عمومی

میرباقری، زنده‌کننده تاریخ! – باراناخبر

در میان راویان جنگ حقیقت و باطل ، داود میرباقری یکی از رهبران این زمینه است که این مجموعه وقایع را با مجموعه های معروف تاریخی خود از امام علی (ع) تا مختار به تصویر کشیده و این کار را با هم انجام داده است. با چهره های مشهور که بسیاری می دانند ، شخصیت هایی که مورخانی که نام آنها زیاد شنیده نشده است باید بیشتر و بیشتر معرفی شوند.

به گزارش باراناخبر ، این روزنامه جام جم وی نوشت: “جدال بین حق و باطل ، خیر و شر در تاریخ یکی از آن داستان ها است که به اندازه آفرینش انسان قدیمی است ؛ به حدی که هر سن و زمان پر از ماجراهایی است که به صحنه تبدیل شده است. نبردهایی که برخی از آنها بخشی از سرنوشت مذهبی ما هستند و تاریخچه آنها هنوز هم در کنار هم گفته می شود و از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. از راویان این روایات ، داود میرباقری یکی از رهبران این است زمینه ای که با مجموعه های معروف تاریخی خود از امام علی علی (ع) گرفته تا مختار ، این وقایع را بیان کرده و به همراه چهره های مشهور و مشهور باعث شده است ، چهره های تاریخی که حتی اگر اسامی را نشنویم آنها باید بیش از پیش معرفی شوند.

مختارنامه

در سپتامبر 1989 بود که سریال “مختارنامه” به کارگردانی داوود میرباقری پخش شد. احتمالاً همه شما از طریق پخش مجدد آن ، تاریخ این سریال را می دانید. اما بگذارید یک بار دیگر آن را مرور کنیم. داستان این سریال تلویزیونی با زخمی شدن امام حسن (ع) از کوفه و پناه بردن امام به حاکم مادین که عموی مختار است آغاز می شود. سپس ، داستان به وقایع سال 60 هجری و درگذشت معاویه و حکومت یزید و روند بیعت با امام حسین (ع) می رود و سرانجام ، پنج سال پس از واقعه عاشورا ، مختار به عنوان رهبر قیام چهارم پس از عاشورا با متحد کردن شیعیان در کوفه ، او علیه حکومت اموی قیام می کند و از قاتلان امام حسین (ع) و شهدای کربلا انتقام می گیرد. وی در دوران حکومت 18 ماهه خود سه جنگ بزرگ با ابن زیاد ، ارتش لوانتین و لشکر الزبیر انجام داد که در آن قیام توسط مصعب بن زبیر سرکوب شد و مختار کشته شد.

در این سریال شخصیت های زیادی که بسیاری از آنها نام داستان را دارند ، حضور داشتند و بسیاری دیگر که در گفتن این داستان نقش داشتند با مخاطبان بیشتری معرفی شدند؛ یک اتفاق جالب که ما در زیر نگاهی به آن انداختیم و شخصیت هایی را که از طریق حکم برجسته تر می شوند بررسی کردیم.

صلح

کیسان ابومره

بازیگران: رضا ریگیاری

کیسان ابو عمره که توسط مردم کوفه و نزدیکان مختار ثقفی معروف به کیان ایرانی بود ، معروف بود که نام مستعار او ابو عمره بود. مختار پس از فتح کوفه ، وی را به رهبری نگهبانان شهر منصوب کرد. وی قاتلین امام حسین (ع) مختار و عمر بن سعد را معرفی کرد و طبق گفته شمر بن ذی ال یوشین توسط وی کشته شد و همچنین خولی بن یزید آسبهی به اسارت وی درآمد.

سلیمان بن صدر خزاعی

بازیگران: ولییا … شیراندامی

او کیست که رهبر قیام توابین و یکی از اعراب بزرگ و شیعیان کوفه بود. سلیمان بن صدر در نبردهای مختلفی در پله های امیرالمؤمنین (ع) جنگید. اولین نامه های کوفه به رهبری وی به امام حسین (ع) نوشته شده بود ، اما او خود در جنگ کربلا حضور نداشت. وی در قیام خونین امام حسین (ع) به شهادت رسید.

محمدبن حنفیه

بازیگران: محمدرضا شریفی نیا

او کیست که فرزند امام علی (ع) و خوله حنفی است. وی در نبرد جمل ، نبرد صفین و نبرد نهروان شرکت کرد و بعضاً حامل پرچم لشکر علی بود. وی در حادثه کربلا در مدینه ماند. پس از آنكه مختار كوفه را به دست گرفت ، نامه ای به مختار نوشت و مختار گروهی را به مكه فرستاد و آن را از دست عبد بن زبیر نجات داد.

ابراهیم بن ملکشتار

بازیگران: حسن میرباقری

چه کسی ابراهیم بن مالک اشتر نخعی ، ملقب به ابوالنعمان فرزند ملک الاستر بود که با مختار بن ابوعبید السغافی در آغوش اموی امام حسین (ع) علیه امویان قیام کرد. ابراهیم در جنگ صفین ، در میان اصحاب امام علی (ع) در پله های پدر ، با معاویه جنگید. وی پس از واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) ، به قیام مختار پیوست ، با امویان جنگید و عبید را به قتل رساند … ابن زیاد. وی پس از شهادت مختار ، به مصعب بن زبیر پیوست و در نبرد با نیروهای عبدالملک بن مروان کشته شد.

رفاء بن شاداد باجلی

بازیگران: انوشیروان ارجمند

كسي كه ريفا بود يكي از اصحاب علي (ع) و مختار بود و در كنار سليمان بن صدر الخزاعي ، يكي از رهبران توبه محسوب مي شد. وی در نبردهای جمل و صفینا گذشت و قاضی اهواز در زمان سلطنت امام علی بود. این شخص از نخستین افرادی بود که نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و از وی خواست که به کوفه بیاید. در طول عمر خود ، عاشورا اتفاق افتاد كه در آن حضور نداشت. وی پس از از دست دادن قیام توابین ، به قیام مختار پیوست و سرانجام در این راه کشته شد.

هانی ابن آروا

بازیگران: فرخ نعمتی

چه کسی او دوست امام علی (ع) و یکی از حاضرین در نبرد جمل و صفین بود. او که او نیز یکی از بزرگان کوفه به حساب می آمد ، بیعت با یزید را صحیح نمی دانست و به همین دلیل ، پس از ورود اوبیا بن بن زیاد به کوفه ، خانه خود را به عنوان پایه ای برای فعالیت های سیاسی و نظامی علیه وی تنظیم کرد. . وی همچنین در قیام مسلم ابن عقیل نقش اساسی داشت و پس از شهادت مسلمان ، به دستور ابن زیاد نیز به شهادت رسید.

میثم تمار

بازیگران: پرویز پورحسینی

چه کسی امام علی (ع) بود و فرزندانش امام حسن و امام حسین بودند که به دستور ابن زیاد به دار آویخته شدند. شهادت وی قبل از واقعه در کربلا در کوفه رخ داد. معجزات زیادی به این شخصیت نسبت داده شده است ، اما در مورد زندگی او اطلاعات بسیار کمی در دست است ، جز این که او یکی از اصحاب ائمه اطهار بوده و خرما را در کوفه فروخته است.

RHE

عبدا .. بن زبیر

بازیگران: رضا کیانیان

چه کسی ‘عبدو بنزوبیر بن عوام’ معروف به ابن زبیر بود ، یکی از مدعیان خلافت پس از مرگ معاویه است که حکومت الزبیر را در مکه تأسیس کرد. وی اولین بار از مهاجران در مدینه متولد شد. ابن زبیر بیشتر به خاطر بیعت با یزید بن معاویه ، ادعای او برای خلافت و پناه بردن او به مکه مشهور است که منجر به فتح شهر توسط ارتش یزید شد. وی در سن هفتاد و دو سالگی در مکه توسط ارتش لوانتین کشته شد.

مصعب ابن زبیر

بازیگران: جعفر دهقان

او چه کسی بود فرمانده سلسله زبیر بود که قیام مختار را پایان داد. مصبی به نمایندگی از برادرش عبد ال زبیر ، در بصره به قدرت رسید. وی پس از کشتن مختار ، 5000 نفر را نیز که از آنها نجات داده بود ، کشت. وی در سال 72 هجری در نبردی با عبدالملک بن مروان ، حاکم بنیامین ، کشته شد.

سنان

بازیگران: رضا خندان

کی بود که سینان بن انس بن عمرو نخعی ، یکی از سربازان عمر بن سعد در واقعه عاشورا بود که طبق برخی روایات ، حسین بن بن علی (ع) را برید. وی به عنوان یکی از قاتلان اصلی امام حسین (ع) شناخته شد ، وی زندگی پنهانی داشت و پس از قیام مختار ثقفی ، کوفه را ترک کرد و به بصره و مناطق اطراف آن گریخت. طبق برخی منابع ، سینان توسط متحدین مختار کشته شد.

شببات ابن ربیعی

بازیگران: مظفر مقدم

او چه کسی بود یکی از فرماندهان سپاه علی (ع) در نبرد صفین. او را مرد هزار چهره می نامند. کسی که در طول زندگی خود تغییر رنگ داده و نظر خود را بارها تغییر داده است. شببوس یکی از کسانی بود که نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و از وی خواست که به کوفه بیاید ، اما با ورود ابن زیاد به کوفه ، انحراف پیدا کرد و به اصحاب خود پیوست و مسلمان را تنها گذاشت. این رقم فرمانده نیروهای پیاده نظام لشکر عمر بن سعد در عاشورا بود ، اما او کمتر آفتابی بود و سرانجام با قیام مختار روبرو شد و در ترور وی نقش داشت.

حسین بن نامیر

بازیگران: سیامک اطلس

کسی که حسین بن نومیر بود یکی از فرماندهان بنیامین در زمان معاویه ، یزید و مروان بن حکم است. وی یکی از دشمنان سرسخت امام علی (ع) و همچنین یکی از کسانی است که معاویه را ترغیب کرد تا یزید را به عنوان جانشین خود انتخاب کند. حسین بن نامیر در ماجرای حراء و حمله شامیان به مکه و آتش زدن کعبه شرکت داشت. با شروع قیام طوبین ، او به عین الواردا رفت و این قیام را سرکوب کرد. وی در سال 66 یا 67 هجری قمری در جنگ خزر توسط ابراهیم بن مالک اشتر کشته شد.

امام علیو)

صلح

عبد … بن مسعود

بازیگران: جمشید مشایخی

شاخص: منوچهر اسماعیلی

چه کسی عبد … ابن مسعود ابن غفل بن ابن حبیب الهودالی معروف به ابن مسعود یکی از اصحاب پیامبر اکرم (ص) و یکی از راویان و مفسران قرآن کریم در آغاز اسلام است. او ششمین نفری است که به اسلام گرویده است. ابن مسعود در زمان خلافت عثمان با سعد بن ابی وقاص بحث و گفتگو كرد و عثمان او را به مدینه فرا خواند. وی دو سال قبل از کشته شدن عثمان در مدینه درگذشت. عبد … ابن مسعود از نخستین حافظان قرآن بود و حدود 70 سوره را مستقیماً از پیامبر (ص) شنید. آسیم روایت خود را از قرآن از ابن مسعود آموخت. ‘عبد … از بعضی افراد قرآن تلاوت کرده بود و آنها آن را نوشته بودند ، و هنگامی که’ عثمان دستور داد که قرآن تدوین شود ، او در ابتدا آن را قبول نکرد ، اما در نهایت مجبور شد این کار را انجام دهد.

مالک اشتر

بازیگر: داریوش ارجمند

بازیگر صدا و سیما: منوچهر اسماعیلی

چه کسی این بود که کمتر کسی ملک بن حارث نخعی را نمی شناسد ، معروف به مالک اشتر. وی از یاران وفادار و رزمندگان لشکر امام علی بود که نقش مهمی در دعوت مردم به عهد وفاداری با علی بن ابی طالب داشت. علی (ع) در نبردهای جمل و صفین با امام شرکت کرد ، وی را به عنوان فرماندار مصر رقم زد ، اما مالک قبل از رسیدن به دفتر مرکزی استان خود کشته شد.

عقیل بن ابی طالب

بازیگر: دانشجوی عزیز

بازیگر صدا و سیما: خسرو شمشیرگران

چه کسی او فرزند دوم ابوطالب و برادر بزرگتر و محبوب امام علی (ع) بود. وی پنج پسر داشت که یکی از آنها مسلم ابن عقیل ، یار شهید امام حسین (ع) است. روایت است که این شخصیت در اواخر عمر کور بود و پس از مرگ در نزدیکی بقیه به خاک سپرده شد.

عثمان بنّحنیف

بازیگران: رحمان باقریان

چه کسی عثمان بن حنیف اوسی انصاری بود یکی از اصحاب پیامبر (ع) و فرمانده مؤمنان (ع) است. عثمان قبل از نبرد جمل فرماندار بصره در زمان حکومت امام علی (ع) بود. هنگامی که برگزارکنندگان نبرد جمل وارد بصره شدند ، عثمان با آنها روبرو شد و پس از نبرد شدید بین آنها ، با آنها پیمان بست تا با ورود پیمان امام علی (ع) هیچ اقدامی انجام ندهد بلکه زبیر و یارانش. او پیمان را شکست و شب به عثمان و همراهانش رفت. آتا سولوموان بسیاری از همراهان عثمان کشته شدند و عثمان پس از شکنجه آزاد شد. وی پس از آزادی ، به اردوگاه امیرالمؤمنین (ع) پیوست.

محمد بن ابی بکر

بازیگران: پرویز پرستاوی

چه کسی محمد بن ابی بکر بن ابی قهافا بود ، یکی از نزدیکترین یاران امام علی (ع) است که توسط وی به عنوان فرماندار مصر منصوب شد. وی فرزند خلیفه اول و اسما بنت اموی بود که پس از درگذشت ابوبکر و ازدواج مادرش با امام علی (ع) در خانه امام علی (ع) بزرگ شد. وی یکی از مخالفان اصلی خلیفه سوم بود. در دوره امام علی (ع) یکی از شرایط الخمیس بود و در نبردهای جمل و صفین مسئولیت بخشی از سپاه امام را بر عهده داشت. وی در زمان فتح مصر توسط شام به شهادت رسید.

RHE

قتام

بازیگر: ویشکا آسایش

چه کسی قاتم بنت شاینا ابن عوده بود یا کتامه زانی ، از حامیان قاریج است که در تحریک ابن ملجم در شهادت امام علی (ع) نقش ایفا کرده است. پدر و برادر كتام از جمله قربانیان نبرد نهروان بودند ، بنابراین وی كشتار علی (ع) را شرط ازدواج خود قرار داد و ابن ملجم برای رسیدن به آن در كارهای خود مصمم شد. برخی از محققان این داستان را جعلی می دانند.

اشث بن کندی

بازیگران: انوشیروان ارجمند

شاخص: جورج پتراسی

چه کسی اشعث بن قیس کندی یکی از فرماندهان لشکر امام علی (ع) در نبرد صفین بود که از حکومت ابوموسی الاشعری حمایت کرد و مانع ادامه جنگ با معاویه بن ابی سفیان شد. اشعث در متوقف کردن نبرد صفین نقشی داشت. بعد از نبرد نروان ، هنگامی که امام علی (ع) می خواست با معاویه بجنگد ، اشعث به بهانه اینکه او از جنگ خسته شده بود با او مخالفت کرد و همین امر باعث شد تا امام علی (ع) نتواند جلوی معاویه را بگیرد. براساس گزارش های تاریخی ، اشعثی از شهادت امام علی (ع) آگاه بود.

ابوموسی اشعری

بازیگران: عباس امیری

شاخص: پرویز بهرام

چه کسی عبد … ابن قیس ، معروف به ابوموسی الاشعری ، از اصحاب پیامبر (ع) بود. شهرت ابوموسی در منابع تاریخی عمدتا به دلیل نقش وی در داوری پس از نبرد صفین است که به نمایندگی از امام علی (ع) به عنوان داور انتخاب شد. امام از انتخاب خود راضی نبود ، اما با اصرار و سفت شدن بعضی از سپاهیان خود مجبور به چنین کاری شد. سرانجام ، ابوموسی توسط عمرو العاص (نماینده معاویه در داوری) فریب خورد.

سعد ابن ابی وقاص

بازیگران: علی زندی

شاخص: محمدعلی دیباج

چه کسی سعد بن مالک بن وهیب معروف به سعد بن ابی وقاص بود؛ او یکی از همراهان پیامبر و یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ با ایران بود. او در نبردهای بدر و یود شرکت کرد. سعد به نمایندگی از خلیفه دوم حاکم کوفه بود و توسط مردم سرنگون شد. در زمان خلافت امام علی (ع) ، او در ابتدا بیعت نکرد و در جنگهای پس از وفاداری شرکت نکرد.

عمرانی

بازیگران: مهدی فتحی

چه کسی عمرو بن است که یکی از سرسخت ترین دشمنان پیامبر اکرم (ص) است که اندکی قبل از فتح مکه به اسلام گروید و زندگینامه ها نام او را در بین صحابه ذکر کرده اند. دشمنی وی با امام علی (ع) و فریب او در جنگ با آن امام ، او را به یکی از شخصیتهای منفور در بین شیعیان تبدیل کرده است. گفته می شود که وی در طرح بسیاری از ترفندهای معاویه علیه امام علی (ع) از جمله پیراهن خونین عثمان نقش داشته است. در نبرد صفین ، وی یکی از فرماندهان قدیمی معاویه بود و از وی نیز به دلیل تهیه نقشه قرقره نیزه مورد ستایش قرار گرفت. در موضوع داوری ، عمرو نماینده ارتش لوانت بود.

ولید ابن اکبه

بازیگران: محمدرضا شریفی نیا

که ولید بن عقبه بود از قبیله ابو عمرو سلسله بنیامین در مکه بود. وی پس از قیامت یکی از مأمورین آزار دهنده پیامبر اکرم (ص) بود. وی در زمان فتح مکه در سال هشتم هجری به اسلام گروید. به گفته مفسران ، وی مجرم ذکر شده در آیات است. ولید نیز تا پایان عمر در بین دشمنان سرسخت امام علی (ع) بود. دعای مسمومیت و تبدیل دو رکعت به چهار رکعت ، یکی از موارد مشهور تاریخ است.

مروان ابن حكم

بازیگران: اصغر همت

چه کسی مروان ابن حکام ابن ابی العاص ابن امیه چهارمین خلیفه بنی امیه و رئیس شعبه مروانی بود. در کودکی مروان به دستور پیامبر اکرم (ص) به همراه پدرش حکام بن ابی العاص به طائف تبعید شد و توسط خلیفه سوم ، عثمان بن عفان به مدینه بازگشت. وی از تدفین پیکر امام حسن (ع) در کنار سلف خود ، پیامبر (ص) جلوگیری کرد و همچنین با امام حسین (ع) به دلیل عدم ادای سوگند با یزید ، استدلالی داشت. مروان پس از استعفای معاویه بن بایزید از دولت به خلافت رسید و پس از حدود ده ماه ، در سال 65 هجری ، توسط همسرش مسموم شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا