عمومیکسب و کار برتر ایرانی

دیه کامل انسان در سال 1402

دیه، مالی است که در شرع ، برای جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو یا منفعت یا جنایت عمدی ، در مواردی که به هر جهتی قصاص امکان ندارد ، مقرر شده است. نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ ، در ماه های غیر حرام یا عادی ، 900 میلیون تومان و در ماه های حرام ، معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد. نحوه تعیین دیه سال 1402 ، توسط رئیس قوه قضاییه می باشد.

برای مشاوره نرخ دیه در سال 1402

سلامتی جسم و جان افراد ، در جامعه ، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و قانون گذار نیز به این موضوع ، اهمیت داده است . به همین دلیل ، در صورتی که جنایتی ، علیه جان افراد انجام شود و یا سلامتی اعضای آن ها را دچار آسیب کند ، فرد مرتکب ، بر اساس قانون مجازات اسلامی ، موظف به پرداخت دیه جنایت و آسیب وارده می باشد .

تجارت نیوز روایتی جامع از اقتصاد ایران و جهان، و بازتابدهنده این اتمسفر تازه است

دیه ، نوعی از مجازات است و مالی می باشد که مرتکب جنایت ، باید به زیان دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. همه ساله ، با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلام شده توسط بانک مرکزی ، نرخ دیه آن سال، توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می گردد که سال 1402 نیز از این موضوع ، مستثنی نیست و نرخ و میزان دیه کامل انسان در این سال نیز، مبلغ مشخصی بوده که مبلغ دیه اعضا نیز بر اساس آن ، محاسبه می شود.

از این رو ، در ادامه این مقاله قصد داریم ، به بررسی این سوال بپردازیم که دیه چیست و نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ چقدر است ؟ سپس بگوییم ، در صورتی که شخصی محکوم به پرداخت دیه کامل در سال 1402 شود ، بسته به نوع آسیب ، چه میزان مبلغی برای وی تعیین خواهد شد ؟ و توضیح دهیم ، مبلغ دیه سال ۱۴۰۲ در ماه های حرام و غیر حرام ، بر اساس جدول قیمت آن چه مبلغی می باشد .

دیه چیست

یکی از مهم ترین انواع مجازات هایی که برای برخی از جرایم ، در قانون مجازات اسلامی ، در نظر گرفته شده ، دیه می باشد . دیه در ماده 448 قانون مجازات اسلامی ، تعریف شده که بر اساس ماده مذکور : ” دیه مقدر ، مال معینی است که در شرع مقدس ، به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو ، یا منفعت ، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد ، مقرر شده است ” .

با توجه به تعریفی که از دیه ارائه شد ، می توان گفت ، در صورتی که جرایم غیر عمدی ، نظیر تصادف ، سبب آسیب به جان ، اعضای بدن و منافع دیگری شده باشد ، به حکم شرع ، میزانی دیه تعیین می گردد که مجرم ، باید به شخص بزه دیده و یا ورثه او بپردازد . البته ، دیه ، در موارد جرایم عمدی و  نیز وجود دارد.

در شرایطی که جرم ، از نوع عمدی بوده ، ولی به دلایلی ، نتوان مرتکب را قصاص نمود ، دیه ، تعیین و پرداخت می گردد . همچنین ، گاهی ممکن است ، با اینکه حکم قصاص برای جرمی صادر شده باشد ، اما خود بزه دیده و یا اولیای دم وی ، به دریافت دیه به جای قصاص ، راضی شوند و به اصطلاح ، دیه بگیرند که در ادامه این مقاله ، قصد داریم، به بررسی جدول قیمت دیه سال ۱۴۰۲ بپردازیم و بگوییم میزان مبلغ دیه کامل انسان در سال 1402 چقدر می باشد .

 

نحوه تعیین میزان و نرخ دیه 1402

در قسمت قبل ، به تعریف مختصری از دیه ، به عنوان یکی از مجازات های پیش بینی شده در ، پرداخته شد . پس از صحبت در خصوص مفهوم دیه ، در این قسمت ، قصد داریم ، درباره نحوه تعیین میزان و نرخ دیه سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم و بگوییم که جدول قیمت دیه هر سال و سال 1402، چگونه و با چه روندی ، مشخص و اعلام می گردد

نرخ و جدول قیمت دیه در هر سال ، با سال قبل ، تفاوت دارد ؛ چرا که ، تورم موجود در کشور نیز اقتضا می کند ، همه ساله ، نرخ دیه مشخصی تعیین گردد و دیه سال ۱۴۰۲ نیز از این قضیه مستثنی نیست . در همین راستا ، نرخ قیمت دیه کامل انسان در هر سال ، طبق نظر کارشناسان و با توجه به درصد تورمی که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود ، تعیین شده و در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار می گیرد که رئیس قوه قضاییه نیز پس از موافقت ، آن را به اطلاع عموم می رساند .

 

 

نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲

در قسمت قبل ، در خصوص نحوه تعیین دیه هر سال توضیح دادیم. همانطور که اشاره شد ، رئیس قوه قضاییه ، با صدور بخشنامه ای ، نرخ و مبلغ دیه کامل انسان را در هر سال ، ابلاغ و اعلام می نماید . لذا در این قسمت ، قصد داریم ، درباره نرخ دیه کامل انسان در سال 1402 صحبت کنیم و بگوییم که نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲  چقدر می باشد . 

بررسی این موضوع ، یعنی، بررسی میزان مبلغ دیه کامل انسان در سال 1402 ، از آن جهت ، مهم و ضروری است که اولا ، دیه سایر اعضای بدن ، بر مبنای آن ، محاسبه می گردد و ثانیا ، محکوم به پرداخت دیه یا مسئول پرداخت، باید ، مبلغ دیه را به نرخ روز یا همان یوم الادا بپردازد ، حتی اگر سال محکومیت ، با سال پرداخت متفاوت باشد.

بر اساس مبلغ دیه سال 1402 ، دیه کامل انسان در این سال ، 900 میلیون تومان ( 900/000/000 ) می باشد ؛ یعنی ، در صورتی که شخصی ، محکوم به پرداخت دیه ای معادل دیه کامل انسان بشود ، باید مبلغ 900 میلیون تومان ، دیه بپردازد که این مبلغ ، برای ماه های عادی ، یعنی ماه های غیر حرام می باشد .

 اخبار ارز دیجیتال تاثیری زیادی روی فراز و نشیب‌های این بازار می‌گذارند.

همچنین ، طبق قواعد کلی ،  ، به میزان مشخصی ، تغلیظ شده و افزایش می یابد که مبلغ تغلیظ دیه در ماه های حرام ، معادل یک سوم دیه کامل انسان می باشد . از آن جهت که یک سوم دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ ( که 900 میلیون تومان تعیین شده است ) ، معادل 300 میلیون تومان می شود ، در ماه های حرام ، مبلغ 300 میلیون تومان ( 300/000/000 ) به نرخ دیه کامل انسان در ماه های عادی ، افزوده خواهد شد که معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می شود

نحوه محاسبه چند درصد دیه

در قسمت های قبل ، درباره دیه سال 1402 و نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۲ توضیح دادیم و اشاره کردیم که نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۲ چقدر می باشد . پس از صحبت در خصوص دیه سال 1402، در این بخش ، قصد داریم ، درباره نحوه محاسبه چند درصد دیه که صحبت کنیم و بگوییم که نحوه محاسبه چند درصد دیه چگونه خواهد بود.

برای محاسبه چند درصد دیه ، لازم است تا نرخ دیه در هر سال را در ماه های غیر حرام بدانیم. ضرورت این موضوع ، از این جهت می باشد که چند درصد دیه ، با در نظر گرفتن دیه کامل هر سال ، محاسبه می شود . به عنوان مثال ، چنانچه قاضی ، در سال 1402 ، بابت جراحتی به ده درصد دیه کامل رای دهد ، این ده درصد ، با در نظر گرفتن نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۲ ، محاسبه خواهد شد. دیه کامل انسان 1402 ، 900 میلیون است و ده درصد آن ، 90 میلیون تومان خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نرخ دیه در سال 1402، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ پاسخ دهند.

دیه و نرخ دیه در سال ۱۴۰۲

یکی از قوانین اسلام دیه بوده که به آن خون بها نیز گفته می‌شود و مطابق با تعریف های فقهی دیه به مال یا پولی گفته می‌شود که به دلیل کشتن انسان یا نقصی که در عضوی ایجاد شده به فر صدمه دیده یه در صورت فوت به بازماندگان وی پرداخته می‌شود.

در تعاریف حقوقی نیز دیه کیفری نقدی است که از فرد مجرم به نفع مجنی علیه یا قائم مقام وی گرفته می‌شود. میزان دیه توسط دادگاه برای جنایت انجام شده تعیین می‌شود که در ادامه به توضیح کامل آن می‌پردازیم.

تعریف دیه

در تقسیم بندی جرایم، جرایم را به دو دسته عمدی و غیرعمدی می‌توان تقسیم کرد.

در جرایم غیرعمدی مانند تصادف که منجر به ورود خسارت به فرد مانند فوت وی و یا صدمه به اعضای بدن و منافع دیگری می‌شود بر اساس حکم دادگاه یک میزانی دیه تعیین شده که فرد مجرم باید به شخص خسارت دیده و یا وارثان او پرداخت کند.

اما همین طور که گفته شد دیه صرفا در جرایم غیرعمد نیست و در جرایم عمدی و ضرب و جرح نیز دیه درنظر گرفته می‌شود.

در جرایم عمدی که بنابر دلایلی نمی‌توان مجرم را قصاص کرد، مبلغی را به عنوان دیه تعیین و پرداخت می‌کنند. علاوه بر این نیز بر اساس اصل توافق گاهی ممکن است شخص آسیب دیده و یا اولیای دم با وجود حکم قصاص مایل به دریافت کیفر نقدی یا همان دیه باشند.

وکیل وصول دیه موسسه فرهنگ تفاهم به دلیل تجارب بالا و تخصصی در زمینه وصول و مطالبه دیه می‌تواند به بهترین نحو ممکن و در سریع ترین زمان ممکن اقدام به گرفتن دیه نماید.

وکیل وصول دیه همچنین با مشاوره در حوزه دیه و نحوه محاسبه دیه شما را راهنمایی می‌نماید.

1- دیه قتل

دیه قتل زمانی پرداخت خواهد شد که به دلیل جنایتی بر شخصی بطور عمد یا غیرعمد جان آن گرفته شود.

میزان دیه قتل، میزانی به مقدار دیه کامل انسان یوده که در ماه های عادی 900میلیون تومان و در ماه های حرام به میزان یک سوم از دیه کامل افزایش می‌یابد.

نکته مهم این است که در جرایم عمدی زمانی دیه در نظر گرفته می‌شود که اولیای دم درمقابل قصاص به گرفتن دیه توافق کنند.

2- دیه اعضای بدن

دیه اعضای بدن زمانی پرداخت خواهد شد که جنایت وارده درعضوی از بدن اتفاق افتاده باشد. در قانون برای اعضای بدن میزان معینی دیه در نظر گرفته شده اما قسمت هایی که دیه مقدر ندارند برای آن ارش مشخص خواهد شد.

3- دیه منافع اعضا

دیه منافع اعضا زمانی اتفاق می‌افتد که به واسطه جنایتی که مجرم بر مجنی علیه انجام داده، وی منفعتی که از اعضا بوده را از دست داده مثلا منفعت گوش که شنیدن است از بین رفته اما خود گوش آسیبی ندیده و باید دیه آن را مطابق با کسرهای دیه که پیش بینی شده در این موضوع و در قانون مجازات های اسلامی آمده، پرداخت کند.

4- دیه جراحات

دیه جراحات در جایی لحاظ می‌شود که مجرم در اثر جنایتی که بر شخصی انجام داده موجب جراحات یا خراش بر سر و صورت یا اعضای بدن یا کبودی و غیره و ..شخص شده که میزان دیه متناسب با دیه آسیب های تعیین شده در قانون مانند حارصه، متلاحمه و … خواهد بود.

آسیب هایی که شامل دیه می‌شود

در موارد ذیل در قانون مجازات برای آن ها دیه در نظر گرفته شده است:

  • قتل غیرعمد
  • آسیب به اعضای بدن که در نهایت باعث از کارافتادن یا قطع عضو شود
  • جراحت و خراش و کبودی و ..
  • از کار افتادن یکی از حواس پنج‌گانه (منافع اعضا)

تفاوت دیه اعضاء زن و مرد

دیه خانم و آقا در متفاوت است و برای حساب کردن رقم مشخص آن باید شرایطی که قانونگذار تعیین کرده، بررسی شود.

مطابق قانون چنانچه دیه زن و مرد به شرط اینکه در اعضا و منافع یکسان باشند چنانچه دیه کمتر از یک سوم دیه کامل انسان باشد برابر است اما چنانچه بیش از یک سوم باشد دیه زن نصف دیه مرد است.

در مورد دیگری نیز دیه زن و مرد برابر هم است و آن هم در صورتی است که دیه زن بر اساس حد ارش مشخص شده باشد و مبلغ آن بیشتر از دیه اعضا و منافع زن نباشد، در این صورت دیه ارش محاسبه شده برای جراحات وارد شده به بدن زن و مرد نیز یکسان خواهد بود.

دیه در ماه حرام

دیه مطابق قانون در ماه‌های حرام متفاوت از ماه‌های عادی در طول سال است. برابر قانون مجازات اسلامی، ماه‌های حرام عبارتند از : محرم، رجب، ذی القعده، ذی الحجه.

دیه در ماه‌های حرام مصادف است با دیه کامل + یک سوم از دیه کامل

برای مثال دیه کامل که مصادف است با 900 میلیون و یک سوم آن که 300 میلیون است در ماه حرام برابر است با یک میلیارد و دویست میلیون تومان.

نکته مهم این است که افزایش دیه در ماه حرام صرفا برای قتل عمد و غیرعمد بوده و رقم دیه برای اعضای بدن مطابق ماه های عادی است و تغییری نمی‌کند. علاوه برآن حتما باید جنایت ارتکابی در این ماه‌ها به وقوع بپیوندد.

نحوه تعیین میزان و نرخ دیه 1402

به طور کلی میزان دیه در هر سال متفاوت است بنابر تورم موجود در کشور مصلحت این است که هر ساله مقار مشخصی دیه تعیین شود. برای تعیین مقدار دیه در هر سال، از طریق کارشناسان و درصد تورمی که از سمت بانک مرکزی اعلام می‌شود را در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار می‌دهند.

میزان دیه در سال 1402 باتوجه به تورم موجود دیه کامل مرد مسلمان در ماه های غیر حرام یا عادی 900 میلیون تومان است و در ماه‌های حرام یک سوم به دیه کامل اضافه می‌شود که معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است

نرخ دیه کامل انسان

هر ساله توسط رئیس قوه قضاییه بخشنامه ای صادر می‌شود که نرخ ومبلغ دیه کامل انسان ابلاغ و اعلام می‌شود. بررسی دیه انسان از حیث مبلغ به این دلیل حائز اهمیت است که :

الف) دیه سایر اعضای بدن بر اساس آن محاسبه می‌گردد

ب)مجرم و مبلغ پرداختی باید به نرخ همان روز به عبارتی یوم الادا پرداخته شود حتی اگر با سال پرداخت متفاوت باشد.

مطابق با بخشنامه امسال نرخ دیه 1402، دیه کامل انسان برابر با 900 میلیون تومان است که این مبلغ برای ماه های عادی است و در ماه‌های حرام متفاوت می‌باشد.

دیه در ماه‌های حرام به میزان یک سوم از دیه کامل انسان تغلیظ (افزایش) می‌یابد.

در بحث محاسبه دیه لازم است که درهر سالی نرخ دیه کامل انسان را مطاق با همان میزان تعیین شده در آن سال بدانیم. زیرا دیه سایر اعضا بر اساس مقدار دیه کامل در نظر گرفته می‌شود. مثلا : اگر قاضی برای جراحتی پنج درصد دیه تعیین کند، این مقدار با در نظر گرفتن دیه کامل انسان محاسبه می‌شود.

دیه اعضای بدن با درصد در قانون مجازات اسلامی به طور کامل ذکر شده است.

با سابقه درخشان و دراختیار داشتن وکلای متخصص در تمامی زمینه‌های حقوقی و کیفری و همچنین ورود به پرونده‌های متعدد در حوزه وصول دیه، همواره می‌تواند به شما عزیزان از طریق مشاوره یا قبول وکالت خدمت رسانی نماید.

درصورت نیاز به مشاوره با وکیل متخصص در حوزه موضوع پرونده خود با شماره پنج رقمی ما 54764 تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران حقوقی مجموعه شما را راهنمایی نمایند.

دیه به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟

  • قتل غیرعمد
  • آسیب به اعضای بدن که در نهایت باعث از کارافتادن یا قطع عضو شود
  • جراحت و خراش و کبودی و ..
  • از کار افتادن یکی از حواس پنج‌گانه (منافع اعضا)

آیا دیه مرد و زن متفاوت است؟

مطابق قانون چنانچه دیه زن و مرد به شرط اینکه در اعضا و منافع یکسان باشند چنانچه دیه کمتر از یک سوم دیه کامل انسان باشد برابر است اما چنانچه بیش از یک سوم باشد دیه زن نصف دیه مرد است.

میزان دیه در سال 1402 چقدر است؟

باید گفت که میزان دیه در سال 1402 باتوجه به تورم موبه موجب ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه به تمامی واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور با توجه به بررسی‌های به عمل آمده

و در راستای اجرای ماده ۵۴۹ ، مصوب سال ۱۳۹۲، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹ میلیارد ریال معادل

۹۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

دیه چیست ؟

دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده‌است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود.

در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود.

میزان دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت تعیین شده‌است.

میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر دین‌های آسمانی متفاوت است.

چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام هستند. در این چهار ماه -به‌جز برای دفاع- جنگ کنار گذاشته می‌شود

و دیه افزایش و این افزایش صرفاً نسبت به دیه فوت است و نسبت به دیه اعضای بدن همان هست که شرع تعیین نموده

و شامل تغلیظ دیه حتی اگر چندین برابر دیه فوت باشد نمی‌گردد.

هدف از این کار ایجاد امنیت برای افرادی است که می‌خواهند به حج بروند یا تجارت کنند و به سلامت به شهر خود برگردند.

این سنت، از قبل از اسلام به جا مانده‌است .

بر اساس نظر فقهای اسلام، میزان دیه یک مرد مسلمان، بر اساس یکی از این شش معیار تعیین می‌شود: ۱۰۰۰ گوسفند، ۲۰۰ گاو، ۱۰۰ شتر، ۲۰۰ دست حله یمنی، ۱۰۰۰ دینار طلا، یا ۱۰۰۰۰ درهم نقره.

«» در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ این طور تعریف شده است: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.»

تفاوت دیه مرد و زن در قانون

در فقه دیه به دو قسم کلی، یعنی دیه فوت و دیه اعضای بدن، تقسیم شده‌است.

از آنجایی که برخی روایات بر نابرابری جنسیتی دیه دلالت دارند، اکثر فقها بر نصف بودن دیه قتل زن نسبت به مرد اجماع دارند

دیه در ماه های حرام؛ تغلیط دیه

مبلغ دیه نفس، در صورتی هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه (موسوم به ماه های حرام) اتفاق بیفتد

، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن باشد یا مرد اضافه می شود (اصطلاحا «تغلیظ» می شود).

بنابراین در صورت وجود شرایط تغلیط، نرخ دیه کامل مرد مسلمان در سال ۱۴۰۲ برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان( 12.000.000.000 ریال)  خواهد بود.

گفتنی‌ است نرخ دیه کامله سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بود جهت مشاهده به سایت اخبار اقتصادی مراجعه کنید

جود دیه کامل مرد مسلمان در ماه های غیر حرام یا عادی 900 میلیون تومان است و در ماه‌های حرام یک سوم به دیه کامل اضافه می‌شود که معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است

 

دکمه بازگشت به بالا