عمومی

سایه تزلزل بر سر خاورمیانه

بدون شک ، با ادامه وضعیت فعلی ، دریچه های پیشرفت و تعالی برای مردم باز نمی شود و شبح مداخله خارجی منطقه را در بر می گیرد و آینده ای پر از عدم اطمینان و بی ثباتی از هر نوع خوش بینی را می بلعد. از کشورهایی مانند ایران ، ترکیه و عربستان سعودی انتظار می رفت که نقشه راه توسعه خاورمیانه را با همکاری کامل بر اساس عراق ، مصر و پاکستان مدیریت کنند ، اما به هر دلیلی این آرزو برآورده نشده است. اکنون بیشتر منطقه به دلیل جنگ ، ناآرامی و ناامنی ویران شده است و دولتها عمدتاً به یک قدرت خارجی پناهنده شده اند.

عربستان سعودی ، عراق ، یمن ، لبنان ، سوریه ، بحرین و لیبی در حال جنگ یا عدم اطمینان و ناآرامی هستند. ایران ، ترکیه و پاکستان وضعیت اقتصادی دشواری را تجربه می کنند و رژیم صهیونیستی با استفاده از گرایش ایدئولوژیک هزاره ، وحشت و نمایندگی مسموم نقش یک توپ سیاه را در خاورمیانه ایفا می کند. در دهه گذشته ، تراکم مشکلات و بلایا وحشتناک شده است. حداقل چهار شوک و اتفاق خاص در جهان عرب هرگونه خوش بینی را به حال و آینده در سیاه چال فرو می برد.

قیام های عربی اولین کسانی بودند که با دخالت ایالات متحده و بی تفاوتی اروپا در صحرای ملتها دود و منفجر شدند. مورد دوم سقوط سریع قیمت نفت در اواسط دهه گذشته است که اعتماد دولت ها به حقانیت “پول پایه” را تضعیف می کند. در حالت سوم ، درگیری های کور و ویرانگر در یکی ، دو سال گذشته در عراق ، لبنان ، سودان ، الجزایر و لیبی رخ داده است که نیمی از هوشیاری متولیان ثبات و امنیت منطقه را آشکار می کند. از این گذشته ، ویروس کرونا به وضوح ساختار ، سیاست ها و سیاست گذاری ها را هدف قرار داده است. خاورمیانه توسط نابرابری شدید اقتصادی ، رژیم های قبیله ای و فرقه ای ، دولت های تحصیل کرده و ایدئولوژی های مذهبی فلج ویران شده است. متأسفانه ، رفاه ، سلامتی ، ایمنی و حتی آینده فرزندان این منطقه توسط بلندپروازانی که ورود آنها به سیاست رانت و شانس است و جدال با اسرائیل تضمین شده است ، بلند پروازانه بوده اند.

هر وقت بخواهند طبل ها را زیر و رو می کنند. حکمرانان به جای اینکه در معرض حسابرسی ، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی و تأمین آزادی های بشری باشند ، ادعا می کنند که هر یک مقدس ، الوهیت و دوام دارند. صندوق بین المللی پول شاهد G.D.P. تا 5٪ سقوط کند اثرات اجتماعی این بیماری فاجعه بار است. نیمی از جمعیت این منطقه زیر 25 سال هستند كه اگر نرخ بیكاری دو برابر نرخ جهانی باشد ، درخواست شغلی آنها در دفاتر رسمی ثبت می شود.

بیشتر کارگران ، به ویژه کارگران غیررسمی ، زیر خط فقر آواره شده اند. سیستم های بهداشتی بار اضافی دارند و آموزش از راه دور مثمر ثمر نیست. سازوکارهای ناکافی خدمات تأمین اجتماعی برای کارگران و نیازمندان پیوند ترکیبی از تأثیرات سو mis مدیریت را بهمراه دارند. در شرایط فعلی ، تنها راه کنترل سیل بدبختی مردم ، روی آوردن به مردم است. ما باید با آنها موافق باشیم و در تعیین سرنوشت آنها مداخله کنیم. وی اظهارات اهرمی مانند “نگه داشتن قدرت با پول” را رد کرد. آمادگی شهروندان در قرن 21 الزاماتی دارد که بدون درک آنها ، ساکنان این منطقه سرنوشت مهلکی را تجربه خواهند کرد. پایان دوره نفت و پولشویی و هزینه های بیش از حد مداخله واقعیتی است که ناگزیر همه کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. دولت های دیگر کمک های بیشماری و کتاب نخواهند داشت. جنگهای بی اساس و نمایندگی باعث تشدید پناهندگی و مهاجرت خواهد شد. شش درصد از جمعیت جهان در خاورمیانه زندگی می کنند و تنوع قومی باید به عنوان منبع قدرت تعریف شود ، نه محدودیت برای سرکوب ظرفیت. قرن 21 قرن سنجش ثروت با سرمایه انسانی است. اگر می خواهیم کشورها بمانند ، باید وضعیت نخبگان و ارزش سرمایه انسانی را درک کنیم و بدانیم که بیشترین ثروت و سرمایه رضایت مردم است که با دموکراسی واقعی می توان به دست آورد. با این دیدگاه می توان دیوار اطراف پادگان خاورمیانه را خراب کرد ، باغ های زیتون را آبیاری کرد و دانشکده های علوم و دانش ایجاد کرد. انسان ها در خاورمیانه به عزت و آزادی نیاز دارند و خاورمیانه برای رشد و پیشرفت به انسان های آزاده نیاز دارد.

* عضو پارلمان

2727

دکمه بازگشت به بالا