عمومی

مقیاس بندی و میزان مصرف آنتی اسکالانت ها

این ماده به منزله روغن موتور در موتور ماشین برای ۱/ سیستم RO یا همان دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌باشد. آنتی اسکالانت مهم‌ترین عامل جلوگیری از تشکیل رسوب در سطح فیلتر ممبران می‌باشند. این ماده به وسیله پمپ تزریق به آب ورودی سیستم RO تزریق می‌شود، شما می‌توانید در پست مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی با الباقی مواد نیز آشنا شوید.

انواع آنتی اسکالانت و عملکرد آنها
انواع آنتی اسکالانت ها براساس میزان Ph، وزن، و نوع رسوبات متفاوت است.

انواع آنتی اسکالانت ها همان طور که قبلاً عرض کردیم بر اساس پارامترهایی همچون همچون مقدار و میزان Ph، وزن مخصوص، نوع رسوبات و نمک‌های موجود در آب متفاوت می‌باشد.

شرکت آب پاکسازان به صورت جنرال آنتی اسکالانت های خود را در ۵٫ مدل اصلی تهیه و عرضه می‌کند. شما می‌توانید بسته به نوع آب ورودی خود این مواد را در گالن‌های ۱۰٫ لیتری، ۲۰٫ لیتری، ۲۲۰٫ لیتری و ۱۰۰۰٫ لیتری تهیه نمایید. آب ورودی به سیستم RO و یا همان اسمز معکوس که به آن feed water می گویند، TDS بالایی دارد و نمک‌های حل شده زیادی را در خود دارد. این نمک‌ها بر روی سطح فیلتر ممبران که از جنس پلی آمید می‌باشد، ایجاد رسوب می‌کنند و پدیده SCALING رخ می‌دهد.

مواد شیمیایی ناسازگاری وجود دارند که می‌توانند بر روی ممبران ها رسوب کرده و گرفتگی ایجاد نمایند؛ بنابراین آنتی آسکالانت مناسب باید با تمامی ممبران ها سازگار باشد. مواد معدنی رایجی که منجر به رسوب و گرفتگی می‌شوند کلسیم کربنات (CaCo۳٫)، کلسیم سولفات (CaSo۴٫)، استرونیوم سولفات (SrSo۴٫) و باریم سولفات (BaSo۴٫) می‌باشند.

کلسیم فسفات (CaPo۴٫) و کلسیم فلوراید (CaF۲٫) هم مواد رسوب زا غیرمتداولی هستند که می‌توانند همانند گروه ۱/ مشکل آفرین باشند. آنتی اسکالانت به طور معمول در سیستم‌های تصفیه آب به روش اسمز معکوس، به دلیل جلوگیری از ایجاد گرفتگی و رسوب در روزنه‌های میکرونی ممبران ها استفاده می‌شود. همچنین در سیستم MED (شیرین سازی آب به روش تقطیر) نیز کاربرد دارد. محاسبه میزان دقیق مناسب آنتی اسکالانت بسیار مهم است.

در صورتی که مقدار کمتری تزریق شود باعث ایجاد رسوب می‌شود و در صورتی که بیشتر از مقدار مورد نیاز تزریق شود، خود آنتی اسکالانت بر روی غشا رسوب کرده و باعث گرفتگی می‌شود. میزان مناسب تزریق آنتی اسکالانت به آنالیز آب، دبی آب خوراک، راندمان سیستم، نوع آب خوراک، pH دما و نوع ممبران های سیستم بستگی دارد. زمانی که راندمان سیستم افزایش می‌یابد، غلظت نمک‌های محلول در جریان آب برگشتی افزایش می‌یابد و این باعث افزایش تشکیل رسوب می‌شود. به طور معمول میزان تزریق آنتی اسکالانت بین ppm ۶٫-۱٫ است؛ اما محاسبه دقیق آن به صورت زیر می‌باشد.

آنتی اسکالانت ها یا مواد ضد رسوبی
انتخاب آنتی اسکالانت مناسب در سیستم‌ تصفیه بسیار مهم می‌باشد.

آنتی اسکالانت ها یا مواد ضد رسوبی

موادی هستند که برای جلوگیری از تشکیل نمک‌های معدنی آب خوراک استفاده می‌شوند. مواد شیمیایی بسیاری وجود دارند که به عنوان ضدرسوب برای بهبود عملکرد سیستم‌های RO و سیستم‌های NF استفاده می‌شوند. هستند. این مواد واکنش بین کلسیم، منیزیم و بی کربنات را به تأخیر می‌اندازند در نتیجه رسوب تشکیل نمی‌شود. انتخاب آنتی اسکالانت مناسب برای استفاده در سیستم‌های تصفیه بسیار مهم می‌باشد.

به طور مثال در استفاده از آنتی اسکالانت های ساخته شده از پلی اکرولیک باید احتیاط نمود. چون در صورت وجود سطح بالایی از آهن مستعد تشکیل رسوب بر روی ممبران ها هستند. همچنین زمانی که از منعقدکننده های کاتیونی در سیستم پیش تصفیه استفاده شود، در انتخاب آنتی اسکالانت های آنیونی باید احتیاط نمود. در این زمان ۱/ رسوب بسیار چسبناک می‌تواند تولید شود. یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب ماده آنتی اسکالانت سازگاری این ماده با ممبران ها است.

استفاده از آنتی اسکالانت به منظور جلوگیری از رسوب و گرفتگی بر روی ممبران اسمز معکوس یکی از ضروریات مهم طراحی می‌باشد. شرکت طرح و کار به عنوان نماینده شرکت هیدروایتالیا عرضه کننده آنتی اسکالانت Vitec با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به منظور نگهداری دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می‌باشد.

بررسی‌ها و مطالعات فراوانی برای اندازه گیری رسوب گذار و یا خورنده بودن آب صورت گرفته است و نتیجه این تحقیقات ارائه اندیس‌های اشباع (شاخص لانژلیه، شاخص استیف، LSI, آنتی اسکالانت قلیایی stiff) برای آب‌های گوناگون می‌باشد. این اندیس‌ها در واقع رابطه میان غلظت یون‌های مختلف و شرایط دما و pH آب را بیان می‌کند و در نتیجه شرایط رسوب گذار بودن و یا خورنده بودن آب را اعلام می‌نمایند. دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی که بر پایه روش اسمز معکوس طراحی گردیده‌اند به صورت روزانه مقادیر زیادی آنتی اسکالانت مصرف می‌نمایند؛ بنابراین مالکین این دستگاه‌ها اقدام به خرید آنتی اسکالانت می‌نماید.

نکته مهم در اینجا انتخاب بهترین کیفیت آنتی اسکالانت با کمترین قیمت تمام شده می‌باشد. در حال حاضر انواع آنتی اسکالانت با قیمت‌های مختلف در کشور وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به: فلوکن (Flocon)، جنسیس، آویستا، Dequest اشاره نمود. برای مشاهده قیمت آنتی اسکالانت به سایت فروش مواد شیمیایی شرکت طرح و کار مراجعه نمایید.

آهن به ۲/ صورت ۲/ ظرفیتی و ۳/ ظرفیتی در آب حل می‌شود. تعادل این یون در آب به عوامل متعددی از قبیل میزان اکسیژن حل شده در آب، pH آب و وجود فرآیندهای دیگر شیمیایی مانند کلر زنی بستگی دارد. آهن و منگنز معمولاً در آب‌های بدون اکسیژن مانند آب چاه به صورت ۲/ ظرفیتی یافت می‌شوند. حال آنکه اگر همین آب‌ها را در معرض هوا قرار دهیم و یا کلر زنی انجام دهیم، یون‌های آهن به صورت ۳/ ظرفیتی و منگنز به صورت ۴/ ظرفیتی در می‌آیند.

اگر آب حاوی آهن با اکسیژن در تبادل نباشد و در شرایط اسیدی وارد ممبران ها شود، آهن محلول آسیبی به ممبران اسمز معکوس وارد نمی‌کند. در صورتی که اگر مقداری آهن ۳/ ظرفیتی بر روی غشاء رسوب کند این یون مانند کاتالیزور عمل کرده و ضمن اکسایش آهن ۲/ ظرفیتی، باعث تخریب ممبران ها خواهد شد. یکی از کاربردهای انواع آنتی اسکالانت، جلوگیری از اکسید شدن آهن و به عبارتی حصول اطمینان از محلول بودن آهن می‌باشد.

آنتی اسکالانت مهم‌ترین ماده شیمیائی است که معمولاً در سیستم‌های RO تزریق می‌گردد. هر دستگاه اسمز معکوس نیاز به ۱/ سیستم تزریق از این نوع دارد. این ماده باعث افزایش حلالیت ذرات محلول شده، در نتیجه امکان رسوب آنها در سطح غشا RO را کاهش می‌دهد. کاهش میزان رسوب برای عملکرد بهتر دستگاه ضروری می‌باشد. محلولی به جهت کاهش اثرات رسوب ناشی از گرفتگی روزنه‌های غشای اسمز معکوس توسط نمک‌های محلول در آب استفاده می‌شود.

آنتی اسکالانت در طول عمر ممبران اسمز معکوس تأثیر زیادی دارد و از هزینه‌های تعویض فیلترهای مصرفی سالیانه می‌کاهد. به دلیل وجود نمک‌های محلول در آب ورودی به سیستم‌های تصفیه آب به روش اسمز معکوس و آب شیرین کن و ایجاد گرفتگی و رسوب در روزنه‌های میکرونی پلی آمید ممبرین های اسمز معکوس و اصظلاحا پدیده scaling به وجود می‌آید. می‌توان به کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄) و سولفات استرونیوم (SrSO₄) اشاره کرد. به منظور جلوگیری از تشکیل رسوب در سطح ممبران اسمز معکوس آنتی اسکالانت به سیستم تزریق می‌گردد.

مقدار تزریق بین ppm ۷٫-۲٫ است که به نوع رسوبات معدنی آب بستگی دارد. ممبران های اخیر از استات سلولز ساخته شده بودند، محاسبه میزان تزریق آنتی اسکالانت که از نظر pH می‌بایست کنترل می‌شدند. همچنین پتانسیل رسوبات کلسیم کربنات را کاهش و یا رفع می‌کردند. ممبران های پلی آمید امروزه بیشتر بطور انحصاری در تصفیه آب استفاده می‌شوند.

میزان ریکاوری آنها به کنترل رسوب بهتری نیاز دارد. در نبود ۱/ فرآیند نرم سازی عمده، چندین روش بازدارندگی تشکیل رسوب وجود دارد مانند کنترل pH(فقط برای رسوب کربنات کلسیم مناسب است)، آنتی اسکالانت هایی مانند سدیم هگزا متا فسفات (SHMP) و ۱/ رنج وسیعی از محصولات اختصاصی. امروزه رایج‌ترین آنتی اسکالانت ها بر پایه رنج وسیعی از ترکیبات آلی می‌باشند.

قیمت آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰٫

اگر شما این مقاله را تحسین می‌کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد آنتی اسکالانت msds بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا