثی به شهادت رسید.

وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، اعلامیه های امام خمینی را منتشر و در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی شرکت می کرد. وی با شرکت در جلسات سخنرانی های سیاسی – مذهبی علاوه بر بالا بردن سطح آگاهی خود به عنوان یک ورزشکار در رودخانه ، باعث جذب جوانان بیشتری به امام خمینی (ره) شد. مدل ورزشی او جهان چهلوان تختی بود که عکس او را گرفت. او مطالعه خود را زینت بخشید. او همیشه سعی می کرد جوانان را به ورزش ترغیب کند و از این طریق به آنها کمک کند. شهید فقهی ، به برکت استادش امیر مومنان ، هرگز مخالفان خود را تحقیر نکرد و همیشه با فروتنی و ادب در برابر رقبا ظاهر می شد.

در طول زندگی او ، قهرمانی هرگز از قهرمانی و احساس وظیفه پیشی نمی گرفت. وی در وصیت نامه خود نوشت كه من برای انجام وظایف دینی و الهی خود به جبهه های درست علیه خطا رفتم و به دستور رهبر بزرگوارمان وظیفه خود را در راه اسلام و انقلاب اسلامی انجام دادم. وقتی شخصی چنین فکر می کند ، هنگامی که اسلام و انقلاب اسلامی به او نیاز دارند ، نه تنها از موقعیت بلکه از تمام متعلقات این جهان عبور می کند تا پرچم اسلام را بالا نگه دارد.

یکی از نکات بارزی که در وصیت نامه و نامه های وی به افراد مختلف دیده می شود ، ابراز ارادت به حضرت امام (ره) و توصیه های وی برای پیروی از سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی است. پدر در حضور امام خمینی همه خصوصیات یک رهبر را دید و در واقع عاشق او شد. وی امام خمینی (ره) را بت شکن زمان و نایبی در حق امام زمان (عج) دانست. به طور کلی ، رابطه بین مردم و شهدا با امام خمینی (ره) یک رابطه ساده هدایتگر نبود ، بلکه حتی می توان آن را یک عشق صادقانه و الهی دانست که در ادامه عشق به ائمه شکل گرفته است. پدرم به همین دلایل مسیر سعادت را پیروی از امام خمینی (ره) دانست و به همه دوستان و آشنایان خود توصیه کرد که این راه را طی کنند.

در زندگی شخصی من ، پدرم با مادرم بسیار مهربان و دوستانه رفتار می کرد و این عشق در تمام سالهای زندگی مشترکش تبلور داشت. ویژگی دیگر او این است که احترام زیادی برای والدین قائل بود و از هیچ کمکی برای والدین خود فروگذار نمی کرد. پدر من به دعای خیر پدر و مادرش ایمان داشت و همیشه سعی می کرد در کار خود به آنها کمک کند. اولویت دادن

پدرم از سال 1983 و بعد از عملیات والفجر 6 مفقود شده بود و ما سالهای بسیار سختی را سپری کردیم تا اینکه سال 72 که پاکش به وطن بازگشت. مادرم این سالها فقط منتظر بود و در واقع هر لحظه از پدرش بی خبر بود. با بازگشت پیکرش ، گرچه پذیرفتن شهید شد سخت بود و دیگر امیدی به بازگشت نیست ، اما قلبهای ما آرام شد. من همیشه سعی کرده ام پدر شهیدم را ببینم و به زندگی خود نگاه می کنم و فکر می کنم کارهای من قبل از پدرم ارائه شود. به همین دلیل ، هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی ، اخلاق ، ادبیات ، احترام و مردم سالاری را در رفتار خود احترام می گذارم و برای ادامه راه شهدا و امام تلاش می کنم.

مهمترین ویژگی یک ورزشکار ، به ویژه پدر من ، مسئولیت پذیری ، صادق ، قابل اعتماد ، فروتن ، با اخلاقی شوخ طبع و خوب است ، همه اینها شخصیت اخلاقی و قهرمانانه است. امیدوارم نوجوانانی که وارد میادین ورزشی می شوند با شخصیت یک قهرمان آراسته شده و در قلب مردم جای بگیرند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا