ورزشی

خاطرات شیرین نکونام با فولاد؛ از اولین قهرمانی تا تاریخ‌سازی آسیایی!

استقلال امروز (شنبه) در هفته دوازدهم لیگ برتر باید در اهواز به مصاف فولاد خوزستان برود. آبی‌پوشان پایتخت با ۲۳ امتیاز و ۲ بازی کمتر همچنان صدرنشین هستند و با پیروزی در این بازی می‌توانند جایگاه‌شان را تثبیت کنند. دیدار با فولاد با توجه سابقه حضور جواد نکونام روی نیمکت این تیم برای سرمربی استقلال یک مسابقه ویژه محسوب می‌شود.

نکونام در دو مقطع هدایت فولاد را بر عهده داشت و ۱۳۰ بار روی نیمکت این تیم نشست. او با فولاد ۵۴ برد، ۴۷ تساوی و ۲۹ شکست کسب کرد و این تیم را به ۲ قهرمانی در جام حذفی و سوپرکاپ رساند. حضور در فولاد یکی از بهترین دوره‌های مربیگری نکونام بود و به سکوی پرتاب او برای حضور در استقلال تبدیل شد. سرمربی آبی‌ها گرچه در نهایت به شکلی عجیب و با یک ماجرای تلخ فولاد را ترک کرد ولی خاطرات خوشی از حضور در اهواز دارد.

اولین جام دوران مربیگری در اهواز

جواد نکونام در نخستین فصل حضورش در اهواز با فولاد به مقام سوم رسید و این تیم را آسیایی کرد. او در فصل دوم خود گرچه نتوانست عنوان سومی را تکرار کند ولی موفق شد با این تیم به قهرمان جام حذفی برسد. فولاد در آن فصل با عبور از ماشین‌سازی، قشقایی، سپاهان و ملوان راهی فینال شد و آنجا هم در ضربات پنالتی استقلال را شکست داد تا اولین قهرمانی دوران مربیگری جواد نکونام رقم بخورد. قهرمانی در جام حذفی آن سال همچنین نخستین جام فولادی‌ها پس از ۷ سال بود و باعث شد نکونام در اهواز محبوب‌تر از قبل شود.

قهرمانی در سوپرکاپ با شکست پرسپولیس

پس از قهرمانی در جام حذفی مدیران فولاد در اقدامی عجیب قرارداد جواد نکونام را تمدید نکردند و عبدالله ویسی را روی نیمکت تیم اهوازی نشاندند. شروع ضعیف فولاد با ویسی باعث شد مدیران این باشگاه خیلی زود او را از کار برکنار کنند و دوباره به سراغ جواد نکونام بروند.

نکونام در بازگشت به فولاد هم دوباره موفق ظاهر شد و توانست دومین جام قهرمانی خود را هم با این تیم کسب کند. فولاد با هدایت او در بازی سوپرکاپ به مصاف پرسپولیس رفت و با نتیجه یک بر صفر برنده شد. قهرمانی در سوپرجام آن هم با شکست دادن پرسپولیس یکی از شیرین‌ترین اتفاقات دوران حرفه‌ای نکونام را رقم زد و باعث شد او بیش از گذشته مورد توجه استقلالی‌ها هم قرار بگیرد.

تاریخ‌سازی بزرگ در لیگ قهرمانان آسیا

جواد نکونام با فولاد در ۳ دوره از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد و پس از دو حذف متوالی در مرحله گروهی، سرانجام در فصل سوم با این تیم به دور حذفی راه یافت. فولاد در فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان آسیا با شباب‌الاهلی، الغرافه و آخال همگروه بود و با کسب ۱۲ و بدون شکست، به عنوان تیم نخست مقتدرانه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد.

سرخ‌پوشان اهوازی در این مرحله هم با نتیجه یک بر صفر الفیصلی عربستان را شکست دادند و برای نخستین‌بار در تاریخ‌شان به جمع ۸ تیم برتر آسیا رسیدند. موفقیتی که البته برای نکونام چندان خوش‌یمن نبود و او پس از صعود به یک‌چهارم نهایی به دلیل اختلاف با مدیران فولاد از سمت خود استعفا داد.

258 258

بخش مقالات ورزشی

دارای یک علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه‌ی بیش از 10 سال در صنعت رسانه‌های ورزشی. با ارائه‌ی تحلیل‌های دقیق و اخبار روزمره، هدفمندی مخاطبان را در جهت افزایش دانش و آگاهی ورزشی تقویت می‌کنم. همراه با من باشید تا به دنیای هیجان انگیز ورزشی نگاهی داشته باشیم.
دکمه بازگشت به بالا