علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

عقیم سازی سگ و گربه و حیوانات خانگی توسط دکتر بهزاد شفیعی

معمولاً بچه گربه شما میتواند همان روز به خانه برگردد و بخیههای پوستی معمولاً بعد از 7 تا 10 روز برداشته میشوند. برخی از عوامل محیطی از قبیل طول و وزن آنها میتواند موجب شود بلافاصله به بلوغ برسند، البته نژاد آنها نیز امکان دارد مؤثر باشد. اتفاقی که از یک سو و حسب نیاز طبیعی سگها به گردش روزانه سگها منجر میشود و از سوی دیگر وجود برخی ویژگیها در این حیوانات نظیر توجه طلبی در مقابل عدم پذیرش فرهنگی در میان اکثریت جامعه ایرانی و وجود احساس ترس از مواجهه نزدیک با آنها به ویژه در کودکان، زمینه ساز برخوردهای تعارض آمیز میان سگها و شهروندان شده و بعضاً رقم زننده اتفاقات ناخوشایند و جبران ناپذیر ناشی از حمله آنها به شهروندان بودهایم. واکنشهای تدافعی شهروندان در قبال مواجهه با سگها، خود زمینه ساز بروز حمله سگها در دفاع از خودشان خواهد شد و گاهی منجر به اتفاقات ناگواری به مانند اتفاقی که چندی پیش برای دختر بچهای در لواسان رخ داده بود، میشود وی در بخش دیگری از سخنانش به منازعات و تبعاتی که در پی پدیده سگ گردانی به وجود میآید، گفت: از منظر ایمنی مواجهه با سگهایی که بعضاً بدون قلاده توسط صاحبانشان به اماکن عمومی آورده میشوند، بسیار مخاطره آمیز خواهد بود؛ چرا که احتمال نزدیک شدن آنها به سایر شهروندان به لحاظ ویژگیهای غریزی از یک سو و از سوی دیگر واکنشهای تدافعی شهروندان در قبال آنها، خود زمینه ساز بروز حمله سگها در دفاع از خودشان خواهد بود (عقیم سازی سگ توسط دکتر شفیعی).

گاهی نیز شاهد ورود سگهایی به اماکن عمومی توسط صاحبانشان هستیم که اصولاً برای نگهبانی تربیت شده و به لحاظ جثه و رفتار سگهایی مهاجم به شمار میروند که حتی در مواردی صاحبان آنها نیز قدرت کنترل فیزیکی آنها را به راحتی نداشته و در صورت حمله این سگها به افراد شاهد رخ دادن اتفاقات ناگواری به مانند اتفاقی که چندی پیش برای دختر بچهای در لواسان رخ داده بود، خواهیم بود. و برای دیدن اینکه آیا این موانع گاهی برطرف می شوند ، ما مطالعه کردیم که چگونه ارائه دهندگان خدمات رایگان یا کم هزینه در این دو مکان موانع غیر مالی را برای انتشار مراقبت های اولیه دامپزشکی مدیریت می کنند. تخمین ها حاکی از آن است که حدود 19 میلیون حیوان خانگی که در جوامع کم مصرف زندگی می کنند در صورت مراقبت های دامپزشکی از جمله واکسیناسیون های ضروری ، معاینات اساسی ، عقیم سازی یا درمان مشکلات اساسی پزشکی ، از مراقبت های دامپزشکی کمی برخوردار می شوند. با این وجود ، مراقبت های خوبی که به این غیرانسانی های شگفت انگیز ارائه می شود ، فقط در مکان هایی محدود است که مردم توانایی پرداخت هزینه آن را دارند. میکائیلی در گفتوگو با شهر با اعلام اینکه بیشتر سگهایی که وارد آرادکوه میشوند برای تهران نیستند، افزود: سگهای اطراف و حاشیه مناطق هم مرز شهر تهران وارد آرادکوه میشوند (عقیم سازی گربه دکتر بهزاد شفیعی).

بسیاری به دنیال کلینیکی هستند که ارائه دهنده تمامی خدمات پزشکی مرتبط با حیوانات خانگی باشد ، تا بتوانند با ایجاد پرونده پزشکی برای حیوان خانگی خود ، ضمن انجام چکاپ های دوره ای ، در صورت وجود مشکل در سلامتی حیوان نیز آن را برطرف نمایند. از دیگر خدمات که در اکثر کلینیک های دامپزشکی ارائه می شود ، عقیم سازی است. توجه داشته باشید با واکسیناسیون به موقع علاوه بر پیشگیری از بسیاری بیماری های حیوانات، هزینه های درمان نیز کاهش می باید، بسیاری از ویروس ها از حیوان به انسان منتقل نمی شود و طول عمر حیوان خانگی نیز بیش تر خواهد شد. مدیر کنترل حیوانات مضر شهری شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد: اگر علاوه بر شهرداری تهران، شهرهای اقماری تهران هم عقیم سازی سگها را انجام دهند، در مدت ۳ سال آینده موضوع افزایش جمعیت حیوانات و هاری سگها حل خواهد شد. در هر کدام از کلینیک های معتبر دامپزشکی ، خدمات مرتبط با دندانپزشکی حیوانات نیز ارائه می شود.

در واقع به نظر می رسد بیشتر گربه ها بیشتر از درد، تحت تأثیر اثرات آرام بخش داروهای بیهوشی و مسکن ها قرار می گیرند. در رفتار سگ ها بعد از عقیم کردن چندان تغییری نمی بینید فقط سگ آرام تر خواهد شد و از پرسه های زیاد و پریدن به روی وسایل و افراد جلوگیری می شود. ترشح هورمون های مشخص که سگ را در برابر این سرطان خاص محافظت می کند، بعد از عقیم شدن آن ها به شدت کاهش می یابد. گروه جامعه: در چند سال اخیر اخبار زیادی از حمله سگهای بدون قلاده یا ولگرد به شهروندان در اماکن عمومی به گوش رسیده است و در پی آن رسانههای مختلف با انتشار گزارشهایی به بررسی ابعاد مختلف اینگونه مسائل پرداختند که هر کدام از این گزارشها با نگاه متفاوت جامعه شناختی، روانشناختی و قانونی به این مقوله پرداختهاند اما در گفتگو با مهدی اسماعیلی بیدهندی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و فعال محیط زیست به ابعاد متفاوتی از این مسئله پرداخته شده است. از دو هفته گذشته طرح عقیم سازی سگها براساس نیاز شهروندان منطقه به منطقه آغاز شده است.

منبع: عقیم سازی حیوانات خانگی در مطب دکتر بهزاد شفیعی

دکمه بازگشت به بالا