رونمایی جنرال اتمیکس از سیستم منجنیق الکترومغناطیسی جدید برای پهپادها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلای و براساس گزارش روزیاتو EMALS و AAG سیستم ساده تری را برای پرتاب هواپیماها ارائه می دهند به این معنی که کشتی هایی به کوچکی ناوشکن ها و کشتی هایی که به عنوان پایگاه دریایی استفاده می شوند می توانند از این سیستم برای پرتاب پهپادهای نیازمند به تعمیر و نگهداری اندک استفاده کنند.

EMALS و AAG چگونه کار خواهند کرد؟

در مقایسه با منجنیق های بخار سنتی روی ناوهای هواپیمابر همانطور که در ابتدای هر دو فیلم Top Gun دیده می شود EMALS از الکتریسیته برای تغذیه آهن رباها به منظور پرتاب هواپیما از روی کشتی ها استفاده می کند. استفاده از انرژی الکترومغناطیسی به جای بخار و پیستون امکان کاهش تعمیر نگهداری و نیروی تدریجی بیشتری را برای پرتاب هواپیما فراهم می کند.

اما Advanced Arresting Gear یا AAG نیز وجود دارد. AAG نیز از مغناطیس برای کاهش سرعت هواپیمای در حال فرود بر روی یک ناو هواپیمابر استفاده می کند و تعمیر و نگهداری آن نیز بسیار ساده و کمتر است.

خب پس EMALS و AAG چگونه به قرار دادن پهپادها روی ناوهای هواپیمابر کمک می کنند؟

یک گزارش از Naval News در ۱۷ ژانویه تصریح می کند که جنرال اتمیکس اکنون یک پرتابگر پهپاد با استفاده از نسخه کوچکتر از فناوری EMALS را در نمایشگاه اخیر انجمن نیروی دریایی سطحی ایالات متحده به نمایش می گذارد. این رسانه نقل قولی از گری هاپر معاون توسعه استراتژیک در General Atomics Electromagnetic Systems دریافت کرده است که می گوید: «ما در مورد مسافت تیک آف ۲۲ متری» یا ۷۲ فوتی صحبت می کنیم. در مقایسه با ۳۰۰ فوت یا ۹۱.۴ متر مورد نیاز برای پرتاب یک هواپیما با استفاده از EMALS این کاهش طول قابل توجهی است. علاوه بر این لانچر تنها به فضایی به اندازه ۴ فوت در ۲ فوت نیاز دارد.

برخی از ماکت های این فناوری چنین سیستمی را بر روی یک ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت متعلق به نیروی دریایی بریتانیا قرار می دهند که از جامپ اسکی برای پرتاب هواپیماهای F-35B Lightning II (معروف به پنترها) استفاده می شود. این ماکت ها یک پهپاد خانواده Gambit را روی عرشه نشان می دادند.

با این حال پهپادهای خانواده Gambit ممکن است در سرویس های دیگر نیز به خدمت گرفته شوند؛ از جمله ایالات متحده آمریکا.

سیستم منجنیق الکترومغناطیسی برای پهپادها

پیوندها با هواپیما رزمی مشترک؟

باید توجه داشت که نیروی هوایی ایالات متحده در حال بررسی پهپادهای Gambit ساخت شرکت General Atomics Aeronautical Systems است که ببیند الزامات هواپیماهای رزمی مشترک (CCA) را برآورده می کنند یا نه تا جنگنده های بدون سرنشین را در کنار هواپیمای جنگی دارای سرنشین به پرواز دربیاورد. اولین هواپیمای جنگی سرنشین دار که احتمالاً از این همراهان بدون سرنشین استفاده می کند F-35 ساخت لاکهید مارتین خواهد بود – همان F-35ی که نیروی هوایی تفنگداران دریایی و نیروی دریایی ایالات متحده از انواع آن استفاده می کنند. بنابراین شاید آینده ای وجود داشته باشد که در آن اشتراکات زیادی بین پهپادهای مورد استفاده توسط نیروی دریای و نیروی هوایی ایالات متحده موجود باشد.

بنابراین پهپادهای خانواده گامبیت – که در حال حاضر شامل انواعی است که می توانند نظارت دوربرد و گزینه های حمل موشک هوا به هوا را ارائه دهند – در کشتی های جنگی به این معنی است که کشتی های جنگی می توانند به یک نیروی هوایی بال ثابت نسبتاً کم هزینه ای دسترسی داشته باشند. همچنین می توان با اطمینان گفت که CCA های جنرال اتمیکس ممکن است از فناوری منجنیق مشابهی برای پرتاب استفاده کنند.

رونمایی جنرال اتمیکس از سیستم منجنیق الکترومغناطیسی جدید برای پهپادها

نتیجه گیری: به پرواز درآوردن مقرون به صرفه برای نیروی هوایی رزمی مقرون به صرفه در دریا

رونمایی جنرال اتمیکس از یک منجنیق الکترومغناطیسی مقیاس پذیر برای کشتی های جنگی همراه با کار بر روی CCA ها می تواند به نیروی هوایی رزمی مقرون به صرفه دریایی تبدیل شود. دیگر ناوهای هواپیمابر و کشتی های جنگی آبی خاکی انحصار پرتاب هواپیماهای بال ثابت را نخواهند داشت و جنرال اتمیکس به عنوان بخشی از خانواده گامبیت در حال کار بر روی پهپادهای نظارتی با قابلیت مشاهده اندک است.

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا