مهمترین مزیت های ما در مالیات صنف پوشاک چیست

مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها است که نحوه پرداخت و مبلغ آن معمولا هرساله توسط دولت تعیین می‌شود. برای محاسبه مالیات و پرداخت مالیات، انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که به ‌دو دسته کلی  و غیرمستقیم تفکیک می‌شود. مالیات مستقیم، مالیاتی است که هر فرد با توجه به مولفه‌هایی باید پرداخت کند. این نوع مالیات به دو دسته مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی تقسیم می‌شود. در واقع مالیات اصناف و مشاغل یا همان مالیات مغازه از دسته مالیات‌های مستقیم است. مالیات مستقیم قوانین مربوط به خود را دارد و محاسبه و معافیت و … از جمله قوانین مالیات مستقیم هستند.

اصناف و مشاغل جزو دسته‌هایی هستند که باید مالیات مستقیم از نوع مالیات بر درآمد پرداخت کنند. مالیات بر درآمد همانطور که از اسم آن مشخص است، با توجه به میزان درآمد اصناف، بنگاه‌ها و افراد شاغل تعیین می‌شود. به‌عبارتی هر فرد یا صنفی که به ‌نوعی کسب درآمد می‌کند، باید درصدی از آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. درآمد افراد و مشاغل تا سقف مشخصی معاف از مالیات است و بعد از آن، درصد مالیات به‌صورت صعودی افزایش پیدا می‌کند. البته انواع مالیات مغازه شامل مالیات بر ارزش افزوده هم می‌شود. با وجود مالیات غیرمستقیم  همه افراد مشمول ۹ درصد پرداخت مالیات هستند.

البته در این میان اصناف و مشاغلی هستند که بنا بر نوع فعالیت یا مقدار درآمد از پرداخت مالیات اصناف و مشاغل معاف می‌شوند. کمترین مالیات اصناف متعلق به اصناف فرهنگی است و اصنافی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته شروع بکار می‌کنند نیز می‌توانند از برخی معافیت‌های مالیاتی یا مالیات نرخ صفر استفاده کنند.

مالیات مغازه لباس فروشی

مغازه لباس فروشی که در دسته صنف پوشاک قرار می گیرد و دارای مجوز صنفی است مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. حال میخواهیم بدانیم مالیات پوشاک چقدر است ؟ طریقه محاسبه به این صورت است که به میزان فروش شما مالیات تعلق خواهد گرفت. به طور مثال اگر 400 میلیون تومان فروش داشته باشید، باید هزینه هایی که برای کسب و کار خود می کنید را از این مبلغ کم کنید. این هزینه چه هستند؟

هزینه آب و برق و گاز – اجاره – خرید هایی که از عمده فروشان می کنید – هزینه های استهلاک بیماری و … را می توانید از میزان فروش کسر نموده و هر آنچه که باقی می ماند درآمد شماست. به طور مثال اگر هزینه ها 280 میلیون تومان باشد سود شما 120 میلیون تومان است.حالا از مبلغ 120 میلیون تومان آن نرخ معافیت مالیاتی سالیانه کسر می گردد و به هر آنچه باقی می ماند مالیات تعلق خواهد گرفت. درصد محاسبه به صورت پلکانی است.

مشمولان مالیات بر اصناف

مشمولان مالیات بر اصناف با توجه به نوع فعالیت واحد صنفی و میزان درآمد به سه‌دسته تقسیم می‌شوند:

  • گروه اول: مودیان مالیاتی که آخرین درآمد آن‌ها یا درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر آن‌ها بیش از 5.5 میلیارد تومان (۵۵ میلیارد ریال) باشد. مانند صاحبان هتل‌ها، صاحبان کارخانه‌ها، صاحبان بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و …
  • گروه دوم: مودیان مالیاتی که آخرین درآمد یا درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر آن‌ها بین 1.8 میلیارد و 5.5 میلیارد تومان (۱۸ میلیارد تا ۵۵ میلیارد ریال) باشد.
  • گروه سوم: کسب‌وکارهای کوچک که خدمات مختلف ارائه می‌دهند و درآمد آن‌ها در راستای خدماتی است که ارائه می‌دهند. در واقع هر کسب‌وکاری که در گروه اول و دوم نباشد در دسته سوم قرار می‌گیرد.

تمامی کسب‌وکارهایی که به‌تازگی شروع به کار کرده‌اند باید طی مدت حداکثر ۴ ماه از فعالیت، نوع فعالیت و صنف خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. این کار علاوه بر اینکه از جریمه‌های مالیاتی پیش‌گیری می‌کند، ممکن است شرایطی را فراهم کند تا اصناف از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.

اصناف معاف از مالیات

برخی از اصناف با توجه به نوع فعالیت معاف از مالیات هستند. تعدادی از این اصناف عبارت‌اند از:

  • مراکز و مؤسسات خیریه
  • گروه‌های فرهنگی و هنری
  • اصناف فعال در مناطق کمتر توسعه‌یافته

نحوه محاسبه مالیات اصناف و مغازه داران

مبلغ مالیات اصناف با توجه به نوع صنف و درآمد مشخص می‌شود. برای اینکه نحوه محاسبه مالیات مغازه داران را بدانیم ابتدا باید مقدار معافیت مالیات بر درآمد که به صورت سالانه اعلام می‌شود را بدانیم. در سال ۹۹(طبق ماده 101) مبلغ معافیت  برابر با 28.8 میلیون تومان، و در سال ۱۴۰۰ برابر با 36 میلیون تومان درآمد سالیانه بود. این مبالغ به این معنی است که کسبه‌ای که به‌طور سالیانه تا این مبالغ درآمد داشته باشند، معاف از پرداخت مالیات مغازه خودشان هستند و هرچه این مقدار افزایش پیدا کند، درصد مالیات افزایش پیدا می‌کند.

برای محاسبه مالیات مغازه خودتان پس از تشخیص میزان سود معاف از مالیات خودتان باید ببینید که با چه نرخی باید مالیات شما محاسبه شود. 3 نرخ برای مالیات اشخاص حقیقی یا مالیات مغازه وجود دارد که برای محاسبه مالیات مغازه خودتان با توجه به مقدار سود سالانه ای که داشتید باید از یک یا چند مورد از این نرخ‌ها استفاده کنید.

  • درصد: به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم معافیت سالانه مالیات بر درآمد (که برای سال 1401 برابر با 35 میلیون و 600 هزار تومان است) کسب می‌کنید تا مقدار 50 میلیون تومان سود سالانه.
  • 20 درصد: به ازای مازاد سود نسبت به رقم 50 میلیون تومان تا مقدار 100 میلیون تومان.
  • 25 درصد: به ازای مازاد مبلغی که بیش از 100 میلیون تومان سود کسب کرده‌اید.

مراحل پرداخت مالیات مشاغل

برای پرداخت مالیات بر درآمد، باید ابتدا مقدار درآمد و هزینه یک واحد صنفی مشخص شود. این فرایند در زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی انجام می‌شود. پس مرحله‌ی اول برای پرداخت مالیات، ارائه اظهارنامه مالیاتی است.پس از ارائه اظهارنامه، مسئولین سازمان امور مالیاتی مقدار مالیاتی که به صنف و بنگاه تجاری تعلق می‌گیرد را محاسبه می‌کنند و به صنف اعلام می‌شود. اگر این مبلغ متناسب با درآمد شما باشد باید آن را در زمان مشخص‌شده پرداخت کنید.

اما اگر حس کردید این مقدار بیشتر از مقدار متناسب با درآمد شما است، می‌توانید به این مبلغ اعتراض کنید تا فرایند تعیین مقدار مالیات مجددا بررسی شود.اگر مبلغ درآمد شما، تناسب هزینه و کارکرد و … در چندین سال متوالی رعایت شده باشد، ممکن است بتوانید از تبصره ۱۰۰ یا مالیات مقطوع استفاده کنید.در نهایت مبلغ مالیات نهایی می‌شود و باید این مبلغ را پرداخت کنید. پرداخت به‌موقع مالیات مزیت‌های مختلفی دارد از جمله معافیت مالیاتی در سال‌های بعد، تخفیف و جوایز مالیاتی و …

نحوه ثبت اعتراضات و شکایات مالیاتی

در صورتی که به مبلغی که به عنوان مالیات از سمت سازمان امور مالیاتی برای شما اعلام می‌شود اعتراض داشتید باید با رجوع به سایت درخواست اعتراض خودتان را ثبت کنید و در مدت زمانی که توسط سازمان مالیاتی اعلام می‌شود به شکایت مالیاتی شما رسیدگی خواهد شد. برای اینکه مراحل ثبت شکایت و اعتراض مالیاتی را به طور کامل یاد بگیرید، بر روی لینک زیر کلیک کنید و فایل آموزشی ثبت شکایت مالیاتی اصناف را دانلود کنید:

مالیات اصناف و مشاغل چیست؟

مالیات اصناف و مشاغل یکی از مهمترین عوامل در تعیین سطح درامد و  رشد اقتصادی یک کشور است. مالیات اصناف و مشاغل به این منظور است که صاحبان کسب و کار می بایست در مقابل فعالیت های  خود به دولت  هزینه ای را پرداخت کنند.مالیات اصناف و مشاغل  یکی از مهمترین سوالاتی است، که برای صاحبان کسب و کار پیش می اید،به منظور تامین هزینه های عمومی مانند :ساخت و ساز،اموزش،مراکز بهداشت، استفاده می شود.

بنابراین ،مالیات اصناف و مشاغل نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد.در اینجا به بررسی مفهوم و درک اهمیت مالیات اصناف و مشاغل و نحوه محاسبه مالیات اصناف و مشاغل و تاثیرات ان بر کسب و کار مشاغل وجامعه ،همچنین راهکارهای بهبود سیستم مالیات اصناف و مشاغل می پردازیم.

نحوه محاسبه مالیات اصناف و مشاغل

نحوه محاسبه مالیات اصناف و مشاغل اکثرا یکسان هستند. در صورتی میخواهید به صورت دقیق مالیات صنف خود را محاسبه کنید و از معافیت های مالیاتی مطلع گردید می توانید با ما تماس گرفته و مشاوره حرفه ای دریافت نمایید.

مالیات اصناف و مشاغل مربوطه چند درصد است؟

صاحبان اصناف و مشاغل موظف هستند که مالیات خود را سالانه از طریق اظهار نامه مالیاتی پرداخت کنند.شراکت ها اظهارنامه اطلاعاتی را ارسال می کنند . فرمی که استفاده می کنید بستگی به کسب و ار شما دارد.یکی از مهم ترین سوالاتی که برای افراد به وجود می‌آید،طریقه محاسبه اصناف و مشاغل است که پرداخت مالیات برای همه اصناف به یک میزان نیست. متناسب  با میزان درآمد هر صنف مالیات آن‌ها محاسبه می شود.

با توجه به ماده 131 در سازمان مالیات تعریف شده است. این نرخ ثابت و به یک میزان نیست و بر اساس درآمد بدست امده ، شامل 15درصد یا 20 درصد ویا 25 درصد خواهد بود.نحوه محاسبه مالیات اصناف و مشاغل 1402به کمک نرخ ماده 131 به این صورت انجام می‌شود.

  •  برای درآمد‌های پایین میزان مالیات 9 درصد از درآمد سالانه است، و احتمال دارد که برای درآمدهای بالا به 25 درصد نیز برسد.
  • طبق قوانین تعریف شده در سازمان مالیاتی مربوطه پس از محاسبه درآمد سالانه میزان 15میلیون و 600 هزار تومان از درآمد معافیت مالیاتی برخوردار است و باید نسبت به الباقی درآمد مالیات پرداخت شود.وهمچنین تا 39 میلیون و 600 هزار تومان از سود سالیانه از معافیت مالیاتی برخوردار است.

ناگفته نماند که این نرخ برای درآمدهای پایین محاسبه می‌شود، و تا 25 درصد نیز ختم می‌شود.به عنوان مثال اگرسود فردی ماهانه 2میلیون تومان باشد،با این احتساب درآمد این فرد در سال، 24 میلیون تومان می‌شود. در نتیجه برای پرداخت مالیات 15میلیون و 600 هزار تومان معاف می‌شود و 8 میلیون و 400 هزار تومان از درامد را باید مالیات بدهد چون مبلغ مالیات، زیر 50 میلیون تومان است، بنابراین نرخ 15درصد مالیات شامل وی شده و فرد باید مبلغ یک میلیون و 260 هزار تومان را به عنوان مالیات پرداخت کند.

مالیات اصناف و مشاغل لوازم خانگی چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که می دانیم مالیات اصناف و مشاغل یکی از منابع درامد دولت است. مالیات لوازم خانگی شامل لوازم الکترونیکی مثل: تلویزیون ، یخچال ، ماشین لباسشویی و دستگاه های اشپزخانه که این مالیات به طور عمده بر روی خرید و فروش لوازم خانگی اعمال می شود.مالیات اصناف ومشاغل بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در قالب قراردادهای فروش، عوارض و مالیات های اضافه بر قیمت نهایی به مصرف کننده تحت عنوان هزینه نهایی اخذ می شود.به طور کلی ،درصد مالیات لوازم خانگی معمولا بین 5تا 30 درصد قرار دارد .

فروشگاه‌ های لوازم خانگی براساس قوانین سازمان امور مالیاتی کشور و مطابق با آیین‌ نامه و ضوابط استفاده از ضرایب خرده فروشی، موظف هستند که برای لوازم های با قیمت بالای صد هزار تومان میزان ۷ درصد وهمچنین برای لوازم های با قیمت کمتر از صد هزار تومان میزان ۱۰ درصد، سود دریافت نمایند.در مقابل، صاحبان کسب و کار لوازم خانگی موظف هستند،که مالیات را بر اساس ضرایب سود ۱۵ تا ۱۸ درصد پرداخت کنند.

مالیات اصناف و مشاغل یکی از انواع مالیات هایی است که برای تامین درامدهای دولت و تنظیم بازار کار در بخش خصوصی اعمال می شود.این نوع مالیات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی درامدها، فروش ها، سودها و همچنین دارایی های شرکت ها و کسب و کار ها تحت عنوان هایی چون حق الزحمه، عوارض و یا حق عضویت برداشت می شود.هدف اصلی از گرفتن مالیات اصناف و مشاغل ، تامین منابع مالی دولت جهت تامین خدمات عمومی برای شهروندان است.

 

دکمه بازگشت به بالا