عمومی

دیپلماسی فعال یعنی چه؟ – باراناخبر

بگذار زمان بگذرد و به جای استفاده از فرصت ها ، از ما سوء استفاده می شود و کشورهای عضو سازمان ، به ویژه قدرت های بزرگ ، ما را به عنوان پلی برای پیروزی در نظر می گیرند. برای استفاده بهینه ما باید عزت نفس داشته باشیم و سطح بهره وری را ارتقا دهیم. استفاده بهینه به معنای شناخت وضعیت داخلی ، شناخت وضعیت کشورهای عضو ، اتصال به موقع این دو ، دریافت بازخورد و بهبود مستمر سطح آن است. امید می رود دولت سیزدهم بتواند از ظرفیت های بزرگ خود استفاده کند.

معنویت و فرهنگ در سخنرانی رئیس جمهور در کنفرانس شانگهای بسیار مهم بود و نشان می دهد که قلب ملتها باید گرد هم آیند تا اساس همه فعالیتها ، به ویژه فعالیتهای اقتصادی باشد.

اما دیپلماسی فعال این است که کارها را به موقع و از قبل انجام دهید ، مشروط بر اینکه زمین به خوبی آماده شده باشد و وضعیت داخلی برای عرضه یا تبادل تجربیات محاسبه و سازماندهی شود. این نکته بسیار مهمی است که اغلب دست کم گرفته می شود و بدون هیچ گونه تحلیل وضعیت داخلی شروع به کار می کنند. در حال حاضر ، به نظر می رسد گروه های متخصص کمابیش در ابعاد مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و ادبی در ارتباط با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وجود دارد. آنها باید شناخته شوند ، سازماندهی شده و مورد بهره برداری قرار گیرند. شناخت کشورهای عضو شرقی ، به ویژه همسایگان ما ، به دلیل شباهت های زبانی و مذهبی بسیار آسان تر از سایر کشورها است. توجه به حقایق و اجتناب از هرگونه هژمونی شرط اساسی است. لازم نیست همه فعالیتها دولتی باشد. دولت باید نظارت کند. تعاونیها و سازمانهای غیردولتی (NGO) باید مطالعات تاجیکی ، مطالعات ازبک را تاسیس یا تقویت کنند تا در ابعاد مختلف اقدامات فوری به چین و روسیه برسند و همه تجربیات و اطلاعات و فرصتها ، تهدیدها و مسائل فرهنگی را خلاصه کنند. توسعه سیاسی و اقتصادی زبان و ادبیات فارسی و یادگیری رویکرد مناسب البته اندازه و قدرت این مراکز بسته به اهمیت و اندازه هر کشور متفاوت است. انتخاب مکان برای این مراکز نیز ممکن است ضروری باشد. به عنوان مثال ، استانهای خراسان و گلستان به دلیل مجاورت با چندین کشور عضو ممکن است گزینه های مناسبی باشند. دولت باید نظارت کند که این مراکز یا انجمن ها فعالیت های رودررو یا موازی را علیه یکدیگر انجام نمی دهند. آنها باید با از بین بردن موانع داخلی عملکرد خود را به حداکثر برسانند. ایجاد ایستگاه رادیویی و تلویزیونی و افزایش زمان پخش برنامه مربوطه بسیار مهم است. می توان یک کانال را به سازمان شانگهای اختصاص داد و برای کشورهای عضو برنامه ریزی کرد. دانشگاهها باید صندلیهای لازم را برای تشخیص ظرفیتهای موجود در موضوعات مختلف تشکیل دهند و با بخش خصوصی نظرات خود را مبادله کنند تا شناخت آنها واقعی تر شود. عوامل اجرایی در بخش خصوصی باید تجربیات خود را سازماندهی کرده و برای ورود فعال تلاش کنند تا از نظر بی تجربگی یا نبوغ نادرست ایرانی منجر به شکست نشوند.

علاوه بر موارد فوق ، برخی از نکات دیگر را می توان به عنوان دیپلماسی فعال ذکر کرد:

اولین مورد توافق سه جانبه بین ایالات متحده ، بریتانیا و استرالیا و توجه به اتمی شدن سلاح های دریایی است. فرانسه ، که از این توافق سه جانبه بسیار عصبانی است ، نه به این دلیل که با اتمی شدن مخالف است ، بلکه به این دلیل است که در این برنامه پرسود بازی نشده است! در یک کلیپ ، ویدئویی را دیدم که در آن شخصی خواستار موضع سخت جمهوری اسلامی در این مورد بود ، که جمهوری اسلامی باید به جامعه بین المللی اعتراض کند. من راه میانی ثبت نام به عنوان یک سند رسمی را پیشنهاد می کنم. به عنوان مثال ، از سازمان ملل یا سازمان انرژی اتمی در وین بپرسید که آیا از اقدامات هسته ای این سه کشور مطلع است یا خیر. آیا نباید موضع گیری کند؟ آیا هنوز سیاست دوگانه وجود دارد؟ چرا کسانی که نسبت به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی حساس هستند در اینجا ساکت هستند؟ و …

ثانیاً ، من یک ویدئو در مورد مدارس آموزشی ضد شیعه یا ضد تروریسم در پاکستان مشاهده کردم ، که تعداد زیادی از مردم در آن شرکت کردند و حتی توسط عمران خان ، نخست وزیر ، نیز کمک شد. در اینجا نیز دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی را ملزم به انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب می کند. از آنها بپرسید که آیا چنین مدارسی وجود دارد؟ آیا این مدارس نمی خواهند درباره کاهش اختلافات صحبت کنند؟ آیا وجود چنین مدارسی برای روابط دو طرف که هر دو طرف بر آن تأکید دارند مضر نیست؟ و …

سمینارها ، به ویژه آنهایی که از بودجه عمومی نیز استفاده می کنند ، باید فعال شوند. آنها همچنین دیپلماسی دارند. دیپلماسی آنها این است که مواضع مخالفان را به طور دقیق شناسایی کنند ، ناکافی بودن برخی از ایده های آنها را مستند سازند ، نقاط مشترک و تفاوت ها را توضیح دهند و کاستی های فعالیت ها و اعتقادات عمومی را برطرف کنند و اصول ایده های آنها را در تقریب نظرات خود معرفی کنند. آنها به جای تلاش برای بازیابی ، در غم خود غرق می شوند و بنابراین ، شکست بیشتری را تجربه می کنند. غالب بودن و منفعل نبودن بدین معناست که همه ارگان های کشور با هم کار می کنند تا عضویت م effectiveثر باشد ، کشور را تثبیت کند و کار اصولی اصول خود را نشان دهد.

دکمه بازگشت به بالا