عمومیکسب و کار برتر ایرانی

رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته به چه صورت است؟

رگلاژ پنجره دوجداره متخص به زمان نصب پنجره نیست، بلکه در مدت استفاده از آن، بایستی عملکرد درب یا پنجره ساختمان بررسی و در صورت نیاز اقدام به رگلاژ درب یا پنجره UPVC کرد. پنجره های دوجداره یو پی وی سی یکی از جدیدترین تکنولوژی های صنعت درب و پنجره ساختمان است که به علت مزایای بسیار، بعد از مدت زمان کوتاهی از ورود به صنعت ساختمان مورد استقبال افراد قرار گرفت. تمامی مصرف کنندگان درب یا پنجره UPVC برای بهره وری از مزایای فوق العاده و افزایش طول عمر آن، باید در نگهداری درب یا پنجره یو پی وی سی خود دو کار مهم را انجام دهند. اولین اقدام رفع افتادگی یا رگلاژ پنجره دوجداره و اقدام دوم تنظیم قفل پنجره است.

رگلاژ پنجره دوجداره | سی فور

از آنجایی که درب یا پنجره یک ساختمان نقش مهمی در جلوگیری از اتلاف انرژی ایفا می کند، توجه به صحت عملکرد آن بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تا با نحوه رگلاژ کردن درب یا پنجره upvc صحبت کرده و نکات مهم در مرحله نهایی نصب (رگلاژ کردن) را در جهت عملکرد عالی درب بیان کنیم. با توجه به اینکه پنجره دوجداره تک حالته از نظر اقتصادی به صرفه بود و سهم بیشتر سفارش را به خود اختصاص داده، در رابطه با رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نشان های رگلاژ نبودن درب یا پنجره دوجداره

برای مشخص شدن رگلاژ بودن یا نبودن پنجره نیاز به بررسی موارد زیر است:

  • مشاهده درز یا فضای خالی هنگام بسته بودن درب یا پنجره یو پی وی سی
  • گیر کردن لنگه هنگام باز کردن
  • عدم چرخش صحیح درب یا پنجره در مسیر لولای خود
  • عدم باز شدن صحیح پنجره

معانی رگلاژ

رگلاژ در فرهنگ لغت عمید به معنای نظم و ترتیب دادن است که در بیشتر مواقع در مورد یک وسیله کاربرد دارد. درمورد درب یا پنجره نیز به معنای تنظیم آن یا تنظیم قطعات متشکله آن برای عملکرد درست است. در ادامه به صورت اختصاصی نحوه رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته را توضیح می دهیم ، اما لازم به ذکر است که به صورت کلی این موارد با پنجره های UPVC دیگر با کمی جزییات متفاوت، صدق می کند. در این مقاله هدف مون اینه که حدود قیمت پنجره دوجداره هوم لند در سال 1402 رو ارائه بدیم

رگلاژ پنجره دوجداره چیست؟

تراز کردن شیشه و پرفیل های درب یا پنجره رگلاژ می نامند که میتوان گفت برای انواع پنجره با هر جنسی قابل انجام است. از آنجایی که رگلاژ در مرحله نهایی نصب و در حین نصب شیشه، انجام می شود، نصب شیشه بایستی توسط افراد متخصص و کارآزموده صورت گیرد. یک فرد متخصص در نصب تمامی اجزای تشکیل دهنده پنجره و نحوه ارتباط اجزای مختلف با هم را می داند و میتواند عملکرد یک پنجره را در صورت مشکل تشخیص داده و در صورت لزوم بهبود بخشد.

همانطور که پیش تر گفته شد، رگلاژ در آخرین مرحله نصب و پیش از تحویل کار توسط پیچ های تنظیمی مربوط به آن انجام می شود تا از میزان تراز و گونیا بودن پروفیل اطمینان حاصل شود. این کار با زیر شیشه ای انجام شده تا بتواند وزن پنجره دوجداره را به طور مناسبی در تمامی سطح آن پخش کند و منجر به استحکام هرچه بیشتر آن گردد. اجزای دیگری مانند زاماک، لاستیک ها اسپانیولت و … نیز توسط نصاب متخصص بررسی و تنظیم می گردد.

از مزایای رگلاژ کردن کاهش میزان نفوذپذیری درب یا پنجره دوجداره است و مانع ورود گردو غبار و نفود گرما یا سرما به داخل ساختمان می شود. این امر علاوه بر کاهش مصرف انرژی، موجب ایجاد فضای عایق و کاهش ورود سرو صدا به داخل ساختمان می شود.

همچنین رگلاژ کردن علاوه بر مزایای فوق، سبب شده تا اجزای درب یا پنجره یو پی وی سی در جای درست و مناسب خود قرار گرفته و نقش خود را به درستی ایفا کند.

گاهی از رگلاژ برای تغییر جهت بازشو ( تغییر بازشوی لنگه پنجره) یا مدل بازشوی درب یا پنجره استفاده می شود. درصورت نیاز میتوان جهت بازشوی پنجره را از سمت راست به چپ یا بالعکس منتقل کرد. اثر باقی مانده پیج های درب یا پنجره را نیز میتوان به کمک چسب و مواد مخصوص پر کرد تا جای خالی سوراخ پیچ ها دیده نشود. رفع ایرادات قفل و دستگیره نیز از خدمات رگلاژ کردن محسوب می شود.

رگلاژ کردن میزان نفوذ پذیری در و پنجره را به حداقل می رساند و باعث درز بندی بیشتر پنجره دو جداره می شود که این منجر به کاهش ورود گرد و غبار و نفوذ سرما و گرما به داخل و برعکس می باشد. همچنین در عایق صوتی یک پنجره نیز نقش بسزایی دارد. رگلاژ کردن باعث می شود هرکدام از اجزای یک پنجره در جای درست و مناسب خود قرار گیرند و نقش خود را به درستی ایفا کنند.

نحوه انجام رگلاژ پنجره تک حالته

در مرحله نحست بایستی کاور لولای پنجره را باز کرده و لنگه پنجره که حالت بازشونده دارد را کمی جابجا کنید. برای حرکت لنگه به سمت بالا، پیچ تنظیم بایستی در جهت ساعتگرد چرخانده و در صورت تمایل به حرکت سمت پایین،برخلاف جهت ساعت چرخانده شود.

رگلاژ با توجه به یراق آلات و نحوه بازشو درب یا پنجره دوجداره انجام می شود، بنابراین تفاوت های با یکدیگر در نحوه انجام آن دارند. رگلاژ در نقاط مختلفی از پنجره مانند شیشه، لنگه و یراق آلات انجام شده که این امر بعد از بررسی کارشناس نصب ، همه یا قسمت هایی از آن رگلاژ می شود.

برای رگلاژ کردن، کاور لولای زیرین برداشته شده تا پیچ های تنظیم نمایان شود و با استفاده از ابزار مخصوص آلن چهار میلیمتری یا پنج میلیمتری، پیچ ها درجهت ساعتگرد یا خلاف جهت آن، تنظیم می شود. رگلاژ در هر دو حالت عمودی و افقی به صورت موازی انجام می شود.

رگلاژ پنجره دوجداره دوحالته

رگلاژ پنجره دوحالته از سه طریق یعنی لولای پایین، لولای اهرمی و لولای بالا انجام می شود. برای شروع کار نیاز است تا کاور لولای پنجره باز شود. تنظیم لولای پایین برای جابجایی لنگه از طریق دو پیچ با حفره شش ضلعی انجام می شود.

در لولای بالایی بدلیل عدم وجود پیچ تنظیم روی لولا، تنظیم بایستی از طریق پیچ موجود در اهرم لولا که در قسمت بالای لنگه وجود دارد، انجام شود. پس از برداشتن کاور، برای انجام رگلاژ لولای پایین را بیرون بکشید تا از طریق پیچ ها با حفره شش ضلعی صورت گیرد. پیچ های عمودی موجود در آن، جهت حرکت لنگه به سمت بالا و پایین و پیچ دوم برای حرکت آن در چپ و راست تعبیه شده است.

تنظیم و رگلاژ پنجره دوجداره دو حالته

در این نوع پنجره دوجداره نیز شما نیاز دارید که کاور لولای پنجره را باز کنید. برای حرکت لنگه شما توسط دو پیچی که در لولای پایین قرار دارد این امکان را دارید. موقعیت دو پیچ به صورتی است که یکی در حالت عمودی و دیگری در حالت افقی قرار دارد که به ترتیب برای حرکت لنگه به سمت بالا و پایین و چپ و راست قرار داده شده است.

نکته مهم درباره نگهداری پنجره دوجداره

از موارد مهم در نگهداری پنجره دوجداره و عدم نیاز به رگلاژهای زودهنگام، توجه به عملکرد صحیح باز و بست پنجره است. ارزیابی عملکرد صحیح باز و بست پنجره را میتوان به وسیله حرکت دستگیره تشحیص داد. در صورتی که گشتاور قفل شدن و باز شدن دستگیره با مقدار حداکثر 10 نیوتن انجام شود، طبق استانداردهای صنعتی ، وضعیت یراق و پنجره در حالت مطلوبی است.

یکی از موارد موثر در تعیین عملکرد صحیح روغن کاری یراق آلات درب یا پنجره دوجداره است. با گریس کاری و روغن کاری دوره ای میتوان از سفتی و خشکی یراق و از فرسایش زودهنگام قطعات درب یا پنجره دوجداره جلوگیری کرد.

عوامل موثر در میزان سختی عمل رگلاژ

رگلاژ پنجره مجموعه اعمال ثابتی است که در قسمت های خاصی از پنجره انجام می شود. میزان سختی رگلاژ بستگی به نوع پنجره دوجداره دارد.هرچه میزان پیچیدگی یراق آلات در یک پنجره بیشتر و اجزای بیشتری داشته باشد، رگلاژ آن نیز سخت تر خواهد بود. برای مثال پنجره های فولکس واگنی از میزان یراق آلات خاص و بیشتری استفاده شده، در نتیجه پیچیدگی رگلاژ نیز در آن بیشتر است.

در میان پنجره های لولایی نیز، پنجره های تک حالته از درجه پیچیدگی بیشتری به نسبت سایر پنجره ها برخوردار است. برای مثال برای تنظیم پنجره دوحالته از یک آچار آلن (آچار L شکل با مقطع شش ضلعی) استفاده می شود تا رگلاژ انجام شود. اما در پنجره های تک حالته تنظیم از طریق شیشه صورت میگیرد و در صورت عدم تنظیم مدنظر، نیاز به تعویض لولا که اصطلاحا به آن لولاکشی می گویند، است.

همچنین در پنجره های تک حالته بایستی شیشه از چهارچوب خارج و لولاها مجدد تنظیم شود. پس روند انجام آن سخت تر بوده و نیاز به زمان بیشتری برای انجام دارد.

نکته : برای انتخاب مناسب لولا برای درب یا پنجره دوجداره، استفاده از لولای 100 و 75 غیر قابل تنظیم هستند و درصورت نیاز به رگلاژ بایستی تعویض شوند، پیشنهاد نمی شود. بهتر است در زمان تولید پنجره دوجداره از لولای تنظیمی استفاده شود. لولای تنظیمی هرچند از قیمت بالاتری به لولای 75 و 100 برخوردار است اما فضایی برای رگلاژ سریعتر و بهتر فراهم می کند و جزء استاندارد های روز تولید پنجره یا درب upvc است.

زمان انجام رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته

بعد از نصب پنجره تک حالته، رگلاژ آن در آخرین مرحله نصب انجام می شود که مهارت کارشناس نصب و ابعاد پنجره و بازشو تعیین کننده مدت زمان لازم برای رگلاژ است. میتوان گفت پنجره هایی با ابعاد استاندارد که توسط نیروی نصب حرفه ای انجام شود، حدود 10 دقیقه طول خواهد کشید. هر لنگه از درب یا پنجره بایستی مجزا رگلاژ شده و در تراز کامل با چهارچوب قرار گیرد.

 

دکمه بازگشت به بالا