اقتصادی

راهکارهای سه گانه اصلاح بازار خودرو

به گفته یك عضو شورای رقابت ، یكی از جدی ترین مشكلات در بازار خودرو ، اختلاف قیمت قابل توجه بین كارخانه و بازار آزاد است كه افراد را با هدف سودآوری جذب می كند.

به گزارش باراناخبر ، مدتی گذشته است علل التهاب و افزایش قیمت خودرو در فروشگاه توسط مقامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، اقتصاددانان و کارشناسان صنعت خودرو در دست بررسی است. در همین راستا ، معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت صنعت ، معدن و تجارت معتقد است که با توجه به نیاز واقعی بازار خودرو ، بخشی از تقاضای فعلی بازار و ثبت برنامه های فروش یک الزام کاذب است. ، روبرو شده است؛ آلبرت باغزیان ، عضو شورای رقابت ، همچنین توضیح داد كه چرا قیمت خودرو در بازار رو به افزایش است و از چه راهكارها و سیاست هایی می توان برای آرام كردن بازار خودرو استفاده كرد: وقتی بازار با افزایش کاذب تقاضا مواجه می شود با فروش محدود اتومبیل ها قابل تنظیم نیستند ، بنابراین لازم است استراتژی ها و سیاست هایی اتخاذ شود که تقاضای کاذب از بازار خودرو را از بین ببرد.

وی افزود: در حال حاضر مشکل اصلی بازار خودرو استفاده از شکاف قیمت کارخانه-بازار است ؛ وقتی شکاف قیمتی زیادی وجود داشته باشد ، تقاضا برای سرمایه گذاری در این کالاهای مصرفی که اکنون به سرمایه تبدیل شده است افزایش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شرایط فعلی باعث شده است که تقاضای بازار واقعی نامشخص و غیر قابل توضیح باشد: این روزها مردم به دنبال خرید خودرو هستند که فرصتی را برای استفاده از آن در نظر می گیرند.

وی گفت: با وجود افزایش کاذب تقاضا ، برنامه های مختلف فروش ممکن است در درازمدت مؤثر نباشد ، بنابراین توصیه می شود در بازار سه راهبرد دنبال شود. این راه حلها می تواند مانیتورینگ بازار آزاد بر اتومبیل ها ، فروش شدید خودرو و افزایش تولید خودرو را افزایش دهد.

عضو شورای رقابت اظهار داشت: برنامه های فروش اتومبیل توانستند دست واسطه ها را از بازار خودرو تا حدی قطع کنند. در زمان ثبت نام ، ما شاهد ثبات یا حتی کاهش قیمت خودرو بودیم. اما همه معتقدند چنین سیاستی بلند مدت مؤثر نیست.

به گفته باغزیان ، در حال حاضر که به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت وسایل نقلیه رو به افزایش است ، لازم است کلیه سیاستگذاران وسیله نقلیه برای افزایش تولید در کنار حل مشکلات صنعت خودرو جمع شوند. البته همکاری بیشتر بین تولیدکنندگان وسایل نقلیه نیز ضروری است.

یخ زدگی دلار سقوط می کند و قیمت خودرو در بازار سقوط می کند

برای بررسی علل التهاب بازار و قیمت خودرو ، امیرحسن کاکایی ، عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و دانشگاه صنعت ، گفت: نگرانی تورمی خریداران خودرو و افزایش قیمت ارز دو عامل است. مهم است که باعث شده قیمت خودرو در بازار آزاد باشد. وی گفت: “مازاد ارز بر مقیاس کل کالاهای سرمایه تأثیر گذاشته است.” هر محصولی که زمانی کالای مصرفی بوده است ، اکنون به لیست کالاهای سرمایه ای خریداران اضافه شده است.

وی افزود: این خودرو از دیگر بخش های اقتصادی جدا نیست؛ بنابراین طبیعی است که قیمت ارز در نوسان قیمت خودرو بسیار مؤثر باشد و می توان گفت دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در مرحله فعلی قیمت ارز است.

وی گفت: “هزینه کالاهای سرمایه در حال افزایش است.” بنابراین لازم است که به سیاستهای پولی و مالی تبدیل شود به گونه ای که قیمت ارز تثبیت شود.

تا زمانی که اختلاف زیادی بین بازار و کارخانه وجود داشته باشد؛ بازار خودرو نیز جذاب است

عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علوم و فناوری گفت: نگرانی تورمی مردم باعث شده تا قیمت خودروهای موجود در بازار افزایش یابد. وی گفت: “با افزایش قیمت همه کالاها ، مردم برای حفظ نقدینگی خود به بازار پرسود باز می گردند.” ماشین می رود. بنابراین تا زمانی که فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار زیاد باشد ، این بازار برای خریداران و واسطه ها جذاب است.

کاکایی گفت: “در دو سال گذشته ، اگر به قیمت کالاهای موجود در بازار توجه کنیم ، می بینیم که متوسط ​​قیمت در هر زمان معین با قیمت موثر دلار یا یورو مطابقت داشته است و این روند در نهایت ادامه خواهد یافت.”

کاکایی خاطرنشان کرد: در برخی مقاطع زمانی احساسات وارد بازار خودرو شده است و تأکید کرد: حذف قیمت از وب سایت ها ، فروش بسیار زیاد خودرو و گنجاندن محدودیت در خرید خودرو توسط شرکت های خودروسازی موجب شده است. در بازار رکود اقتصادی وجود داشت و این باعث شد تا یک فروشنده در بازار خودرو وجود داشته باشد.

وی افزود: با وقایع فوق ، قیمت خودرو پایین نیامده و اکنون تنش موجود قابل توجه است ؛ اگر قیمت دلار آنطور که مقامات پولی و مالی بالا می گویند سقوط کند ، قیمت خودرو در بازار به نوعی سقوط می کند ، اگر دلار سقوط نکند. هفته آینده ، قیمت ها در همه بازارهای سرمایه از جمله خودرو و همچنین مسکن و بورس کالا رو به افزایش خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا