بین الملل

عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل در ۲۰۲۳ دور از دسترس است

یک رسانه عبری زبان اذعان کرد که تلاش‌های بی‌وقفه رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با عربستان طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود.

به گزارش باراناخبر، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) در این باره اعلام کرد: بعید است که اسرائیل بتواند طی سال ۲۰۲۳ عربستان سعودی را متقاعد به عادی سازی روابط بکند.

طبق گزارش این سازمان، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز تماس تلفنی را با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود خواهد داشت و قرار است که دو طرف در جریان این رایزنی تلفنی درباره تلاش‌های صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض گفت‌وگو کنند.

کان در این باره گزارش داد، موضوع پیشرفت در زمینه عادی سازی روابط با عربستان طی ماه‌های آتی و حتی طی سال جاری میلادی دور از دسترس است.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه آورده است: یکی از موانع دشوار پیش روی روند عادی سازی احتمالی روابط میان اسرائیل و عربستان، امتناع مطلق اسرائیل از اجازه دادن به ریاض برای توسعه انرژی هسته‌ای برای امور غیرنظامی خواهد بود.

پیش از این نیز کارمندان ارشد اسرائیلی و آمریکایی اعلام کرده بودند، امروز برت مک‌گورک، مشاور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه و آموس هوکشتاین، مشاور بایدن در امور انرژی که به همراه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان رفته بودند، وارد اراضی اشغالی می‌شوند.

آن‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رون درمر، وزیر امور استراتژیک و تساحی هنگبی، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی دیدار و وی را در جریان مذاکرات سالیوان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌گذارند.

کارمندان آمریکایی اعلام کردند، یکی از محورهای مذاکرات سالیوان و محمد بن سلمان تلاش‌ها برای پیشبرد روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان بود.

سالیوان پنج‌شنبه در سخنانی در واشنگتن اعلام کرد که عادی سازی کامل روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان منفعت آشکار امنیت ملی آمریکا است.

سالیوان یکشنبه در جده با محمد بن سلمان دیدار کرد. دو طرف همچنین با مشاوران امنیت ملی امارات دیدار کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا