ورزشی

دربی صد، حساسیت هزار – باراناخبر

ایمان گودرزی؛ دربی یکصد چند مشخصه کاملا ویژه دارد. این دربی اولا در ۵ هفته پایانی مسابقات لیگ برگزار شده و دوم این که فاصله امتیازی بین تیم های استقلال و پرسپولیس تنها یک امتیاز است و مهم تر از همه این که هر ۲ تیم در کورس رقابت برای قهرمانی در مسابقات لیگ برتر هستند. استقلال با ۵۵ امتیاز تیم دوم مسابقات لیگ برتر است و پرسپولیس با ۵۴ امتیاز در رده سوم قرار دارد، سپاهان هم ۵۵ امتیازی و اول است و هر ۳ تیم در کورس رقابت قهرمانی قرار دارند. هیچ کدام از ۲۱ بازی گذشته ۲ تیم در دور برگشت مسابقات لیگ برتر، خصوصیات مورد نظر دربی یکصد را نداشته اند. تنها دوره ای که هر ۲ تیم با فاصله امتیاز اندک در دور برگشت به مصاف هم رفتند در سال ۱۳۸۱ بود که البته آن هم فاصله زیادی با پایان لیگ برتر داشت و تفاوت امتیازات ۲ تیم ۳ امتیاز بود، ضمن این که سال گذشته هم در هفت هفته مانده به پایان لیگ ۲ تیم در حالی برابر هم قرار گرفتند که فاصله امتیازات تیم استقلال از پرسپولیس ۷ امتیاز بود. برد در این دربی برای هر یک از دو تیم می‌تواند گام بزرگی برای رسیدن به قهرمانی باشد در حالی که در فوتبال همچنان هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

آدرنالین خالص!

نه، این بار با همیشه فرق می‌کند. دیگر خبری از محافظه‌کاری و مماشات نیست. در حقیقت جایی برای این رفتارها باقی نمانده. جام قهرمانی در یک قدمی آنها و حریف اصفهانی کمترین فاصله را با آن دارد. بنابراین آنها مجبورند کلیشه‌های همیشگی را کنار بگذارند و برای رسیدن به جام خود را به آب و آتش بزنند. از دیرباز تا به امروز همیشه این نگاه کلیشه‌ای به دربی وجود داشته که حساسیت این بازی مانع ارائه بازی تماشایی می‌شود اما این بار حساسیت به نقطه جوش رسیده و جنگ بر سر قهرمانی و جام است و باید منتظر یک بازی تماشایی و جذاب باشیم. دو تیم چیزی برای از دست دادن ندارند و می‌دانند که تساوی به معنای پایان رویای قهرمانی خواهد بود چرا که سپاهان در کمین جام نشسته و جلوتر از دو مدعی جام را به خانه می‌برد. بنابراین این بازی در حقیقت پایان شکست تابوی کلیشه‌هاست؛ کلیشه‌هایی که یک عمر به اشتباه و به غلط مقصر و متهم شماره یک ناکامی دربی محسوب می‌شدند.
دربی شماره ۱۰۰ دوئل‌های ریز و درشت فراوانی درون و بیرون زمین دارد اما جنگ اول از روی نیمکت‌ها آغاز می‌شود. دو تیمی که به طور کامل کپی برابر اصل مربیان خود هستند. دکترینی در فوتبال وجود دارد که می‌گوید تیم‌ها شبیه مربیان خود می‌شوند و این دکترین به طور قریبی در پرسپولیس و استقلال این فصل متبلور شده. پرسپولیس یحیی همانند خودش با حوصله، منطقی، کم‌حاشیه و با رگه‌های عصبی و استقلال ساپینتو همانند مربی پرتغالی حریص، عصیان‌زده و وحشی. تقابل این دو سبک با هم آدرنالین خالص است. آنچه از دل این بازی می‌جوشد. بساط استرس و هیجان جور شده، آدرنالین در اوج؛ ببینید و لذت ببرید!

ساعت دربی مشخص شد | زمان بازی استقلال و پرسپولیس یکشنبه

قفل قهرمانی را دربی باز می کند

برد پرسپولیس برابر مس کرمان برد پرسپولیس برابر مس کرمان شرایط این تیم را در آستانه دربی به نقطه مطلوبی رساند. پرسپولیس ۴ امتیاز با صدر جدول فاصله گرفت اما امیدش را از دست نداد و با پیروزی‌هایی که در این هفته‌های اخیر به دست آورد در شرایط خوبی قرار دارد و می‌تواند در دربی با انگیزه بالایی بازی کند. البته سپاهان و استقلال هم وضعیت خوبی دارند ولی قفل قهرمانی پرسپولیس برتری در دربی است. اگر در این بازی مهم که از لحاظ آماری و جدولی اهمیت بالایی دارد، پرسپولیس برنده باشد گام اصلی را به سوی قهرمانی برداشته است. در مقابل شرایط استقلال هم از منظر فنی ایده‌آل و فوق‌العاده است اما در بیرون زمین آنها در بخش مدیریتی به یک فاجعه بزرگ مبتلا شده‌اند که حذف از آسیاست. با وجود آنکه پرسپولیسی هستم ولی از حذف استقلال ناراحت هستم چون به فوتبال باشگاهی ایران آسیب می‌رسد و خوشحال می‌شوم اگر راهی وجود داشته باشد که استقلال مجوز حرفه‌ای بگیرد. اصلاً دوست ندارم فوتبال ایران ضرر کند. حضور در لیگ قهرمانان آسیا فرصت خوبی به بازیکنان استقلال و دیگر تیم‌های ایرانی می‌دهد تا خود را در سطح قاره نشان دهند و دنیا بازی‌های آنها را ببیند تا آینده بهتری داشته باشند. آنها می‌توانند لژیونر شوند و حذف از لیگ قهرمانان باعث می‌شود فوتبال‌مان ضربه بخورد. اگر به موقع بدهی سرمربی سابق ایتالیایی استقلال داده می‌شد این تیم در وضعیتی قرار نمی‌گرفت که احتمال حذفش خیلی بیشتر از احتمال حضورش باشد. دلیل چنین اتفاقی این است که بسیاری افراد در جایی هستند که جای آنها نیست. پست‌های فوتبالی را به افرادی دادند که سیاسی هستند یا رابطه‌ای به موقعیتی می‌رسند که بلد نیستند در آنجا انجام وظیفه کنند. به خاطر همین است فوتبال ما روز به روز درجا می‌زند و افت می‌کند. همه برای یک کشور هستیم و اگر پرسپولیس هم مثل استقلال از لیگ قهرمانان حذف شود ضرر آن برای همه است.

آمار جالب دربی / استقلال پرگل می‌برد، پرسپولیس خفیف! | فرتاک ورزشی

برد دربی یعنی کسب جام

دربی همیشه حساس است اما این مسابقه پیش رو بیش از همیشه حساس‌تر است چرا که امتیازات این دیدار تأثیر مستقیمی روی قهرمانی دارد و تیمی که در این بازی ناکام باشد، شانسش برای قهرمانی را از دست می‌دهد. برتری در دربی مانند فتح یک جام است و نتیجه این بازی در تاریخ ثبت می‌شود. به همین خاطر دو تیم می‌آیند تا بهترین نتیجه را در این بازی کسب کنند و به همین خاطر فکر می‌کنم بازی هیجان‌انگیزی را شاهد باشیم. به نظر من یکی از پرهیجان‌ترین دربی‌های چند سال اخیر را با توجه به شرایط دو تیم تجربه خواهیم کرد. پرسپولیس روند خوبی را در پیش گرفته و هم از نظر فنی و هم از نظر روحی و روانی و انگیزشی شرایط خیلی خوبی دارد. نکته مثبت دیگر هم این است که نفرات نیمکت و بازیکنان اصلی از کیفیت یکسانی برخوردارند و نفراتی که به عنوان جایگزین به زمین آمدند، توانستند خیلی خوب تأثیرشان را بگذارند. علاوه بر نتایج خوب پرسپولیس این تیم توانسته از نظر تاکتیکی هم به وحدت خوبی برسد و بازیکنان به خوبی یکدیگر را پیدا می‌کنند. به همین خاطر می‌توان به موفقیت این تیم امیدوار بود. با توجه به شرایط دربی هیچ تیمی بی‌محابا حمله نمی‌کند. پرسپولیس تیمی است که همیشه بابرنامه بازی کرده. استقلال هم همینطور. به همین خاطر می‌گویم فوتبال خوبی را از جانب هر دو تیم شاهد خواهیم بود. پرسپولیسی‌ها برای اینکه بتوانند موفق ظاهر شوند و کارشان برای برد در این دیدار آسان‌تر از قبل شود، بهتر است راه ارتباطی هافبک‌ها با بازیکنان سرعتی مانند مهدی قایدی و محمد محبی بسته شود. اگر این اتفاق رخ دهد، برنامه هجومی استقلال خنثی خواهد شد. در فوتبال نمی‌شود چیزی را پیش‌بینی کرد اما پرسپولیس اگر مانند همیشه بابرنامه بازی کند، می‌تواند موفق عمل کند. استقلال هم شانس دارد اما به نظر من پرسپولیس می‌تواند با برد در این بازی به قهرمانی نزدیک شود.

گروسی: استقلال با حفظ روحیه خود برنده دربی می شود

برگ برنده

این دربی می‌تواند یکی از حساس‌ترین دربی‌های تاریخ این دو تیم باشد، چون تیم برنده‌ می‌تواند قهرمان لیگ شود اما تساوی به سپاهان کمک می‌کند. بنابراین این دربی را می‌توان به نوعی فینال لیگ دانست که برنده آن شانس بالایی برای قهرمانی خواهد داشت. از همین رو دو تیم باید برای برد به زمین بروند و هر نتیجه‌ای به غیر از برد برای آنها شکست محسوب می‌شود. با این شرایط احتمال تساوی در این بازی کمتر از همیشه است و همین سبب می‌شود که منتظر یک دربی جذاب و زیبا باشیم.
وضعیت استقلال به ویژه در فاز تهاجمی این روزها بسیار عالیست هر چند که برخی‌ها با استناد به نتیجه بازی این تیم مقابل هوادار مباحث بیهوده و بی‌اساس حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند. شایعات تبانی دیدار آبی‌پوشان مقابل هوادار حواشی قبل از دربی است. قطعاً اگر موردی بود کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال ورود می‌کردند. خط حمله استقلال پرقدرت است و تیم هوادار از هم پاشیده بود.
شرایط هر دو تیم خوب است. حساسیت بازی بالاست و تیمی برنده این دوئل است که بتواند بر این جو سنگین غلبه کند. استقلال با همه مشکلاتی که دارد خوب کار می‌کند. پیروزی پرگل قبل از دربی روحیه‌بخش است و امیدوارم به سود استقلال باشد. استقلال از خط حمله خوبی سود می‌برد در حالی که پرسپولیس خط دفاعی خیلی خوبی ندارد و همین موضوع می‌تواند برگ برنده شاگردان ساپینتو باشند. استقلال شرایط بسیار خوبی دارد و انگیزه‌اش بالاست و در راه درستی قدم برمی‌دارد. همه چیز برای پیروزی این تیم در دربی مهیاست.

257 251

دکمه بازگشت به بالا