اقتصادی

نان، روغن مایع، تعمیر خودرو و رستوران در صدر شکایات مردمی

براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، در ژانویه امسال ، بیشتر شکایات مربوط به نوع تخلف مربوط به پرخوری و کلاهبرداری بود ، شکایات بیشتر دریافت شده در بخش کالاهای مربوط به نان ، روغن های مایع در بخش خدمات مربوط به تعرفه ها. تعمیر وسایل نقلیه سبک و رستوران ها.

به گزارش باراناخبر ، طبق اعلام سازمان دفاع ، در ژانویه سال جاری ، 21 هزار و 92 گزارش و شکایت عمومی درباره کالاها و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان استان ، معدن و تجارت و از کل تعداد شکایات دریافتی ، 20677 مورد معادل 98٪ قابل ردیابی و 415 مورد معادل 2٪ غیرقابل ردیابی بودند.

همچنین ، از مجموع شکایات رسیدگی شده ، 5628 مورد معادل 26٪ منجر به تهیه برگ گزارش بازرسی ، 7921 مورد معادل 38٪ منجر به عدم کشف تخلفات و 7543 مورد معادل شده است. تا 36٪ ، به دلیل کار متخصصان در حال پیگیری هستند. سهم شکایات مجرمانه و غیرمخلف در کل شکایات بعدی در دی ماه امسال 64 درصد بوده که نسبت به دسامبر سال جاری 2 درصد کاهش یافته است.

از این تعداد 18،837 شکایت ، معادل 89٪ مربوط به کالاها و 2255 معادل 11٪ مربوط به خدمات است. در این میان ، بیشترین شکایات دریافتی در بخش کالاها مربوط به نان ، روغن های مایع و در بخش خدمات مربوط به هزینه های تعمیر وسایل نقلیه سبک و رستوران ها است.

شایان ذکر است که اواخر سپتامبر بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کاهش یافت و قیمت آن افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد ، روغن مایع به قدری در بازار کمیاب شد که در فروشگاه ها یا فروشگاه های بزرگ موجود نبود یا فقط یک روغن برای هر نفر فروخته بود. اگرچه طبق قول مسئولان مربوطه ، از ابتدای ژانویه مشکل این کالای پرمصرف در بازار نفت حل می شود ، اما به نظر می رسد که این وعده هنوز به خصوص در بخش جامد روغن عملی نشده است. ، بنابراین مردم مجبور می شوند روغن استفاده شده خود را تهیه کنند یا ساعتها در صف های طولانی بایستند یا قیمت های گزافی بپردازند و یا روغن مورد نیاز خود را در ازای کالاهای دیگر خریداری کنند. در این راستا ، هنوز گزارشهایی از فروش اجباری کالاهای دیگر برای تأمین نفت وجود دارد. این بدان معناست که برخی فروشگاه ها به شرط خرید کالای مقصد فروشگاه به مشتری روغن می فروشند. اخیراً گزارش هایی مبنی بر کمبود روغن مایع در بازار منتشر شده است ، اما اخیراً رئیس آژانس حفاظت از تامین نفت خام قول داده است که روغن های مایع و جامد را در اسرع وقت توزیع کند.

با این حال ، تعداد کل شکایات دریافتی در ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، با دریافت 2286 شکایت ، پنج درصد کاهش یافته و استانهای تهران ، خراسان رضوی ، البرز و آذربایجان شرقی با افزایش شکایات و کهگیلویه و بویراحمد ، سمنان ، زنجان و ایلام با کاهش شکایات روبرو شدند.

بیشتر جرائم: گران فروشی و کلاهبرداری

بیشتر شکایات براساس نوع تخلف مربوط به کلاهبرداری بیش از حد و کلاهبرداری است و در مورد نحوه دریافت شکایات ، در مجموع 14860 مورد معادل 71٪ از طریق تلفن ، 2846 مورد معادل 13٪ حضوری و 3386 مورد ، معادل 16٪ در نوشتن. گرفته شده است.

در این میان از مجموع شکایاتی که منجر به تخلف شده است ، 680 مورد منجر به سازش و جلب رضایت شاکیان و تشکیل و ارجاع پرونده ها به IECD و سایر دادگاه ها شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا