عمومی

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

در لحظه ای که شاهد قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر برای شناخت حریفان تیم ملی کشورمان در این دوره از مسابقات بودیم، در ابتدای مراسم از نماد جام جهانی 2022 رونمایی شد اما در همان لحظه ، ما متوجه نشدیم که یک ایرانی آن را طراحی کرده است.

به گزارش باراناخبر، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: نمادی که به سرعت در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و حتی شایعاتی درباره ماهیت آن منتشر شد; برخی آن را روح می دانستند و برخی دیگر آن را «سفره ماهی در خلیج فارس» نامیدند، اما هیچ یک از این تعابیر از «لایب» درست نبود. لایب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار توانمندی است که همه فوتبالدوستان را به تماشای تکنیک های خود و البته دعوت می کند. نکته مهم در مورد این طرح این است که یک طراح گرافیک ایرانی آن را طراحی کرده است. «سید حسین اجاقی» فردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها منتشر شده و به عنوان طراح نماد جام جهانی معرفی می شود. دستاوردی ویژه برای او که سال ها «شخصیت طراح» بود اما پیش از این توانسته برای اولین دوره جام جهانی غرب آسیا به موفقیتی خاص و بزرگ دست یابد.

او در گفتگو با ما از آغاز تاریخچه این طراحی، تماس امیر قطر با وی، چالش های طراحی این نماد و … می گوید.

از بچگی عاشق نقاشی بودم

این گرافیست و تصویرگر جوان و با استعداد در اولین سوال از ورودش به حرفه طراحی می گوید: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 84 دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. از سال 1990 به طور حرفه ای در زمینه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن و بازی های رایانه ای کار کرده ام. شایان ذکر است که وی در چندین پروژه انیمیشنی سریالی و سینمایی در زمینه طراحی شخصیت و فضا همکاری داشته است. همچنین طراحی و اجرای دو جلد کتاب طنز (کمیک استریپ) و طراحی مجموعه استیکر برای برخی از برنامه های پیام رسان فارسی از دیگر فعالیت های وی است.

فیفا یک سال و نیم پیش برای من ایمیل فرستاد

وی در پاسخ به این سوال که تاریخچه طراحی جام جهانی در قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی نمادهای جام جهانی در دوره های قبل مانند برزیل یا روسیه که اطلاعات دقیق تری در مورد آن دارم، این بود که فیفا رقابتی بین صاحبان سبک بود. او سه پیشنهاد را انتخاب کرد که مورد تایید همه کارشناسان قرار گرفت. فیفا سپس هر سه مدل را در معرض دید عموم قرار داد و هر کدام که بیشترین رای را به دست آورد نماد دوره ای شد که محصولات جام از این نظر تقریباً یک یک سال و نیم پیش ایمیلی از کمیته عالی جام جهانی که کمیته مشترک فیفا و مسئولان کشور میزبان جام جهانی است، قطر دریافت کردم. نمونه کار شما را دیده ایم، مورد تایید و پسند ما قرار گرفته است، پس در صورت علاقه مندی، پیشنهاد خود را به عنوان نماد جام جهانی رسم کرده و برای ما ارسال کنید.

طرح اصلی من یکی از 3 مدل برتر فیفا شد

طراح گرافیک گفت: پس از دریافت ایمیلی از کمیته برگزاری جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم و سپس پیشنهادی را برایم ارسال کردند که در آن طرح باید چه شکلی باشد و چه معیارهایی برای آنها باید باشد. پروژه نماد جام جهانی در قطر. آنها مهم هستند و می خواهند روی آنها کار کنند و مجموعه ای از استانداردها و … بلافاصله پیشنهادم را شروع کردم و در نهایت به آنها نماد دادم. نماد شاهین معروف به پرنده ملی قطر بود و من در چندین مرحله روی آن سخت کار کردم و به اصطلاح آن را چکش زدم تا به پایان نهایی رسید و به عنوان یکی از سه طرح آخر و بهترین طرح قرار گرفت. رای عمومی فیفا که برای شرکت در شبکه های اجتماعی آن استفاده می شود. گفته می شد انیمیشن هایی بر اساس این شخصیت ها ساخته می شود و مردم پس از دیدن انیمیشن به این نمادها رای می دهند. یک سال پیش این اتفاق افتاد و من باید از نتیجه مطلع می شدم اما دو ماه گذشت و خبری نشد. من به همین کمیته ایمیل زدم که کشور میزبان جام جهانی با رفراندوم مخالفت کرده و ظاهراً برنامه ای دارند و می خواهند به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار کنند.»

امیر قطر می خواست این نماد توسط من طراحی شود

«اجاقی» ایمیلی از سوی فیفا دریافت می کند که «قطر هیچ یک از این سه طرح را نپذیرفته است و قصد دارد نماد جام جهانی را خودش طراحی کند و این پروژه با آن متوقف می شود». او گفت: تقریباً یک ماه طول کشید تا پاسخ ایمیلم را دریافت کنم تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش برند کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. اشاره شد که ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را تمام کنید. بعداً متوجه شدم که خود امیر قطر نیز نظری تقریباً مشابه آنچه در حال حاضر انجام شده بود دارد و در روزهای اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر طرح‌های من و دیگر استایلیست‌ها را دیده است و درخواست کرده که این ایده توسط من اجرا و نهایی شود، زیرا طرح شاهین من برای او جذاب‌تر از بقیه بوده است.»

این نماد نشان دهنده پوشش محلی قطر است

این آرایشگر درباره ماهیت این نماد گفت: برای طراحی ایده امیر قطر با کمیته برگزاری جام جهانی قرارداد مستقیم امضا کردم و از شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این بود که روسری مشکی مردان قطری و لباس محلی مردم قطر به نماد رسمی جام جهانی قطر تبدیل شود. آنها می خواستند از این فرصت جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را به عنوان نماد فرهنگی و پوششی که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود، ارائه کنند. «آنها می خواستند این نماد به صورت بصری دیده شود تا همه مردم جهان بدانند قطری ها چگونه لباس می پوشند و ظاهراً این در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

طراحی یک شخصیت جام جهانی بدون دست سخت بود

اجاقی درباره چالش های طراحی نماد جام جهانی 2022 قطر گفت: طراحی این نماد را زمانی شروع کردم که گفتم برای من که یک شخصیت پرداز با 15 سال سابقه در این زمینه هستم، این شخصیت بسیار چالش برانگیز بود. . . وقتی می خواهیم شخصیتی را طراحی کنیم، برای خلق آن یک سری اهداف داریم که باید در طراحی به آنها توجه کرد. از این نظر شخصیت ما باید یک فوتبالیست می بود و این ورزش مربوط به تحرک است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندام برای بازی با توپ بسیار مهم است اما زمانی که در مراحل اولیه پروژه راه می رفتم. ، رضایت بخش نبود واکنش هایی که از امیر قطر برای این اتودها گرفتم دقیقاً همینطور بود و به من گفت که این شخصیت دست و پا ندارد و باید با همان شفیع به هدف رسید، حالا می توانی کاری کنی! اتو کردن زیاد، چکش های زیاد، تماس با تیم انیمیشن فیفا در مورد نحوه طراحی حرکتی برای این شخصیت برای ارائه یک نمایش فوتبال، در نهایت به طرحی رسیدیم که همه دوست داشتیم. ادامه دادیم تا بهتر شدیم تا به نتیجه نهایی که در قرعه کشی جام جهانی مشخص شد رسیدیم و حالا می توانید آن را ببینید.

نقش اسلیمی در نماد طرح حنا زنان قطری است

این تصویرگر نیز توضیح جالبی برای طرح های این نماد دارد و می گوید: پس از نهایی شدن طرح نهایی، تزیینات، طرح ها و … زیادی برای آن طراحی کردم و گزینه های زیادی را در نظر گرفتم و برای انتخاب به این کمیسیون فرستادم. فینال باز است برخی از آنها بسیار شلوغ بودند و ما ترجیح دادیم آنقدر شلوغ نباشیم که تنش بصری ایجاد کنیم زیرا ممکن است برای مخاطب منطقی نباشد. در حالی که تصمیم داشتیم دو توپ را در دستان شخصیت قرار دهیم، این توپ ها را از لوگوی اصلی جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد نیز گرفتیم، زیرا این شخصیت باید از همان لوگو به این نماد تبدیل می شد. نقش اسلیمی که در انتهای این شخصیت دیده می شود نیز الهام گرفته از نقش حنا است که زنان قطری از آن به عنوان تزئین استفاده می کنند. ما می خواستیم در این شخصیت نمادی از جوامع مردان و زنان قطری به عنوان میزبان جام جهانی داشته باشیم.»

من به فوتبالیست بودن و دقت امیر قطر علاقه داشتم

اجاقی که دائماً با امیر قطر در تماس بود تا این ایده را از طریق دفترش تهیه کند و نظرات او را دریافت کند، گفت: نکته جالب مکاتبات، دقت و وسواس زیاد او بود. این هم مهم است که او طرفدار پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در آن نقش ایفا کند. به عنوان مثال در پایان طراحی از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید کرد که طرح شلوغتر باشد. در نهایت، امیر قطر گفت که جمعیت کم طراحی توجه را از خود شال سفید منحرف می کند. این را به فیفا گفتم اما قبول نکردند و در نهایت وقتی امیر قطر گفت قبول شد. برای من جالب بود که او اینقدر مراقب بود.»

من خوشبین هستم که از گروه خود خارج شویم

اجاقی در پاسخ به این سوال که آیا اهل فوتبال هستید یا خیر، گفت: من به فوتبال علاقه زیادی دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به ورزش بیشتر مشخص است. در مورد تیم ملی در جام جهانی قطر، من از بچگی عاشق بازی تیم ملی آلمان و انگلیس بودم. با توجه به اینکه خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این مدت اتفاقات خوبی برای تیم ملی کشورمان بیفتد. بریتانیا مثل سابق در مستطیل سبز قوی نیست و من فکر می کنم خیلی راحت تر از آرژانتین است. در مجموع خیلی خوشبین هستم که صعود کنیم.»

کار من هنوز تمام نشده و چسب های جذابش باقی مانده است

اگرچه طرح لایب به عنوان نماد جام جهانی 2022 کامل شده است، اما کار این گرافیک ایرانی همچنان ادامه دارد. «کار من هنوز تمام نشده است. ما همچنان در حال کار بر روی استیکرهای این نماد هستیم و علاوه بر تعدادی از آنها که کشف شده است، موارد جالب دیگری نیز در روزهای آینده اضافه خواهد شد. فقط بسته اولیه در قرعه کشی کشف شد. در روزهای آینده پوسترهای شبکه های اجتماعی را در اختیار فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر قرار خواهم داد تا خودشان منتشر کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا