اجتماعی

فراهم شدن زمینه آزادی ۳۱۵ زندانی و اعطای مرخصی به ۵ هزار نفر

رئیس کل دادگستری استان تهران از فراهم شدن زمینه آزادی ۳۱۵ نفر از زندانیان در جریان بازدید ۲۴۵ نفر از مقامات و مسئولان قضایی از زندان‌های استان تهران خبر داد و گفت: به تعداد ۵ هزار نفر از زندانیان مستحق و مشمول شرایط نیز مرخصی یک هفته‌ای اعطا خواهد شد. 

به گزارش باراناخبر به نقل از قوه قضاییه، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در حاشیه بازدید هفت ساعته ۲۴۵ نفر از مقامات و مسئولان قضایی از زندان‌های استان تهران اظهار کرد: این اقدام در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه و اجرای سند تحول و تعالی قضایی به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان تهران صورت گرفت.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به برگزاری دومین نشست ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد: در این جلسه تعدادی از قضات و روسای دادگستری‌های استان تهران حضور داشتند و همچنین از طریق ویدیو کنفرانس با تعدادی از همکاران حوزه‌های قضایی و مسئولان زندان‌های سراسر استان تهران ارتباط برقرار شد.

وی هدف از این بازدید را ملاقات چهره به چهره با زندانیان در محیط زندان و حل مشکلات و مسائل زندانیان بر شمرد و تصریح کرد: همکاران قضایی و قضات با حضور در زندان‌ها ضمن آشنایی با وضعیت نگهداری و شرایط زندانیان از آخرین وضعیت پرونده آنان و اقداماتی که همکاران قضایی در راستای تعیین تکلیف این زندانیان انجام دادند، اطلاع کسب کردند.

القاصی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات و بازدیدها با هدف تسهیل امور زندانیان از جهت آزادی و اعمال نهادهای ارفاقی و کمک و مساعدت به خانواده آنان انجام می‌شود، گفت: روز گذشته به‌طور هم‌زمان ۲۴۵ نفر از قضات و مدیران قضایی با حضور در زندان‌های استان تهران وضعیت زندانیان را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند تا امکان مساعدت به آن‌ها از حیث برخورداری از نهادهای ارفاقی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ابراز امیدواری کرد تا با مشاهده میدانی و حضوری وضعیت زندانیان از سوی قضات، ارفاقات و تسهیلات قانونی که شامل حال این زندانیان می‌شود هرچه سریع‌تر برای مددجویان لحاظ شود.

القاصی در ادامه عنوان کرد: با تصمیماتی که در این برنامه گرفته شد تلاش شد تا زمینه آزادی آن دسته از زندانیانی که محکومیت آن‌ها مالی است و به‌دلیل مسائل مالی در زندان هستند، فراهم شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه از آزادی ۸۰ نفر از زندانیان و محکومان مالی استان تهران در جریان بازدید مقامات و مدیران قضایی از زندان‌های استان تهران خبر داد و گفت: مجموعه بدهی این افراد، حدود ۴۸ میلیارد تومان بود که با تلاش همکاران قضایی، اخذ رضایت از شکات، کمک خیرین، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان با پرداخت ۱۲ میلیارد تومان این تعداد از مددجویان از زندان آزاد شدند.

وی همچنین تصریح کرد: ۸۰ نفر از زندانیان جوان که توانایی اشتغال و کار کردن را دارند، به صندوق‌های قرض الحسنه معرفی شدند تا با پرداخت وام قرض الحسنه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان زمینه اشتغال آنان و استرداد حقوق شکات فراهم شود.

القاصی عنوان کرد: همچنین تعداد ۱۵۵ نفر از زندانیان واجد شرایط، در اجرای ماده ۲۰۰ آیین نامه سازمان زندان‌ها مشمول مرخصی منجر به آزادی شدند که این افراد نیز تا چند روز آینده از زندان آزاد خواهند شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در رابطه با جزئیات اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط استان تهران نیز اظهار کرد: به تعداد ۵ هزار نفر از زندانیان مستحق و مشمول شرایط نیز مرخصی یک هفته‌ای اعطا خواهد شد.

وی درباره اقدامات دیگری که در بازدید روز گذشته مقامات و مدیران قضایی از زندان‌های استان تهران در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: تمامی درخواست‌های زندانیان در بخش‌های مختلف جمع‌آوری و در مرکز استان ستادی مرکب از نمایندگان دادستان، دادگستری و اداره کل زندان‌های استان تهران این درخواست‌ها را مورد بررسی قرار داده و اقدامات قانونی لازم در راستای رسیدگی به این درخواست‌ها در این ستاد انجام خواهد شد.

القاصی افزود: تمامی این درخواست‌ها در جلسه شورای مذکور بررسی و تصمیمات لازم درباره هر کدام از آن‌ها اخذ خواهد شد. امیدواریم با تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ می‌شود، گشایشی در امور زندانیان و خانواده‌های آنان حاصل شود.

همچنین در جریان بازدید روز گذشته رئیس کل دادگستری استان تهران و هیئت قضایی همراه از زندان خورین، یک زندانی که به‌دلیل عجز از پرداخت بدهی، مدت ۲۸ سال در زندان بود و با دستور ویژه رئیس قوه قضاییه و کمک خیرین آزاد شده بود، با حضور در ورودی زندان از مسئولان قضایی و رئیس قوه قضاییه قدردانی به‌عمل آورد.

در جریان این بازدید همچنین با دستور رئیس کل دادگستری استان تهران مقرر شد تا در خصوص یک زندانی مالی که مدت ۱۵ سال در زندان حضور دارد جلسه مصالحه‌ای متشکل از انجمن حمایت از زندانیان، ستاد دیه و مسئولان قضایی برگزار شود و تلاش شود تا با جلب رضایت شکات زمینه آزادی این زندانی فراهم گردد.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا