بین الملل

تولید کفپوش های کابردی در صنایع با مقاومت بالا

با فناوری نانو محقق شد؛

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند کفپوش های کاربردی در صنایع را که از مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش برخوردار است را به تولید برسانند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که به عنوان ماده اولیه در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفپوش‌های بتنی به عنوان یک پوشش جدید در شکل‌ها و ضخامت‌های مشخص برای کفسازی پارک‌ها و معابر شهری و صنعتی استفاده می‌ شود.

خاصیت مهم و اصلی این نوع از کفپوش‌های بتنی ضد سایش بودن و مقاومت بالا در مقابل تغییرات جوی است. برای ساخت این نوع از کفپوش‌ها از سیمان، آب، سنگدانه و چسب بتن استفاده می‌شود. اما برای بهبود خواص این محصول، مواد افزودنی نیز به آن می‌افزایند.

یکی از مواد افزودنی نانوذرات هستند که با توجه به خواص ناشی از ابعاد بسیار ریز می‌توانند خواص بتن از جمله مقاومت سایشی را افزایش دهند. این نوع از کفپوش‌ها در «کفسازی صنعتی و تزئینی»، «پارکینگ و انبار و بندرگاه»، «پارک‌ها»، «سطح معابر، پیاده‌رو‌ها و تقاطع‌ها»، «کف پله، رویه رمپ‌ها و معابر شیب‌دار» و «محوطه‌های پالایشگاهی و جایگاه‌های سوخت‌گیری» کاربرد دارند.

این کفپوش‌های بتنی حاوی نانوذرات هستند و در مقابل سایش و خمش مقاومت بالایی دارند. «مقاومت در برابر سرما، گرما و رطوبت»، «سهولت اجرا و عدم نیاز به ماشین‌آلات خاص»، «قابلیت اجرا در طرح‌های مختلف»، «قابلیت اجرا با ملات خیس یا خشک»، «ترمیم‌پذیری آسان در صورت بروز مشکل» و «قابلیت تحمل ترافیک بالا» از دیگر خصوصیات این محصول است.

کفپوش های صنعتی ساخته شده بر اساس تکنولوژی نانو در یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده است.

 

دکمه بازگشت به بالا