Dropshipping یک مدل کسبوکار محبوب و سودآور است که به شما امکان میدهد با یک سرمایه اولیه اندک برای خودتان فروشگاه آنلاین راهاندازی کنید.این بلاگ پست یک راهنمای کامل برای شما است و در آن مدل کسبوکار دراپ شیپینگ را با بررسی تمام جوانب مثبت و منفی آن بررسی کردهایم:
دراپ شیپینگ (Dropshipping) چیست؟
دراپ شیپینگ (Dropshipping) نوعی خردهفروشی و یک روشاست که در آن شما به عنوان یک کسبوکار محصولاتی را میفروشید که در انبار خود نگه نمیدارید و موجودی مورد نیازتان را از یک شخص ثالث – معمولاً یک عمدهفروش یا تولیدکننده – میخرید و او محصول را به طور مستقیم برای مشتری شما ارسال میکند.
در واقع شما به عنوان ویترینی عمل میکنید که مشتریان از آن بازدید میکنند و محصول مور نیاز خود را از آن سفارش میدهند.دراپ شیپینگ به کارآفرینان اجازه میدهد تا مدیریت و ارسال محصولات را به یک شخص ثالث برونسپاری کنند. این روش پردازش سفارش میتواند برای کارآفرینانی که به دنبال کارایی و سربار کم هستند، جذاب باشد؛ اما هزینههایی هم دارد.
مدل کسبوکار dropshipping
در مدل کسبوکار dropshipping، شما در قالب یک فروشگاه آنلاین برای محصولات تبلیغ و بازاریابی میکنید و زمانی که مشتری سفارش میدهد آن را برای تامین کننده یا عمدهفروش که به آن dropshipper هم میگویند، ارسال میکنید و به مشتریان اطلاع میدهید که سفارش آنها در حال پردازش است و ارسال میشود.
بقیه مراحل فرآیند پردازش سفارش از دست شما خارج و برعهده تامینکننده است. ممکن است در برخی از قراردادهای دراپ شیپینگ، خدمات پس از فروش و پشتیبانی از مشتری هم بر عهده شما باشد و تامینکننده صرفا کار تامین موجودی و تحویل سفارش را مدیریت کند.
دراپ شیپینگ (dropshipping) چگونه کار میکند؟
فرآیند یک رابطه بین فروشگاه، مشتری و تامینکننده است و معمولا از این ترتیب کلی پیروی میکند:
– شما به عنوان یک فروشگاه آنلاین با dropshipper (تامینکننده یا تولیدکننده) قرارداد امضا میکنید.
– مشتری سفارش خود را در فروشگاه شما ثبت میکند و شما سفارش او را دریافت میکنید.
– مشتری تاییدیه سفارش خود را میگیرد.
– شما سفارش را به dropshipper ارسال میکنید و او سفارش را دریافت، پردازش و ارسال میکند.
– مشتری محصول خود را تحویل میگیرد.
مزایا و معایب دراپ شیپینگ
دراپ شیپینگ هم مانند هر کار دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد و اینکه آیا دستاوردهای شما در این مدل کسبوکار، ارزش تلاشهای شما را داشتهاند یا نه؛ بستگی به اهداف و موقعیت کاری شما دارد.
مزایایی که dropshipping برای کسبوکار شما به همراه دارد
بزرگترین مزیت دراپ شیپینگ این است که میتوانید به سرعت یک فروشگاه آنلاین راهاندازی کنید بدون اینکه لازم باشد موجودی آن را تامین کنید و از آنجایی که شما محصول را پس از فروش و پس از پرداخت پول آن از دراپ شیپر خریداری میکنید، میتواند یک جریان نقدی مناسب با حداقل هزینههای اولیه به شما ارائه کند. مزایایی که این مدل برای شما به همراه دارد، عبارتند از:
هزینههای سربار شما کاهش مییابد
چون شما محصولات را در انبار ذخیره نمیکنید و مسئولیت ارسال کالا هم با شما نیست، دراپ شیپینگ میتواند هزینههای سربار شما را برای انبارداری یا تحویل سفارش کاهش دهد.
با حداقل سرمایه اولیه شروع میکنید
اگر به دنبال راهاندازی یک کسبوکار با حداقل سرمایه اولیه هستید، دراپ شیپینگ گزینه مناسبی برای شما است چون نیازی به سرمایهگذاری برای امکانات و منابع ندارید.
امکان فروش در کانالهای مختلف را خواهید داشت
در مدل کسبوکار dropshipping میتوانید از طریق کانالهای مختلف اقدام به فروش کالا کنید. چه وبسایت و رسانههای شخصی یا فروشگاههای بزرگ تجارت الکترونیک مثل دیجی کالا و… (فروش چند کاناله)
محدودیت جغرافیایی ندارید
دراپ شیپینگ به شما امکان میدهد بدون توجه به موقعیت جغرافیایی خود کارهای لازم را انجام انجام دهید و سفارش بگیرید. در واقع امکان کار از هر کجا برای شما فراهم است.
کسبوکار شما مقیاسپذیر است
همکاری با تامینکنندگان و تولیدکنندههای مختلف میتواند پذیرش سفارشهای بیشتر را بدون نیاز به افزایش موجودی در انبار، بستهبندی و ارسال برای شما امکانپذیر کند.
میتوانید کالاهای متنوعتری را بفروشید
چون نیازی به پیش خرید موجودی ندارید، میتوانید با تأمینکنندگان مختلف قرارداد ببندید و طیف وسیعی از اقلام را بفروشید و پتانسیل درآمد خود را افزایش دهید.
ریسک کمتری را تجربه میکنید
مطمئن نیستید چه کالاهایی را بفروشید؟ دراپ شیپینگ به شما این امکان را میدهد که کالاهای مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک بهترین فروش را دارد، بدون اینکه نگران از دست دادن سرمایه خود باشید.
محدودیتهایی که در دراپ شیپینگ ممکن است با آنها مواجه شویداین مدل کسبوکار در کنار مزایای جذابی که دارد، میتواند چالشهایی راهم به همراه داشته باشد:
رقابت بالا است
با توجه به اینکه این مدل کسبوکار، سرمایه اولیه کمی برای شروع نیاز دارد، رقابت در آن به شدت بالا است. یکی از عوامل موفقیت شاپیفای این است که فقط یک فروشنده ساده نیست و مشتریان خودش را از جنبههای مختلفی حمایت میکند.
شاپیفای فقط فروشگاه اینترنتی به مشتریان نمیدهد. این شرکت به شما کمک میکند تا کسب و کارتان بزرگ شود. علاوهبر این، ابزارهای مختلف مثل چت آنلاین و درگاه پرداخت در شاپیفای را به شما میدهد و همیشه آماده پشتیبانی و رفع مشکلات سایتتان است.
نظارتی روی کیفیت محصول ندارید
همانطور که در بخشهای قبل گفتیم، مشارکت شما را در فرآیند پردازش سفارشها کمتر از حالت معمول است و این مورد توانایی شما را برای نظارت و تضمین کیفیت محصول کاهش میدهد.
در برندسازی محدودیت خواهید داشت
شما محصولاتی را میفروشید که ممکن است منحصر بهفرد یا متمایز از سایر فروشندگان نباشند. بنابراین احتمال دارد در تمایز پیشنهاد خود چالش داشته باشید. همچنین چون فرآیند پردازش سفارش توسط شما کامل نمیشود ممکن است در تبلیغات و بازاریابی خود هم با محدودیت مواجه شوید. مثلا نمیتوانید بستهبندی شخصیسازی شده یا در برخی از مناسبتها داشته باشید.
حاشیه سود کمتری دارید
تفاوت اندک یا حتی بدون تفاوت محصول به این معنی است که کسبوکار شما ممکن است در قیمتی که ارائه میدهید رقابت شدیدتری داشته باشید و فروش با قیمت پایینتر هم، حاشیه سود شما را کاهش میدهد.
نمیتوانید روی فرایند حمل و نقل و تحویل سفارشها نظارت کنید
فرض کنید یک مشتری سه محصول را سفارش داده است و هر کدام از آنها باید جداگانه از یک تامینکننده ارسال شوند و این یعنی مشتری شما برای یک سفارش، سه بسته مختلف را دریافت میکند و حتی ممکن است متحمل هزینهای بیشتر برای ارسال سفارشش شود. این مورد میتواند برای مشتری خوشایند نباشد و اثری منفی روی تجربه خرید او بگذارد.
پشتیبانی از مشتری پیچیدهتر است
در دراپ شیپینگ شما به عنوان یک واسطه عمل میکنید. اگر بسته ها در حمل و نقل گم شوند یا آسیبی ببینند، مشتری با شما تماس می گیرد و شما هم باید با تامینکننده یا شرکت حمل و نقلی که تامینکننده با آن کار میکند در تماس باشید و دوباره برای پاسخگویی به مشتری رجوع کنید. حتی ممکن است برای اتفاقی که شما مقصر آن نبودهاید، سرزنش شوید، مسئولیت آن را بپذیرید و عذرخواهی کنید. بنابراین فرایند خدمات مشتری در این کار، راحت نیست.
چگونه در ۴ مرحله یک کسبوکار خرده فروشی دراپ شیپینگ (Dropshipping) را شروع کنید؟
دراپ شیپینگ اغلب به عنوان یک کار بدون دردسر برای سریع پولدار شدن معرفیمیشود؛ اما در واقعیت اینطور نیست. درست مانند هر تجارت الکترونیک دیگری، دارپ شیپینگ هم برای راهاندازی و موفقیت نیاز به تلاش زیادی دارد؛ ولی اگر به خوبی انجام شود، میتوانید به یک شریک قابل اعتماد برای کسبوکارهای بزرگ و در حال رشد تجارت الکترونیک تبدیل شوید.
دراپ شیپینگ زمین بازی بزرگی دارد و دست شما برای خردهفروشی باز است؛ اما یافتن فرصت و محصول مناسب که پتانسیل بالایی برای فروش داشته باشد، بسیار مهم است. پس به دنبال محصولی با تقاضای بالا، رقبای کم یا ارزش پیشنهادی منحصر به فرد باشید و تامینکننده مناسب آن را پیدا کنید.
۲- یک یا چند تامینکننده مطمئن پیدا کنید
قابلیت اطمینان مهمترین ویژگی برای تامینکنندهای است که میخواهید با او کار کنید؛ پس شریکی را انتخاب کنید که شهرت خوبی داشته باشد و سودآوری کسبوکار شما را تضمین کند. علاوه بر این، عوامل دیگری هم وجود دارند که هنگام انتخاب تامینکننده باید در نظر داشته باشید.
برای مثال موقعیت جغرافیایی او روی سرعت حمل و نقل و هزینه آن تأثیرگذار است. سرعت تولید او چقدر است؟ آیا سفارشها به موقع به دست مصرفکننده میرسد؟ مهارتهای ارتباطی لازم را دارد؟ و… تامینکنندگان مختلف را پیدا و آنها را با هم مقایسه کنید.
۳- روی سهولت استفاده و تجربه خوب مشتری تمرکز کنید
برای فروش محصولات از کانالهای مختلف استفاده کنید تا مشتریان بیشتری جذب کنید و بیش از همه چیز به این موضوع توجه داشته باشید که تجارت الکترونیک یا فروشگاه آنلاین خود را کاربرپسند، در دسترس و جذاب ارائه و و روشهای حمل و نقل و تحویل آنها را به روشنی برای مشتریان تعریف کنید.
همچنین سهولت در ارائه بازخورد مشتریان و ارتباطهای شخصیسازیشده را فراموش نکنید تا یک تجربه خرید خوب را برای مشتریان خود رقم بزنید. شاپیفای چیست ؟ شاپیفای (Shopify) یکی از همین سرویسهای فروشگاه ساز است که کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد. هدف شاپیفای این است که کسب و کارهای بیشتری در فضای مجازی فعالیت کنند.
۴- روی بازاریابی و تبلیغات خود سرمایهگذاری کنید
بازاریابی کلید جذب مشتری است. یک استراتژی بازاریابی ایجاد و بر اساس آن عمل کنید تا کسبوکار شما بتواند رشد کند. روشهای زیادی برای تبلیغ استراتژیک کسبوکار شما وجود دارد. به این فکر کنید که در شروع کار سعی دارید به چه کسانی برسید. قرار است برای چه مخاطبی تبلیغ کنید؟ چگونه میتوانید محصول یا خدمات خود را به گروه هدفتان معرفی کنید؟