عمومی

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! و ردیف کردن اعداد کنار جاده بر ما واجب تر از نان شب است. حالا مهم نیست که بچه نارس به دنیا بیاوریم و چند میلیون بیشتر خرج کنیم تا تاریخ عروسی مان را درست کنیم.

باراناخبر پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی، ایرانیان در تاریخ 9/9/1392 پشت درهای اتاق زایمان صف کشیدند تا فرزندان خود را به دنیا بیاورند تا اینکه در 24 ساعت 3000 نوزاد به دنیا آمدند و رکورد جدیدی برای تولد نوزادان به ثبت رساندند. در عوض انجام شد.

اما آیا تنها دغدغه برخی ها ثبت تاریخ تولد راند بوده است؟ پاسخ منفی است! در زندگی مدرن امروزی ارزش های انسانی با گذشته بسیار متفاوت است و داشتن شماره تلفن همراه رند، تاریخ ازدواج رند و حتی پلاک خودروی رند برای مردم امروزی ارزشمند و معتبر شده است. حالا چرا ارزش ها اینقدر سقوط کرده است؟

معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر مردم دستخوش تغییرات شگرفی شده است

دکتر. محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این باره معتقد است: «همانطور که اشاره کردید، آمارها حاکی از شکسته شدن رکورد تولد نوزاد در تاریخ 9/9/99 است، این موضوع ضرورت تحلیل روند را برای ما ضروری می کند. تغییرات اجتماعی که منجر به ارزش ها و نگرش های جامعه می شود. چرا تاریخ های رند مانند تاریخ تولد رند، تاریخ ازدواج و ازدواج رند، شماره موبایل رند، شماره پلاک رند و غیره برای مردم در جامعه مدرن ارزشمند شده است، من معتقدم که معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر مردم دستخوش شده است. تغییرات فوق العاده ای بوده است

او ادامه می دهد: «معنای زندگی این است که مردم چگونه زندگی را تفسیر می کنند و چگونه با آن کنار می آیند. در ادبیات جامعه شناسی می گوییم که هر فردی با توجه به سرمایه اجتماعی و فرهنگی خود، زندگی را تفسیر و تفسیر می کند. اینکه داستان رند در جامعه ما به نوعی تبدیل به یک ارزش و در واقع مایه افتخار شده است، این است که این پدیده در نگاه و ذهن طیف وسیعی از افراد جامعه معنای خوب و عادی دارد. نسل جدید با باورها و ارزش‌های جدیدی که قصد ایجاد آن را دارد، معنای جدیدی از زندگی را ارائه می‌کند که ما آن را سبک زندگی لوکس می‌دانیم.

آرزوهای مجلل و کلکسیونی بازی کنید!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که این روزها رایج شده است، توضیح می دهد: تجمل گرایی برای نسل جدید به جرأت می گویم تمام معنای زندگی است. نسلی که می خواهد زندگی کند، آن طور که آنها می خواهند، می خواهند دنیا را تغییر دهند و شناخت ما از آنها بسیار محدود است. در اصطلاح پدیدارشناسی می گوییم برای درک معنای زندگی در نزد مردم باید وارد دنیای ذهنی و زنده آنها شد و پدیده را آنگونه که هست دید.

دکتر. رحیمی معتقد است: «با ورود به دنیای ذهنی افرادی که به داستان‌های رند کشیده می‌شوند، متوجه می‌شویم که این افراد آرزوهای انباشته زیادی دارند و هدفشان این است که به هر طریق ممکن خود را از دیگران متمایز کنند و به خود ببالند. اما دلیل تغییر و سطحی شدن ارزش های مدرن بشری این است که جامعه مدرن قوانین خاص خود را دارد، همانطور که جامعه سنتی قوانین خاص خود را دارد و مردم با این شرایط و هنجارهای آن سازگار می شوند. جامعه را می پذیرند. اما زمانی که افراد نمی توانند خود را با تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه تطبیق دهند، با چالش های جدیدی مواجه می شوند و برای غلبه بر آنها سعی می کنند با نمادهای کاذب جایگاهی به دیگران و جامعه ابراز وجود کنند.

در 22.02.2022 چه اتفاقی افتاد؟

وی با بیان اینکه گذار از سنت به مدرنیته مشکلات خاص خود را دارد، می افزاید: مردم از یک سو پیوندهای سنتی خود را دارند و از سوی دیگر با تحولات مدرنیته مواجه هستند. در این تضاد اجتماعی، با تغییرات ارزشی مواجه می شویم و مجموعه جدیدی از ارزش های اجتماعی پدیدار می شود. در این مرحله (منظورم وضعیت گذار است) جامعه پذیری ضروری است. مردم باید در مؤسسات آموزشی یاد بگیرند که چگونه با چالش ها روبرو شوند و چگونه سبک زندگی خود را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در هر جای دنیا شاهد این وضعیت هستیم یا خیر؟ وی می گوید: در مورد اینکه آیا این سبک زندگی مختص ما ایرانیان و جهان سومی است، باید بگویم که چند ماه پیش شاهد یک تاریخ معمولی (22.02.2022) بودیم، اما در این تاریخ تولد نارس رخ نداد. نه اتفاقی افتاد.” وگرنه زندگی خیلی عادی پیش میرفت. واقعیت این است که وضعیت امروز جامعه تغییراتی را در ارزش های نسل جوان ایجاد کرده است که ناشی از تغییرات تکنولوژی، سهولت ارتباطات و افزایش رونق نسبی است.

وی همچنین می افزاید: جوامع توسعه یافته به این تغییرات پی برده اند و در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی عملکرد خوبی داشته اند و از این رو رفتارهای روزمره مردم مبتنی بر عقلانیت است. اما در جامعه ما، چون تغییرات ارزشی را تشخیص نداده ایم، رفتارهای روزمره معمولاً و اغلب آگاهانه مبتنی بر تأمل و محاسبه عقلانی نیست، بلکه ناشی از عادت ها و «چمباتمه» است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا