اقتصادیعمومیکسب و کار برتر ایرانی

نحوه تنظیم ترموستات یخچال

ترموستات چیست؟

به نقل از kohinoorelectronics.co ترموستات که در زبان لاتین از ترکیب دو واژه Thermo (به معنی دما) و State (به معنی وضع یا ثابت) به دست می آید و به شکل Thermostat بیان می شود در واقع وسیله یا قطعه ای در یخچال است که وظیفه ثابت نگه داشتن دمای آن را دارد. ترموستات یک قطعه کاملا مکانیکی است و می تواند به صورت مکانیکی و بدون دخالت دست فرمان قطع و وصل شدن را به کمپرسور ارسال می کند و دمای محیط یخچال را تنظیم می کند.

خرید یخچال بوش بانه: به عنوان مثال زمانی که شما اهرم ترموستات را بر روی دمای مورد نظر خودتان قرار می دهید، این قطعه تا زمانی که دمای یخچال به دمای مورد نظر شما که اهرم را بر روی آن تنظیم کرده اید نرسد دستور قطع کار کمپرسور را نمی دهد. اگر دمای یخچال به میزان دمایی که شما تنظیم کرده اید برسد، ترموستات به کمپرسور فرمان قطع شدن می دهد تا دمای یخچال بیشتر از آن نشود.

ساختار ترموستات یخچال و عملکرد آن

همانگونه که گفته شد یخچال از قطعات مختلفی تشکیل شده است و ترموستات به عنوان تنظیم کننده دمای این سیستم سرمایشی عمل می کند. به صورت کلی ترموستات از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل یک بدنه فلزی، فنر و اهرم ها، لوله بلو، لوله مویی، پیچ تنظیم، کنتاکت های اتصال و فانوسک محتوی گاز هستند. نحوه عملکرد این قطعه به این شیوه است که لوله بلو به قسمت زیری یا سقف اواپراتور یخچال متصل می شود. سپس ترموستات یخچال در حالت وصل قرار داده می شود و به این ترتیب کمپرسور شروع به کار کردن می کند.

در صورتی که اواپراتور یخچال خنک و سرد شود، گاز مبردی که درون لوله بلو، لوله مویی و فانوسک قرار دارد کاهش حجم می دهد و گاز جمع میشود. با جمع شدن گاز مبرد اهرم اتصال کلید داخل ترموستات یخچال به سمت پایین کشیده خواهد شد و در نهایت فاز موتور قطع می شود. چنانچه موتور خاموش شد و کمپرسور از کار افتاد سرمای داخل سیستم و اواپراتور کم می شود و گاز مبرد داخل فانوسک ترموستات فعال می شود و بر اثر گرم شدن محیط، این گاز حجم بیشتری پیدا می کند و فانوسک بزرگتر خواهد شد. با توجه به آنکه حجم فانوسک افزایش پیدا می کند، کلید ترموستات یخچال وصل می شود و کمپرسور یخچال شروع به کار خواهد کرد.

ترموستات و نحوه تنظیم دمای یخچال

مواد غذایی در فصول مختلف سال طول عمرهای مختلفی دارند بنابراین لازم است که در هر فصل دمای یخچال را به تناسب شرایط محیطی و جغرافیایی تغییر داد تا این مواد فاسد نشده و طول عمر بیشتری داشته باشند. با توجه به آنکه عوامل مختلفی می تواند در دمای یخچال تاثیر گذار باشد لازم است که با توجه به عوامل و شرایط محیطی دمای یخچال تنظیم شود.

به عنوان مثال در فصل تابستان در مقایسه با فصل زمستان لازم است که دمای یخچال بیشتر باشد تا بتواند به خوبی از سلامت مواد غذایی محافظت کند. همانطور که گفته شد ترموستات یک وسیله کاملا مکانیکی است. معمولا دمای یخچال باید بین ۰ تا ۵ درجه سانتی گراد باشد. این دما در فصل زمستان باید ۱ تا ۲ درجه سانتی گراد باشد و در تابستان بین ۲ تا ۴ درجه سانتی گراد برای یخچال و مواد داخل آن مناسب خواهد بود.

نکاتی که باید در مورد نحوه تنظیم دمای یخچال رعایت کرد:

اگر چه ترموستات نقش ویژه ای در تنظیم دما و خنک کرد یخچال دارد اما می تواند با رعایت نکات ساده دیگری به بهبود عملکرد این سیستم سرمایشی کمک کرد. از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مواد غذایی را به صورت متراکم داخل یخچال قرار ندهید و بین آنها فاصله ها را رعایت کنید تا هوا در میان مواد جریان داشته باشد. توزیع متناسب هوا می تواند در خنک کردن یخچال موثر باشد.
  2. به هیچ عنوان مواد غذایی گرم را داخل یخچال قرار ندهید سعی کنید ابتدا مواد را در یک محیط دیگر به دمای عادی برسانید و سپس آن را داخل یخچال قرار دهید. در صورت قرار دادن مواد گرم داخل یخچال یخچال زمان بیشتری برای به تعادل رساندن دما لازم دارد و انرژی بیشتری نیز مصرف میکند و در نتیجه عمکلرد مناسبی نخواهد داشت.
  3. از باز کردن درب یخچال به صورت بی هدف و برای مدت طولانی خودداری کنید چرا که این کار نیز میتواند تعادل دمایی یخچال با اختلال روبه رو کند و یخچال را وادار به کار و مصرف انرژی بیشتری بکند.
  4. همیشه سعی کنید بهداشت داخل یخچال را به خوبی رعایت کنید و اجازه ندهید یخچال به مدت طولانی برفک و یخ زدگی داشته باشد تا راندمان بهتری داشته باشد.

تشخیص خراب شدن ترموستات یخچال

همانگونه که گفته شدیخچال به شیوه ای کار می کند که اگر دما افزایش یافت، ترموستات یخچال به کمپرسور فرمان می دهد تا این افزایش حرارت را جبران کند و بعد از به تعادل رساندن دما به حد مورد نظر، کمپرسور خاموش می شود. ممکن است گاهی روشن و خاموش شدن کمپرسور به صورت منظم صورت نگیرد و یا یخچال به صورت ناگهانی خاموش شود، اینها نشانه ای از به وجود آمدن ایراد و خرابی در قطعه ی ترموستات هستند و لازم است که بررسی، تعمیر یا تعویض شود.

تعمیر ترموستات یخچال

در صورتی که بعد از بررسی ترموستات متوجه خراب شدن یا معیوب شدن آن شدید می توانید برای بررسی دقیق تر و در زمانی که یخچال در حال کار است، ترموستات را به طرف صفر بچرخانید. در این حالت اگر یخچال خاموش شد نشان از سلامت ترموستات دارد اما اگر ترموستات تغییر حالت نداد پس پلاتین های آن به هم متصل شده اند. ترموستات را از یخچال جدا کنید و پلاتین های کلیدها را که بهم متصل شده اند جدا کنید. سپس با یک اهم متر آن را چک کنید، اگر سالم بود دوباره ترموستات را در جای خود نصب کنید و در غیر این صورت آن را تعویض نمایید.

اگر ساکن شهر کرج هستید و یخچال شما نیاز به تعمیر و سرویس دارد شما می توانید با مرکز تماس حاصل فرمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن تعمیرکار مجرب و خبره خود را به محل شما اعزام کنند و مشکل را برطرف نمایند

منبع : trailappliances.com

دکمه بازگشت به بالا