اجتماعی

زنان «عاشورایی»؛ الگویی برای تمام زنان

یک کارشناس زنان و خانواده گفت: زنان عاشورایی الگوهایی هستند که باید از آنان در عصر کنونی الگوبرداری کرد

به گزارش باراناخبر، دکتر لیلا وطن‌خواه دکترای مطالعات زنان و خانواده درباره جایگاه و ارزش مادری در حماسه عاشورا اظهار کرد: زنان بسیاری بوده‌اند که در محضر حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) شاگردی و درس‌آموزی کردند و توانستند مادری به سبک اسلام را سرمشق خود قرار دهند و نهایتاً در واقعه عاشورا خوش درخشیدند چرا که از پیام‌آوران و تبیین‌گران این حماسه تاریخی بودند.

وی در ادامه: زنان و مادران بسیاری بودند که نام آنان با حماسه تاریخی کربلا عجین شده است و در این مسیر از یاران تأثیرگذار امام حسین (علیه‌السلام) به شمار افزود می‌روند. زنانی همچون ام‌البنین، رباب و… که اگر نبودند، شاید نهضت کربلا به ثمر نمی‌رسید و امروز شاهد زنده ماندن این قیام تاریخی و پیام‌های چند بُعدی آن نبودیم.

این کارشناس مطالعات زنان و خانواده با اشاره به ابعاد شخصیتی افراد تأثیرگذار در واقعه کربلا بیان کرد: ابعاد شخصیتی زنان عاشورایی و مادران کربلایی؛ بسیار گسترده و خاص است به طوری که آنان از جان و مال و فرزندان خود در مسیر اسلام و اهل بیت گذشتند تا دین خدا احیا شود و از وارد شدن لطمه به آن جلوگیری کنند.

وطن‌خواه ضمن تأکید بر چرایی حرکت جهادی امام حسین (علیه السلام) گفت: از جمعیت همراهان و وفاداران به امام حسین (علیه السلام) بیش از نیمی را زنان و بانوان تشکیل می‌دهند که همگی دارای خصلت ولایت پذیری بودند و این خصلت منحصر به فرد را از حضرت زینب (سلام الله علیها) آموخته بودند و این زنان نقش بسزایی در نشر و ماندگاری پیام حماسی عاشورا داشتند.

وی همچنین بیان کرد: زنان عاشورایی الگوهایی هستند که باید از آنان در عصر کنونی الگوبرداری کرد و همچون آنان از خصلت‌های ولایت پذیری، صبوری، استواری و گذشت بهره مند شویم. این زنان در هر دوره‌ای الگو خواهند بود و نام، یاد و رفتار آنان در تاریخ ماندگار خواهند بود.

این کارشناس مطالعات زنان و خانواده با اشاره به گذشت مادران عاشورایی عنوان کرد: گذشت را باید از مادران عاشورایی آموخت. مادرانی همچون امِّ وَهَب دختر همسر عبدالله بن عمیر کلبی که در واقعه عاشورا رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد.

وطن‌خواه در ادامه افزود: یکی دیگر از خصوصیات مادران عاشورایی، مدیریت بحران است که کمتر به آن پرداخته شده است. به طور مثال؛ حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) آنجایی که دشمنان به خیمه‌ها حمله‌ور می‌شوند، به انسجام و اتحاد زنان و دختران می‌پردازند و در چنین شرایط ویژه و ناگواری نه تنها عنان از کف نمی‌دهند؛ بلکه با استعانت از خدا بهترین مسیر را برای جلوگیری از هتک حرمت بانوان عاشورایی انتخاب می‌کنند و با همین اتحاد آفرینی سدی در برابر بروز احتمالی برخی آسیب‌ها بنا می‌کنند.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا