بین الملل

دستیار هوشمند تزریق پلاستیک ساخته شد

باتلاش متخصصان ایرانی؛

دستیار هوشمند تزریق پلاستیک ساخته شد

متخصصان یک تیم استارت‌آپ ایرانی فعال در حوزه آی‌تی و هوشمندسازی تجهیزات صنعتی موفق به تولید دستیار هوشمند تزریق هوشمند در صنعت پلاستیک شدند.

رضا روستا، بنیان‌گذار و سرپرست تیم استارت‌آپی فعال در حوزه آی‌‌تی و هوشمندسازی تجهیزات صنعتی، در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری آنا، ابتدا مقدماتی درباره شیوه‌های متداول تولید در صنعت پلاستیک ارائه کرد و گفت: یکی از متداول‌ترین روش‌های تولید قطعات در صنعت پلاستیک، «Injection» یا (تزریق هوشمند) پلاستیک است. این روش، چالش‌های بسیار زیادی برای تولیدکنندگان صنعت پلاستیک دارد.

روستا، درخصوص احساس نیازی که برای تولید این دستیار هوشمند تزریق در صنعت پلاستیک، وجود داشته است، گفت: کنترل کیفیت مواد ورودی برای تولید قطعات در فرآیند تولید بسیار ضروری و مهم است به‌طوری که یک اپراتور حرفه‌ای برای کنترل کیفیت مواد ورودی باید پای دستگاه باشد.

وی افزود: از آنجایی که فرآیند کنترل کیفیت، حساسیت بالایی دارد، دستیار هوشمندی برای انجام فرآیند کنترل کیفیت نیاز بود تا بتواند لحظه به لحظه، تمام جزئیات را چک کند. در غیر این‌صورت ضایعات زیادی تولید می‌شود.

سرپرست این تیم استارت‌آپی، به مشابه‌های خارجی این محصول اشاره کرد و افزود: حدود هشت‌سال پیش، شرکت‌های مطرح اروپایی، پکیج‌هایی را به‌عنوان دستیار هوشمند تزریق پلاستیک روی دستگاه‌های خود نصب کردند.

وی ادامه داد: برای اولین‌بار است که در ایران و البته در اوراسیا، چنین دستیار هوشمندی برای تزریق در صنعت پلاستیک، تولید و عرضه می‌شود.

دستیار هوشمند تزریق پلاستیک برای تولیدکنندگان ساخته شد

روستا، مزیت‌ها و قابلیت‌های استفاده از دستیار هوشمند تزریق برای صنایع تولیدکننده پلاستیک را تشریح کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مزایای این دستیار هوشمند، این است که استفاده از مواد بازیافتی در فرآیند تولید را تا 40درصد ممکن کرده درصورتی که این درصد به‌طور معمول تا20درصد است.

وی افزود: کاهش تولید ضایعات در فرآیند تولید تا50درصد و امکان استفاده از مواد بازیافتی بدون اُفت کیفیت، از دیگر مزایای این دستگاه هوشمند است.

بنیان‌گذار تیم استارت‌آپی به مزیت فناورانه این محصول در مقایسه با شرکت‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: این دستیار هوشمند تزریق، قابل نصب روی همه دستگاه‌های تولیدی در کارخانه‌های صنعت پلاستیک است درصورتی که شرکت‌های اروپایی، فقط توانایی تولید این محصول برای دستگاه‌های خودشان را دارند.

وی، به قیمت این محصول برای مصرف‌کننده، اشاره کرد و افزود: از آنجایی که هنوز این دستگاه در ابعاد بزرگ، تجاری‌سازی نشده، نمی‌توان قیمت نهایی را مشخص کرد اما با توجه به قیمت دستگاه‌های مشابه خارجی که در بازارهای اروپایی، موجود است، این دستگاه با یک هفتم قیمت دستگاه‌های خارجی، قابل خرید است.

 

 

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا