اقتصادیکسب و کار برتر ایرانی

در فارکس هر پیپ چند دلار است؟

هر فردی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی باید با قوانین بازار و مفاهیمی نظیر نحوه تغییر قیمت‌ها و و آشنایی کامل داشته باشد. پس اگر قصد را دارید باید پیش از ورود به این بازار، مفاهیم اولیه و پایه را به طور کامل در nezarat.com یاد بگیرید.

اصطلاح پیپ و پیپت در بازار فارکس در جهت محاسبه میزان سود و زیان مورد استفاده قرار می‌گیرد که آشنایی کامل با این مفاهیم به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری با نتیجه مطلوب‌تری را در صرافی www.okx.com داشته باشید. ما در این مقاله به بررسی مفهموم پیپ و پیپت و کاربرد آن در بازار فارکس پرداختیم تا به شما کمک کنیم تا با درک بهتری وارد بازار فارکس شوید؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

پیپ در بازار فارکس چیست و چه کاربردی دارد؟

پیپ کوچکترین واحد ارزش نرخ ارز است که عدد چهارم بعد از اعشار در قیمت تمام جفت ارزها (به جز جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها JPY دارد) است.  همانطور که می‌دانید برای بیان تغییرات قیمت در بازارهای مالی از یک واحد اندازه‌گیری استفاده می‌شود. بازار فارکس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به همین دلیل به واحد اندازه‌گیری تغییرات نرخ ارز در بازار فارکس «پیپ» (Pip) گفته می‌شود. پیپ مخفف کلمه (price interest point) است و یک پایه یا مبنا برای تعیین سود و زیان در بازار فارکس به حساب می‌آید.

در بازار فارکس، خرید و فروش ارز به صورت یک صورت می‌گیرد و در آن دو ارز از دو کشور مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند که ارز اول نمایانگر ارز پایه است و به ارز دوم، ارز قیمت‌گذاری شده گفته می‌شود. برای مثال در جفت ارز GBP/USD، به پوند در سمت چپ ارز پایه گفته می‌شود و دلار آمریکا در سمت راست به‌عنوان ارز قیمت‌گذاری شده شناخته می‌شود. با توجه به اینکه قیمت یک جفت ارز ثابت نیست و برحسب عرضه و تقاضا نرخ آن تغییر می‌کند، به همین دلیل قیمت آن‌ها معمولا به صورت اعشاری نمایش داده می‌شود. برای مثال، در جفت ارز GBP/USD اگر نرخ ارز برابر ۳۴۳۵/۱ باشد، به این معنی است که شما برای خرید یک پوند باید ۳۴۳۵/۱ دلار آمریکا پرداخت کنید.

بروکرهایی که قیمت ارز را با چهار رقم اعشار نشان می‌دهند، پیپ چهارمین رقم اعشار یا همان آخرین رقم اعشار یک جفت ارز است. البته این مورد در رابطه با جفت ارزهایی که در یک طرف آن ین ژاپن باشد، کمی متفاوت است و رقم دوم اعشار به عنوان پیپ شناخته می‌شود. این تغییر به علت ارزش بالای دلار نسبت به ین ژاپن است.

برای مثال، اگر قیمت جفت ارز USD/EUR در حال حاضر برابر ۵۹۵۰/۱ باشد و در ساعت‌های آتی قیمت آن به ۵۹۵۶/۱ تغییر کند، طبق عدد چهارم اعشار آن، می‌توانیم بگوییم که ۶ پیپ در این معامله سود کرده‌ایم. برعکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد، یعنی اگر قیمت آن برابر ۵۹۴۹/۱ باشد، یعنی قیمت این جفت ارز ۱ پیپ کاهش یافته است.

پیپت یا پوینت در فارکس چیست؟

پیپت هم همانند پیپ بوده که در بروکرهای ۵ رقمی عدد پنجم بعد از اعشار در قیمت جفت ارزها (به جز جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها JPY دارد) نشان دهنده پیپت است. در حال حاضر، بسیاری از بروکرها تغییرات نرخ جفت ارز را با ۵ رقم اعشار نمایش می‌دهند. در این حالت، رقم پنجم پس از اعشار به عنوان «پیپت یا پوینت» (Pipet) شناخته می‌شود که در پلتفرم‌های معاملاتی با عنوان پوینت نیز نمایش داده می‌شوند.

برای مثال، اگر قیمت یک جفت ارز EUR/USD از مقدار ۲۳۴۵۶/۱ به عدد ۲۳۴۵۷/۱ تغییر کند، در این حالت با توجه به رقم پنجم اعشار می‌گوییم که قیمت این جفت ارز یک پیپت یا ۰۰۰۰۱/۰ دلار افزایش داشته است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر پیپت کوچک‌ترین واحد تغییر در یک پیپ به شمار می‌رود و معادل یک دهم پیپ است. علاوه بر این اگر در یک طرف جفت نرخ ارزها، ین ژاپن قرار داشته باشد، در این حالت رقم سوم پس از اعشار به عنوان پیپت در نظر گرفته می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت پیپ کوچک‌ترین واحد نرخ ارز در بازار فارکس است که میزان سود و زیان براساس آن محاسبه می‌شود. درواقع یک ده‌هزارم قیمت جفت ارز، معادل یک پیپ (رقم چهارم بعد از اعشار) است. پیپت نیز برای بیان تغییرات قیمت در بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بروکرهای ۵ رقمی، عدد پنجم بعد از اعشار به‌عنوان پیپت شناخته می‌شود.

نحوه محاسبه پیپ در بازار فارکس

میزان سود و ضرر در بازار فارکس علاوه بر میزان ارزش پیپ به اندازه و حجم جفت ارزی که معامله می‌کنیم نیز بستگی دارد. در نتیجه مقدار ارزش هر پیپ، بسته به حجم معاملاتی ما متفاوت است. تمامی محاسبات تغییر قیمت در بازار فارکس توسط کارگزاری‌ها و به‌صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد و نیازی به محاسبه دستی نیست. اما با درک نحوه انجام محاسبات می‌توانید تحلیل بهتری از این بازار داشته باشید. برای محاسبه مقدار پیپ در بازار فارکس، می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم.

مقدار پیپ = (۰۰۰۱/۰ × مبلغ معامله) / قیمت لحظه‌ای

برای جفت ارزهای شامل ین ژاپن باید مبلغ معامله را در ۰۱/۰ ضرب کنیم.

برای درک بهتر این فرمول، بهتر است با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید ما مقدار ۱۰۰ هزار دلار جفت ارز EUR/USD در بازار فارکس با نرخ ارز ۰۹۵۷/۱ خریداری کرده‌ایم. مقدار این جفت ارز پس از مدتی با توجه به تحلیل درستی که انجام دادیم، افزایش یافته و عدد ۰۹۷۷/۱ را نشان می‌دهد. با توجه به رقم چهارم اعشار، نرخ ارز در این معامله برابر با ۲۰ پیپ افزایش یافته است.

با توجه به اینکه ما مبلغ ۱۰۰ هزار دلار در این معامله سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. مقدار ارزش هر پیپ طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود.

۰۸/۹ = (۱۰۰۰۰۰ × ۰۰۰۰۱/۰) ÷ ۰۹۷۷/۱

در نهایت برای محاسبه مقدار سود باید تعداد پیپ را در مقدار ارزش هر پیپ ضرب کنیم تا مقدار سود حاصل از خرید جفت ارز EUR/USD به دست آید. به طور خلاصه در زمانی که ما جفت ارزهایی را معامله می‌کنیم که در آن‌ها ین ژاپن وجود ندارد، برای محاسبه ارزش هر پیپ باید حجم معامله را تقسیم بر ۱۰ هزار کرده تا متوجه شویم که به ازای هر پیپ، چند دلار به دارایی ما اضافه یا کم شده است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای جفت ارزهای شامل JPY اندازه حجم معامله تقسیم بر ۱۰۰ می‌شود.

وجود یک استثنا در پیپ

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، معامله‌گران در هنگام خرید ارزهای اصلی علیه ین ژاپن باید بدانند که در بروکرهای چهار رقمی، عدد دوم بعد از اعشار نشان دهنده پیپ بوده و در بروکرهای پنج رقمی عدد سوم بعد از اعشار به عنوان پیپت در نظر گرفته می‌شود.

استثنای دیگری که در بازار فارکس وجود دارد در هنگام معامله اونس طلا است. از آنجایی که پول‌های زیادی برای خرید و فروش اونس طلا به این بازار وارد می‌شوند، به همین دلیل میزان نوسان قیمت این سهم در بازار فارکس بسیار زیاد بوده و نحوه محاسبه ارزش هر پیپ متفاوت از جفت ارزها است. به این صورت که در اونس طلا یک صدم قیمت یعنی رقم دوم اعشار به‌عنوان یک پیپ در نظر گرفته می‌شود.

همچنین در معاملات اونس طلا با حجم یک لات، هر پیپ معادل ۱ دلار، در معاملات با حجم یک مینی لات هر پیپ معادل ۱۰ سنت و در معاملات با حجم یک میکرولات هر پیپ برابر با یک سنت است. به طور مثال، اگر حجم معاملاتی شما برابر با یک لات باشد، با توجه به اینکه ارزش هر پیپ در معاملات اونس طلا برابر با یک دلار است، شما با ۵۰ پیپ سود کردن ۵۰ دلار به دست خواهید آورد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مفاهیم پیپ و پیپت در بازار فارکس پرداختیم. اصطلاح پیپ در بازار فارکس برای نشان دادن میزان سود و زیان معاملات بکار برده می‌شود و کوچک‌ترین واحد استاندارد جهت اندازه‌گیری تغییر در ارزش یک جفت ارز است.

بروکرها نرخ ارزها را با چهار یا پنج رقم اعشار نشان می‌دهند که رقم چهارم بعد از اعشار نشان دهنده پیپ بوده و عدد پنجم از سمت راست پیپت نامیده می‌شود. همچنین در جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها ین ژاپن است، رقم اعشار دوم به‌عنوان پیپ در نظر گرفته می‌شود و رقم سوم بعد از اعشار نشان‌دهنده پیپت است. در بازار فارکس تمام محاسبات به صورت اتوماتیک و توسط کارگزاری انجام می‌شود، اما درک نحوه انجام محاسبات به تریدرها کمک می‌کند تا دید بازتری در زمان ترید داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا